نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

کاربردپذیری یکی از مهم‌ترین شاخص‏ های ارزیابی کیفیت نرم‏ افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آن‏ها ایفا می‏کند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم ‏افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 28 نفر از کاربران نرم ­افزار مدیریت دانش (MTAShare) در بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. برای ارزیابی کاربردپذری نرم ‏افزار از مدل ISO/IEC 9126 و برای گردآوری داده ‏ها از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم ­افزار SPSS استفاده شده است. یافته­ ها نشان داد که مقوله ­های قابلیت نگهداری، انتقال پذیری، کارایی، اطمینان، کارکردی بودن و قابلیت استفاده از نرم ‏افزار (MTAShare) از دیدگاه کاربران شرکت مشاوران توسعه آینده و مقوله­ های قابلیت اطمینان، انتقال ‏پذیری، استفاده، کارایی، قابلیت نگهداری و کارکردی بودن از دیدگاه کاربران بانک شهر به ترتیب بیشترین میزان کاربردپذیری را در مدیریت دانش سازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین مقوله ­های کاربردپذیری نرم ­افزار معنی ­دار بوده و میزان کاربردپذی آن از دیدگاه کاربران مطلوب است و این نرم ‏افزار برای درونی­ سازی، بیرونی­ سازی، اجتماعی کردن و ترکیب دانش در سازمان ­ها مناسب بوده است. نتایج نشان داد که کاربردپذیری و استفاده بیشتر از نرم‏ افزار (MTAShare) در سازمان‏ ها می‏تواند به تسهیل و تسریع فرایندهای مدیریت دانش در سازمان‏ها کمک کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluate the Applicability of Knowledge Management Software from the Perspective of the Staff of Shahr Bank and Future Development Consultants Company (MTAShare)

نویسنده [English]

  • Ali Sharafi

PhD. student of Tehran University and librarian of shahed university

چکیده [English]

The purpose of this research is to evaluate the applicability of knowledge management software (MTAShare). This research is applied and carried out using an evaluation method and a case study. The statistical population of this study consists of 28 users of knowledge management software (MTAShare) in the Shahr Bank and Future Development Consultants Company. The data collection tool is a questionnaire. ISO / IEC 9126 model has been used to evaluate the applicability of the software and SPSS software was used for data analysis.Findings showed that the most satisfaction of the users in Future Development Consultants Company are respectively from categories of Reliability, transferability, efficiency, reliability, functionality and usability, and the highest satisfaction of Bank Shahr users, respectively are reliability, transferability, usability, efficiency, reliability and functionality. Also, the results of t-test showed that the average difference between applicability categories of the software are meaningful and the level of applicability of knowledge management software (MTAShare) from the perspective of users is desirable and this software is appropriate for internalizing, externalizing, socializing and combining knowledge in organizations. Also it is appropriate to create, organize, share and use knowledge in the organizations. The results show that the use of knowledge management software’s to implement of knowledge management processes in organizations is necessary and useful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Applicability
  • Knowledge
  • Knowledge Management
  • Knowledge Management Software (MTAShare)
  • Usability
آکار، مرتضی. (1392). بررسی تأثیر فرآیند مدیریت دانش بر شایستگی­های محوری سازمان (مطالعه موردی: بیمارستان شهید دکتر بهشتی استان قم). پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد.
اخوان، پیمان و باقری، روح­الله. (1389). مدیریت دانش از ایده تا عمل. تهران: آتی­نگر.
بابائی، کبرا و حیدری، غلامرضا. (1394). شناسایی و تحلیل دانش­افزارهای مدیریت دانش شخصی. هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاع‌رسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
پناهی، بلال. (1397). تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی مدیریت دانش. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(3): 129-151.
جدالی، محمد و جدالی، فرشید. (1400). اثر مدیریت دانش بر بهبود رفتارهای نوآورانه با نقش میانجی هوش تجاری در بانک سپه تبریز. چشم‏انداز حسابداری و مدیریت، 4(40): 1-12.
جلالی، محمدجواد؛ افرازه، فاطمه و نظافتی، نوید. (1386). طراحی و بکارگیری نرم­افزار سیستم جامع مدیریت دانش (مطالعه موردی در وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران). پنجمین کنفرانس بین­المللی مهندسی صنایع. تهران: انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت.
حسن­زاده، محمد. (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت­ها. تهران: کتابدار.
حسن‏زاده، محمد. (1399). استقرار اثربخش مدیریت دانش در سازمان‏های ایرانی: موانعی که باید برطرف شوند. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 21: 8-14.
حسنوی، رضا؛ اخوان، پیمان و سنجقی، محمدابراهیم. (1389). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. تهران: آتی‏نگر.
حقگو، رضا. (1392). مطالعه تطبیقی نرم‏افزارهای رایج مدیریت دانش در کشور. ششمین کنفرانس مدیریت دانش. تهران، مؤسسه اطلاع­رسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
رام­پناهی، نعیمه؛ نظافتی، نوید و سیادت، حسین. (1394). ارزیابی ماژول­های سیستم مدیریت دانش براساس برای جاری­سازی مدیریت دانش 0/2 در سازمان. چشم­انداز مدیریت دولتی، 6(23): 55-82.
ربیعی، علی و معالی، مهناز. (1391). مدیریت دانش، فرایندها، رویکردها، به­کارگیری دستنامه پیاده‏سازی. تهران: تیسا.
شرفی، علی و ابوالقاسم مسلمان، طاهره. (1398). شناسایی مؤلفه‏های ممیزی دانش در نرم­افزارهای مدیریت دانش. تعامل انسان و اطلاعات، 6(3): 82-100.
شریف، عاطفه و حسین­قلی­زاده، رضوان. (1395). شناسایی و خوشه‌بندی سامانه‌ها و ابزارهای مدیریت دانش شخصی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 31(4): 1009-1029.
صمیمی، یاسر و آقایی، عبدالله. (1384). ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد سیستم­های مدیریت دانش. مطالعات مدیریت صنعتی، 3(10):1-23.
ظهیری، زهرا؛کریمی­خواه، جلال و میرغفوری، حبیب­الله. (1393). تعیین استراتژی مدیریت دانش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. چشم­انداز مدیریت دولتی، 6(4): 163-184. 
عموزاده خلیلی، محمد. (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی: وزارت امور اقتصادی و دارایی). پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی). دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد.
فراپائولو، کارل. (1388). مدیریت دانش در سازمان­ها. ترجمه صدیقه احمدی. تهران: چاپار.
فروتن‏راد، لاله؛ زارعی، هاجر؛ مؤمنی، عصمت و مرتضوی امیری، سیدجواد. (1399). مصورسازی اثر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکه‌های عصبی خودسازمانده. نوآوری‏های مدیریت آموزشی، 15(2): 97-116.
قاسمی‏نژاد، یاسر و فرامرزی، محمد. (1396). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش (مطالعه موردی: یک دانشگاه دفاعی). راهبرد دفاعی، 15 (3): 163-190.
محمدزاده، سید علیرضا؛ درانی، زهره و صباغ‏گل، حامد. (1394). مقایسه نرم‏افزارهای مدیریت دانش به تفکیک عملکرد. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‏المللی مدیریت دانش. تهران.
محمدی­فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش. (1387). مدیریت دانش با رویکردی جامع، چاپ اول، تهران: موسسه انتشارات و پخش کتاب پویش.
مردانی، محمدرضا. (1393). بررسی عوامل موثر بر توسعه سیستم مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خوزستان، اهواز). توسعه اجتماعی، 8(3): 223-242.
مشاوران توسعه آینده. (1384). نرم­افزار جامع مدیریت دانش (MTAShare).
مؤمنی، منصور؛ جام‏پرازمی، مونا؛ حسین‏زاده، مهناز و مهرافروز، محسن. (1390). ارائه رویکرد جدیدی برای ارزیابی سیستم‌های مدیریت دانش با روش تحلیل رابطه‌ای خاکستری. مدیریت تولید و عملیات، 2(2): 55-72.
Alavi, m. and Leidner, D. E. (2001). Review knowledge management and koledge management system: conceptual foundations and research issues. Journal of organization studies, 4(4): 335-343.
Bebensee, T., Helms, R. and Spruit, M. (2012). Exploring Web 0/2 Applications as a Mean of Bolstering up Knowledge Management. The Electronic Journal of Knowledge Management, 9 (1): 1-9.
Carlsson Steven, A. (2003). Knowledge managing and Knowledge management systems in inter-organizational networks. Knowledge and process management, 10(3): 194-206.
Carneiro, A. (2001). The role of intelligent recourses in knowledge management. Journal of knowledge management, 5(4): 358-367.
Centobelli, P., Cerchione, R. and Esposito, E. (2019).Efficiency and effectiveness of knowledge management systems in SMEs. Production Planning & Control, 30(9), 779-791.
Chang, W-C. (2013). An integrated framework of strategic knowledge management system integration knowledge management, Balanced Scorecard and strategic reward system. Business and Information, 4(30): 180-188.
Dipali, P. M., Nilesh, M. and Pallawi, B. (2017). An Analytical Study of Knowledge Management Softwares. International Journal of Computer Applications, 164(5), 7-14.
Gandhi, s. (2004). Knowledge management and reference services. Journal of academic librarianship, 30(5): 368-381.
Gottschalk, p. (2005). Strategic knowledge Management technology. Idea group publishing.
ISO/IEC 9126, Software engineering–Productquality–Part 1: (Quality Model,2001); Part 2(External Metrics,2003); Part 3(Internal Metrics, 2003); Part 4 (Quality in use metrics,2004),1-166
Jennex M. E. and Olfman, L. (2005). Assessing knowledge management success: University of USA. International journal of knowledge Management, 2(3): 605-613.
Lam,W. and Chauav, A. (2005). The mismanagement of KM. Aslip proceedings: new information perspectives, 57(5): 428-429.
Metaxiotis, K. and  Ergazakis, K. (2005). Exploring the world of knowledge manage mend: agreement and disagreements in the academic /practitioner community. Journal of knowledge management, 9: 6-18.
Misra, D.C, hariharan, R. and Khanjea, M. (2003). E-KM fromwork for government Organization. Journal of information system management, 43-45.
Peter F, D. (1993). Post-Capitalist Society. Butterworth-Heinemann, Oxford United Kingdom.
Snyman, R., and Krugere, J. (2004). Interdependency between strategic management and strategic knowledge management. Journal of knowledge management, 8(1): 5-19.
Syed R. Ghani. (2009). Knowledge Management: Tools and Techniques. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 29(6): 33-38.
Tseng, S.M. (2008). Knowledge management system performance measure index. Expert Systems with Applications, 34(1), 734-745.
Akar, Morteza. (2012). Investigating the effect of the knowledge management process on the core competencies of the organization (case study: Shahid Dr. Beheshti Hospital, Qom province). Master's thesis in the field of public administration. Shahid University Faculty of Humanities. [In Persian].
Akhavan, Peyman and Bagheri, Ruhollah. (2010). Knowledge management from idea to action. Tehran: Ati Nagar. [In Persian].
Amouzadeh Khalili, Mohammad. (2010). Examining the relationship between organizational culture and the establishment of knowledge management (case study: Ministry of Economic Affairs and Finance). Master's thesis in the field of public administration (human resources orientation). Shahid University Faculty of Humanities. [In Persian].
Babaei, Kobra and Heydari, Gholamreza. (2014). Identification and analysis of personal knowledge management software. The 7th National Conference and the 1st International Conference on Knowledge Management, Tehran, Oil, Gas and Petrochemical Information Institute. [In Persian].
Foroutanrad, Laleh; Zarei, Hajar; Momeni, Esmat and Mortazavi Amiri, Seyedjavad. (2019). Illustrating the effect of enablers on knowledge management of librarians of medical sciences universities in Tehran using self-organizing neural networks. Educational Management Innovations, 15(2): 116-97. [In Persian].
Frapaolo, Carl. (2009). Knowledge management in organizations. Translated by Siddiqa Ahmadi. Tehran: Chapar. [In Persian].
Future development consultants. (2005). Comprehensive knowledge management software (MTAShare). [In Persian].
Ghaseminejad, Yasser and Faramarzi, Mohammad. (2016). Identifying and prioritizing effective factors on the performance evaluation of the knowledge management system (case study: a defense university). Defense Strategy, 15(3): 163-190. [In Persian].
Haqgou, Reza. (2012). A comparative study of common knowledge management software in the country. The sixth knowledge management conference. Tehran, Oil, Gas and Petrochemical Information Institute. [In Persian].
Hasnavi, Reza; Akhavan, Peyman and Sanjaghi, Mohammad Ebrahim. (2010). Key success factors of knowledge management. Tehran: Atinagar. [In Persian].
Hassanzadeh, Mohammad. (2007). Knowledge management: concepts and infrastructures. Tehran: Librarian. [In Persian].
Hassanzadeh, Mohammad. (2019). Effective deployment of knowledge management in Iranian organizations: obstacles that must be overcome. Information Management Sciences and Techniques, 21: 8-14. [In Persian].
Jalali, Mohammad Javad; Afrazeh, Fatemeh and Nezafati, Navid. (2007). Design and application of comprehensive knowledge management system software (a case study in the Ministry of Roads and Transport of the Islamic Republic of Iran). The fifth international industrial engineering conference. Tehran: Industrial Engineering Association of Iran, University of Science and Technology. [In Persian].
Jedali, Mohammad and Jedali, Farshid. (2021). The effect of knowledge management on improving innovative behaviors with the mediating role of business intelligence in Sepeh Bank Tabriz. Accounting and Management Perspective, 4(40): 1-12. [In Persian].
Mardani, Mohammadreza. (2013). Investigating the effective factors on the development of knowledge management system (Study case: National Company of South Khuzestan Oil Fields, Ahvaz). Social Development, 8(3): 223-242. [In Persian].
Mohammadi Fateh, Asghar; Sobhani, Mohammad Sadeq and Mohammadi, Dariush. (2008). Knowledge management with a comprehensive approach, first edition, Tehran: Powish Book Publishing and Distribution Institute. [In Persian].
Mohammadzadeh, Seyyed Alireza; Durrani, Zohra and Sabbaghgol, Hamed. (2014). Comparison of knowledge management software by function. The 8th National Conference and the 2nd International Conference on Knowledge Management. Tehran. [In Persian].
Momeni, Mansour; Jamprazemi, Mona; Hosseinzadeh, Mahnaz and Mehrafrooz, Mohsen. (2011). Presenting a new approach for evaluating knowledge management systems with gray relational analysis method. Production and Operations Management, 2(2): 55-72. [In Persian].
Panahi, Balal (2017). The effect of using information technology on gaining competitive advantage with the mediating role of knowledge management. Quarterly Journal of Information Management Sciences and Techniques, 4(3): 129-151. [In Persian].
Rabiei, Ali and Moali, Mahnaz. (2011). Knowledge management, processes, approaches, using the implementation manual. Tehran: Tisa. [In Persian].
Rampanahi, Naeimeh; Nezafati, Navid and Siadat, Hossein. (2014). Evaluation of knowledge management system modules based on 0.2 knowledge management in the organization. Public Administration Perspective, 6(23): 55-82. [In Persian].
Samimi, Yasser and Aghaei, Abdullah. (2005). Providing a framework for evaluating the performance of knowledge management systems. Industrial Management Studies, 3(10):1-23. [In Persian].
Sharafi, Ali and Abolqasem Mosalman, Tahereh. (2018). Identifying knowledge audit components in knowledge management software. Human and Information Interaction, 6(3): 82-100. [In Persian].
Sharif, Atefeh and Hossein Qolizadeh, Rezvan. (2015). Identification and clustering of personal knowledge management systems and tools. Information processing and management research paper. 31(4): 1009-1029. [In Persian].
Yang, X., Alain B, Nicolas P, Lian L. (2011). Managing knowledge management tools: a systematic classification and comparison. International Conference on Management and Service Science (MASS), Aug 2011, China. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1-4.[1]
Zahiri, Zahra; Karimikhah, Jalal and Mirghafouri, Habibullah. (2013). Determining the knowledge management strategy of the Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran. Public Administration Perspective, 6(4): 163-184. [In Persian].