نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

چکیده

رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سال‌های اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نموده‌اند. هدف این مقاله، شناسایی تأثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی بود. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراک‌گذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این پژوهش از نظر روش‌شناسی در گروه پژوهش‌های ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبارسنجی مدل استفاده نموده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافته‌های پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر‌ نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت می‌باشد. یافته‌ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در پژوهش‌های پیشین تبیین شده بود.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Participatory Behavior of Cyberspace Users and Their Attitudes

نویسندگان [English]

  • Abbas Saleh Ardestani 1
  • Gholamreza Afshar 2
  • Vaheidreza Mirabi 1

1 Associate Prof of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 PhD Student in Business Management, Islamic Azad University, Tehran Center Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

User participation behavior when using cyberspace is influenced by several factors. In recent years, researchers have studied the behavior of users and while identifying the factors affecting it, have proposed various models to explain how they participate. The purpose of this article is to identify the impact of attitude on the behavior of cyberspace users. Participatory behavior of users means using the facilities provided in cyberspace, including communicating, exchanging ideas, sharing text and images, and in general, interacting with other people present in cyberspace. This research is methodologically in the combined research group and initially, the qualitative approach and deductive content analysis method were used to design the model, and the quantitative approach and structural equation modeling method were used to test and validate the model. The content of the research was collected using a semi-structured interview technique with experts. Findings indicate the effectiveness of users' participatory behavior from the variable of attitude directly and indirectly and through the mediating variables of desire and intention directly. Findings indicate a positive and significant relationship between the factors of attitude and desire and intention, which was explained in previous research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • Individual Values
  • Intention
  • Participatory Behavior
  • Tendency
انصاری، ابراهیم. کیانپور، مسعود و عطایی، پری. (1397). تحلیل جامعه‌شناختی تأثیر استفاده از فضای مجازی بر فرهنگ شفاهی. فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، 29(1).
بحرینی‌زاده، منیژه؛ خلقی، نازنین. (1396). عوامل مؤثر بر پذیرش بازاریابی توسط موبایل و بررسی تأثیر آن بر خرید مصرف‌کننده موبایل ایران. مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف.
بربروشان، محسن؛ برداران کاظم‌زاده، رضا؛ خلیلی نصر، آرش. (1395). شناسایی و تعیین عوامل موثر بر پذیرش و کاربرد کیف پول الکترونیک. پژوهش‌های پولی و بانکی . 8(25).
جهانگیر، غلامحسین؛ دیانی، محمدحسین و نوکاریزی، محسن. (1397). توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات (مدل پذیرش فناوری دیویس) از طریق سنجش تأثیر باورهای خودکارآمد و  ناکارآمد اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی مبتنی بر رویکرد شناختی- اجتماعی. مطالعات رسانه‌های نوین، 4(8).
حسنی، محمدعلی. (1396). مرکز کنفرانس، دانشگاه شیراز، بخش بین الملل، واکاوی پارادایم‌های فلسفی تئوری های رایج در پذیرش فن آوری اطلاعات و ارتباطات.
داودنیا، داود؛ عباس‌پور، فریبا و فرزین‌فر، بهار. (1396). بررسی تأثیر آمادگی فناوری بر عملکرد سازمانی از طریق پذیرش فناوری. فرآیند مدیریت و توسعه، 29(1).
داورپسند، طیبه. (1396). بررسی نقش عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی توسط مشتریان )مورد مطالعه: بانک ملی شهر رشت(، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران.
داوری، علی و رضازاده، آرش.(1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. (چاپ اول). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. 
دهشتی، زهره؛  ناصحی‌فر، وحید؛ حقیقی، مهدی و بهیار، پدرام. (1395). مسئله عوامل تأثیرگذار  بر مشارکت مصرف‌کنندگان جوامع مجازی. علوم مدیریت ایران. 11(42).
سلطانی‌فر، م. (1389). دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک. تهران: انتشارات سیمای شرق.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (13۸9). نظریه های ارتباطات ترجمه علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
سیرز و دیگران(۱۹۹۱) به نقل از حسن پاشا شریفی(۱۳۸۱). اصول روان سنجی و روان آزمایی، تهران، رشد، صفحه ۴۱۳.
کاستلز، م. و اینس، م. (1384). گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه: چاوشیان، م.، تهران: نشر نی.
متانی، مهرداد؛ حسن‌زاده، رمضان و علی اکبر  فرهنگی. (1392). نگرش مخاطبان قائم شهری به شبکه های تلویزیونی ماهوارهای. فصلنامه ی فرهنگ - ارتباطات. 14(21).
ملکان، محسن. (1396). عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات موبایل بانک توسط مشتریان بانک سپه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
همتا، امیر؛ محمدزاده، مائده؛ همتی، مریم و دهقان‌زادگان، مرضیه. (1399). بررسی و نگرش کاربران سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی در مراکز آموزشی درمانی قم براساس مدل پذیرش فناوری دیویس.  نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم، 14(6).
Abercrombie, N. & Long Hurst, B. (2007). The Penguin Dictionary of media studies. London: Penguin Books.
Armitage, C. J. & Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behavior: A mate-analytic review. British Journal of Social Psychology, 40, 471-499.
Ashford, J.B. & Lecroy, C.W. (2013). Human behavior in the social environment. A multidimensional perspective. Belmont: Brooks/Cole.
Bagozzi, R. P. & Dholakia, U. M. (2002). Intentional social action in virtual communities. Journal of Interactive Marketing, 16)2), 2-21.
Bagozzi, R. P. & Lcc, K. H. (2002). Multiple roles for social influence: The role of compliance, internalization, and social identity. Social Psychology Quarterly, 65, 226 -247.
Bagozzi, R. P., Dholakia, U. M., & Pearo, L. K. (2007). Antecedents and Consequences of Online Social Interactions. Media Psychology, 9(1), 77-114.
Bagozzi, R.P. (1992). The self-regulation of attitudes, intentions, and behavior. Social Psychology Quarterly, 55(2), 178-204.
Bagozzi, R.P. (2014). Contribution behavior in virtual communities: cognitive, emotional, and social influences. MIS Quart. 38(1), 143-163.
Bagozzi, Richard P., Dholakia, Utpal M. & Pearo, Lisa R. Klein. (2007). Antecedents and Consequences of Online Social Interactions', Media Psychology, 9)1(, 77-114.
Behyar, P., Haidari, M. Bayt, Z. (2011). The Influence of Social Network Website on Level of User Satisfaction, World Academy of Science, engineering and Technology, 839-844.
Cheong, W.H. (2002). Internet adoption in Macao. Journal of Computer-Mediated Communication, 7(2).
Cheung C. M., Chiu, P.-Y. & Lee, M. K. (2011). Online social networks: Why do students use Facebook? Computers in Human Behavior, 274, 1337-1343.
Cheung, C. M. & Lee, M. K. (2009). Understanding sustainability of a virtual community: Model development and empirical test. Journal of Information Science, 35(3), 279-298.
Cheung, C.M.K. L.ee, M.K.O. (2010). A theoretical model of intentional social action in online social networks. Decision Support System. 49(1). 24-30
Christy, M.K., Cheung, P.C., & Matthew K.O. (2011). Online social networks: Why students use Facebook? Computers in Human Behavior, 27(4), 1337-1343.
Han, S. & Min, J. (2015). Antecedents of social presence and gratification of social connectionneeds in SNS: A study of 'tiwitter users and their mobile andnon-mobile usagc. International Journal of Information Management, 35, 459-471.
How. & Wang Y. (2015). R- Purchase intentions and virtual customer relationships on social media brand community. I.uman-Centric Computer Information Science.
Internet World Stats. (2016). Internet Usage and World Population Statistics, Internet World Stats. <http://www.Internet.com/stats.htm> Retrieved 11,7,16.
Kunz W. & Seshadri S. (2015). From virtual travelers to real friends: Relationship-building insights from an online community. Journal of Business Research, 68, 1822-1828.
Liu L, Miguel CA, Rios RA, Buttar V, Ranson Q, Goertzen D.(2015). What factors determine therapists' acceptance of new technologies for rehabilitation - a study using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) Disabil Rehabil, 37(5):447–455
Luo Q. & Zhang H. (2016). Building interpersonal trust in a travcl-relald virtual community: A case study on a Guag couchsurfing community. Tourism Management, 54, 107-121.
Shuyi Zhong, Mengping Zhou, Jing Gu, Ziyue Wu, Remina Maimaitijiang, Ao Luo. (2019). Using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) to Investigate the Intention to Use Physical Activity Apps: Cross-Sectional Survey, 37(5), 447–455
Sierra J., B adrinarayanan V. & Taute H. (2016). Explaining behavior in brand communities: A sequential model of attachment, tribalism, and self-esteem. Computers in Human Behavior, 626-632.
Ansari, Ibrahim. Kianpour, Massoud and Ataie, Pari. (2017). Sociological analysis of the impact of using virtual space on oral culture. Applied Sociology Quarterly, 29(1). [In Persian].
Bahreinizadeh, Manijeh; Kholghi, Nazanin. (2016). Factors affecting the adoption of mobile marketing and its impact on the purchase of mobile phone consumers in Iran, Technology Studies Center of Sharif University of Technology. [In Persian].
Barboroushan, Mohsen, Baradaran Kazemzadeh, Reza, Khalilinasr, Arash. (2016). Identifying and determining factors affecting the adoption and use of electronic wallets. Financial and Banking Research Quarterly, 8(25). [In Persian].
Castells, M. and Innes, M. (1384). Conversations with Manuel Castells, translation: Chavoshian, M., Tehran: Ney Publishing House. [In Persian].
Davari, Ali; Rezazadeh, Arash. (2012). Structural equation modeling with PLS software. (First Edition). Tehran: Academic Jihad Publications. [In Persian].
Davarpasand, Tayyebeh. (2016). Investigating the role of factors influencing the acceptance of internet banking services by customers (case study: Rasht National Bank). Master's thesis, Department of Management, Payame Noor University, Tehran. [In Persian].
Davoudniya, Davoud. Abbaspour, Fariba. Farzinfar, Bahar. (2016). Investigating the impact of technology readiness on organizational performance through technology adoption. management and development process, 29. [In Persian].
Deheshti, Zohreh. Nasehifar, Vahid. Haghighi, Mehdi. Behyar, Pedram. (2016). The problem of factors influencing the participation of consumers in virtual communities. Iranian Management Sciences Quarterly, No. 42. [In Persian].
Hamta, Amir, Mohammadzadeh, Maedeh. Hemmati, Maryam. Dehghanzadegan, Marzieh. (2019). Review and attitude of users of medical image storage and transfer system in Qom medical training centers based on Davis technology acceptance model, number 6, volume 14, Scientific Research Journal of Qom University of Medical Sciences, 14(6). [In Persian].
Hosseini, Mohammad Ali. (2016). Conference Center, Shiraz University, International Department, analysis of philosophical paradigms of common theories in accepting information and communication technology. [In Persian].
Jahangir, Gholamhossein. Diani, Mohammad Hossein and Nokarizi, Mohsen. (2017). Development of Information Technology Acceptance Model (Davis Technology Acceptance Model) by measuring the impact of self-efficacy and ineffective beliefs of faculty members of Mashhad University of Medical Sciences on acceptance of research information system based on cognitive-social approach, Quarterly New Media Studies, 4(8). [In Persian].
Malekan, Mohsen. (2016). Factors affecting the acceptance of mobile banking services by customers of Sepeh Bank. master's thesis in the field of marketing, Islamic Azad University, Central Tehran branch. [In Persian].
Metani, Mehrdad. Hassanzadeh, Ramezan and Ali Akbar Farhangi. (2012). the attitude of Qaim Shahri audiences towards satellite TV channels. Culture-Communication Quarterly, 14(21). [In Persian].
Sirs et al, 1991, quoted by Hasan Pasha Sharifi. (2008). Principles of Psychometry and Psychoanalysis. Tehran, Rushd, 8th edition, page 413. [In Persian].
Soltanifar, M. (2010). Modern Public Diplomacy and Electronic Public Relations. Tehran: Simaye Sharq Publications. [In Persian].
Sorin, Werner and Tankard, James. (2010). Communication theories translated by Alireza Dehghan. Tehran: University of Tehran. [In Persian].