نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مطالعات کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر شاخص­ های آلتمتریکس شبکه علمی-­ اجتماعی ریسرچ­ گیت بر شاخص ­های علم ­سنجی پایگاه­های علمی استنادی اسکوپوس، وب ­او­ساینس و گوگل اسکالر صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی و از نوع پیمایشی-توصیفی بود که به روش علم ­سنجی و با رویکرد آلتمتریکس انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشگران و نویسندگان ایرانی حوزه پرستاری بود که در بازه زمانی 2000-2019 و در تاریخ اجرای پژوهش (16/03/2020)، مدرک نمایه شده ­ای در پایگاه استنادی اسکوپوس داشته و همچنین عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچ ­گیت بوده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 158 نویسنده پرتولید بود که توسط اسکوپوس معرفی شدند. علاوه بر آماره های توصیفی، در بخش آمار استنباطی، به کمک نرم‌افزار اس‌ پی­ اس ­اس  و اکسل از آزمون همبستگی بین شاخص ­های مورد مطالعه استفاده گردیده است. پژوهش نشان داد که بین اغلب شاخص­ های ریسرچ­ گیت با شاخص ­های مورد بررسی در پایگاه اسکوپوس، وب­ اوساینس، و گوگل‌اسکالر رابطه ­ی معناداری وجود دارد. اما بین شاخص دنبال شوندگان با شاخص­ های اچ- ایندکس و استناد دریافتی در پایگاه­ های اسکوپوس و وب­ اوساینس رابطه­ ی معناداری وجود ندارد. بررسی ارتباط بین میزان استناد دریافتی در پایگاه ­های گوگل اسکالر، اسکوپوس، و وب ­اوساینس نشان داد رابطه معناداری بین میزان استناد دریافتی در پایگاه ­های اسکوپوس، وب­ او­ساینس و گوگل اسکالر وجود دارد. به ترتیب قوی­ترین رابطه همبستگی در این مورد بین شاخص استناد دریافتی در پایگاه گوگل اسکالر و اسکوپوس، وب ­اوساینس و اسکوپوس، و نهایتاً گوگل اسکالر و وب اوساینس است. همچنین رابطه معناداری بین شاخص اچ­ ایندکس در پایگاه­ های اسکوپوس، وب ­او­ساینس و گوگل­ اسکالر وجود دارد. میران همبستگی بین شاخص اچ ­ایندکس اسکوپوس و گوگل­ اسکالر از همبستگی بین شاخص اچ ­ایندکس سایر پایگاه­ های مورد بررسی در این بخش قوی ­تر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Altmetrics Index of ResearchGate Social Network on Research Activities of Iranian Authors and Researchers in the Field of Nursing in Databases

نویسندگان [English]

  • Ali Biranvand 1
  • Zahra Shanbedi 2

1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Master of Knowledge and Information Science, Payame Noor University/ Psychology Department, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to identify the effect of Altmetrics indexes of ResearchGate social network on scientometric indicators of Scopus, Web of Science, and Google Scholar citation databases. The present study is an applied research and descriptive-survey research that has been done by the scientometric method with the Altmetrics approach. The statistical population of the study includes Iranian researchers and writers in the field of nursing who in the period 2000-2019 and on the date of research (20/03/2020), had an indexed document in the Scopus citation database and were also a member of the scientific social network ResearchGate. The statistical sample of the study includes 158 high-profile authors introduced by Scopus. In addition to descriptive statistics, in the inferential statistics section, the correlation test between the studied indices has been used with the help of SPSS and Excel software.The research findings show that there is a significant relationship between most of the ResearchGate indices and the indices studied in Scopus, Web of Science, and Google Scholar. But there is no significant relationship between the index of followers with H-index indexes and citations received in Scopus and Web of Science databases. Examining the relationship between the number of citations received in Google Scholar, Scopus, and Web of Science databases shows that there is a significant relationship between the number of citations received in Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Altmetrics
  • Social Networks
  • ResearchGate
  • Scopus
  • Web of Science
بتولی، زهرا؛ نظری، مریم و فهیم‌نیا، فاطمه. (۱۳۹۴). نمایش برون‌داد علمی و فعالیت‌های پژوهشگران حوزه علوم پزشکی فعال در شبکه اجتماعی تحقیقاتی ریسرچ‌گیت. در سنجش و ارزشیابی علم  مجموعه مقالات اولین همایش ملی سنجش علم)، همایش ملی سنجش علم.
‏‫خدامرادی، فاطمه. (۱۳۹۸). بررسی جایگاه شبکه­های اجتماعی در اشتراک دانش بین دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
‏‫زند، سهیلا. (۱۳۹۸). بررسی فعالیت‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در شبکه‌های اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت و تأثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جست‌وجوی گوگل اسکولار(مطالعه آلتمتریکس)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
‏‫سلیمی، الهام. (۱۳۹۵). بررسی میزان حضور پژوهشگران پرتولید ایرانی در شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت و پایگاه استنادی اسکوپوس با روش آلتمتریکس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
‏‫شعبانی، زهرا. (۱۳۹۸). بررسی تولیدات علمی اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران در شبکه‌ی اجتماعی_علمی ریسرچ‌گیت و تأثیر آن بر تولیدات علمی آنان در پایگاه‌های اطلاعاتی و موتورهای جست‌وجو (مطالعه آلتمتریکس). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
‏‫یعقوبی، نیما. (۱۳۹۳). شناسایی انگیز‌ه‌ها و تعاملات اطلاعاتی دانشمندان در شبکه اجتماعی حرفه‌ای ریسرچ‌گیت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
Abdelraheem, Ahmed Yousif. (2013). University students’ use of social networks sites and their relation with some variables. Presented at the WEI International Academic Conference Proceedings.
Adie, Euan; & Roe, William. (2013). Altmetric: Enriching scholarly content with article-level discussion and metrics. Learned Publishing, 26(1), 11–17.
Ansari, Masoumeh; Fallah, Mohammad; Noruzi, Alireza; & Rasolabadi, Masoud. (2019). Comparing the Presence of Researchers of Medical Universities of Western Provinces of Iran on ResearchGate and Scopus. Webology, 16(2), 257–274.
Bryer, Thomas A; & Zavattaro, Staci M. (2011). Social media and public administration: Theoretical dimensions and introduction to the symposium. Administrative Theory & Praxis, 33(3), 325–340.
Carpenter, Julie. (2012). Researchers of Tomorrow: The research behaviour of Generation Y doctoral students. Information services & use, 3-17. Retrieved from http://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=26668756
Donato, H. (2014). Traditional and alternative metrics: The full story of impact.
Fullwood, Roger; Rowley, Jennifer; & Delbridge, Rachel. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.
Gruzd, Anatoliy; & Goertzen, Melissa. (2013). Wired academia: Why social science scholars are using social media. In 2013 46th Hawaii International Conference on System Sciences, 3332–3341.
Haustein, Stefanie. (2019). Scholarly Twitter Metrics. In W. Glanzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (eds.), (W. Glanzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall, eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators. 729-760. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02511-3_28
Haythornthwaite, Caroline. (2005). Social networks and Internet connectivity effects. Information, Communication & Society, 8(2), 125-147. https://doi.org/10.1080/13691180500146185
Mohammadi, Ehsan; & Thelwall, Mike. (2014). Mendeley readership altmetrics for the social sciences and humanities: Research evaluation and knowledge flows. Journal of the Association for Information Science & Technology, 65(8), 1627-1638.
Naderbeigi, Farahnaz; & Isfandyari-Moghaddam, Alireza. (2018). Researchers’ Scientific performance in ResearchGate: The Case of a Technology University. Library Philosophy and Practice, 0_1–18.
Priem, Jason; Piwowar, Heather A; & Hemminger, Bradley M. (2012). Altmetrics in the wild: Using social media to explore scholarly impact. arXiv preprint arXiv:1203.4745.
Priem, Jason; Taraborelli, Dario; Groth, Paul; & Neylon, Cameron. (2010). Altmetrics: a manifesto. Altmetrics. Retrieved online from, http://altmetrics. org/manifesto.
Robinson-Garcia, Nicolás; Torres-Salinas, Daniel; Zahedi, Zohreh; & Costas, Rodrigo. (2014). New data, new possibilities: exploring the insides of Altmetric. com. arXiv preprint arXiv:1408.0135.
Sugimoto, Cassidy R; Work, Sam; Lariviere, Vincent; & Haustein, Stefanie. (2017). Scholarly use of social media and altmetrics: A review of the literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2037–2062.
Tenopir, Carol; Allard, Suzie; Douglass, Kimberly; Aydinoglu, Arsev Umur; Wu, Lei; Read, Eleanor; Manoff, Maribeth; & Frame, Mike. (2011). Data Sharing by Scientists: Practices and Perceptions. PLOS ONE, 6(6), e21101. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0021101
Tenopir, Carol; Volentine, Rachel; & King, Donald W. (2013). Social media and scholarly reading. Online Information Review, 37(2), 193-216. https://doi.org/10.1108/OIR-04-2012-0062
Thelwall, Mike; & Kousha, Kayvan. (2015). ResearchGate: Disseminating, communicating, and measuring Scholarship? Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(5). https://doi.org/https://doi.org/10.1002/asi.23236
Thelwall, Mike; & Kousha, Kayvan. (2017). ResearchGate versus Google Scholar: Which finds more early citations? Scientometrics, 112(2), 1125-1131.
Truex, Duane; Cuellar, Michael; Takeda, Hirotoshi; & Vidgen, Richard. (2011). The scholarly influence of Heinz Klein: ideational and social measures of his impact on IS research and IS scholars. European Journal of Information Systems, 20(4), 422-439. https://doi.org/10.1057/ejis.2011.16
Van Noorden, Richard. (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature, 512(7513). https://doi.org/10.1038/512126a
Vine, Rita. (2006). Google Scholar. Journal of the Medical Library Association, 94(1), 97-99. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1324783/
Waltman, Ludo; & Costas, Rodrigo. (2013). F1000 recommendations as a new data source for research evaluation. Centre for Science and Technology Studies, Leiden University.
Weisgerber, C; & Butler, S. (2010). Editor’s introduction: Special issue on communication pedagogy in the age of social media. Electronic Journal of Communication, 20(1-2), 1.
Williams, Ann E. (2017). Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317. https://doi.org/10.1108/OIR-10-2016-0294
Wouters, Paul; Zahedi, Zohreh; & Costas, Rodrigo. (2019). Social Media Metrics for New Research Evaluation. In W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (eds.), (W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall, eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators. 687-713.
Zahedi, Zohreh; Fenner, Martin; & Costas, Rodrigo. (2014). How consistent are altmetrics providers? Study of 1000 PLOS ONE publications using the PLOS ALM, Mendeley and Altmetric. com APIs. In Altmetrics 14. Workshop at the Web Science Conference, Bloomington, USA.
Betouli, Zahra; Nazari, Maryam and Fahimnia, Fatemeh. (2015). Showing the scientific output and activities of researchers in the field of medical sciences active in the research social network ResearchGate. In science assessment and evaluation, collection of articles of the first national science assessment conference), National Science Assessment Conference. [In Persian].
Khodamoradi, Fatemeh. (2018). Examining the position of social networks in knowledge sharing among students. Master's thesis, Alzahra University. [In Persian].
Salimi, Elham. (2016). Investigating the presence of highly productive Iranian researchers in Researchgate social network and Scopus citation database using Altmetrics method. Master's thesis, Alzahra University. [In Persian].
Shabani, Zahra. (2018). Examining the scientific productions of the faculty members of information science and epistemology of Iran's public universities in the social-scientific network ResearchGate and its effect on their scientific productions in databases and search engines (altmetrics study). Master's thesis, Alzahra University. [In Persian].
Yaghoubi, Nima. (2014). Identifying the motivations and information interactions of scientists in the professional social network ResearchGate. Master's thesis, Tarbiat Moalem University, Tehran. [In Persian].
Zand, Soheila (2018). Investigating the activities of faculty members of Al-Zahra University in scientific social networks ResearchGate and its effect on Scopus citation database and Google Scholar search engine (altmetrics study), Master's thesis, Alzahra University. [In Persian].