مقاله پژوهشی
سید مهدی نارمنجی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیت های ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیت های ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در منطقه خراسان بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 231 نفر تعیین شد. در مجموع 150 نفر (65 درصد) پرسشنامه برخط پژوهش را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که حدود 42 درصد کتابداران بیش از سه سال از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده کردهاند و نزدیک به نیمی از آنها بین نیم تا یک ساعت را به استفاده از این شبکهها در طول شبانه روز اختصاص دادهاند. کتابداران به طور معناداری پایینتر از سطح مطلوب به اشتراکگذاری اطلاعات در این شبکهها اقدام کردهاند. نتایج همچنین حاکی از این بود که ببن رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران زن و مرد و همچنین کتابداران سطوح تحصیلی مختلف در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین هر دو شاخص مورد بررسی اعتماد ( اعتماد به شبکه و اعتماد به اعضای شبکه) و رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران در شبکه-های اجتماعی مجازی رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت.
مقاله پژوهشی
غلامرضا افشار؛ وحیدرضا میرابی؛ عباس صالح اردستانی
چکیده
رفتار مشارکت کاربران در هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. طی سنوات اخیر محققان رفتار کاربران را بررسی کرده و ضمن شناسایی عوامل موثر بر آن، مدل های مختلفی برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نموده اند. هدف این مقاله، شناسایی تاثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی است. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده ...
بیشتر
رفتار مشارکت کاربران در هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. طی سنوات اخیر محققان رفتار کاربران را بررسی کرده و ضمن شناسایی عوامل موثر بر آن، مدل های مختلفی برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نموده اند. هدف این مقاله، شناسایی تاثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی است. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراک گذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این تحقیق از نظر روششناسی در گروه پژوهشهای ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبار سنجی مدل استفاده شده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت و بصورت مستقیم می باشد. یافته ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در تحقیقات پیشین تبیین شده بود.
مقاله پژوهشی
محمدحسین قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ فرزانه مظلومی؛ میعاد قاسم زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیونهایِ ورزشهایِ تیمیِ کشور (N=350) میباشند که تعداد 183 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیونهایِ ورزشهایِ تیمیِ کشور (N=350) میباشند که تعداد 183 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری این تحقیق با اقتباس از پرسشنامههای حوزههای استراتژیک سازمان مقیمی(1394) پرسشنامه تمایل به تسهیم دانش تیلور و تاد (1995) میباشد که روایی صوری و محتوایی (CVR) این ابزارهای پژوهش مورد تأیید اساتید و خبرگان دانشگاهی قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامههای مورد استفاده دارد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. نتایج نشان داد تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک فدراسیونهای ورزشهای تیمی تأثیرگذار است. تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر فرهنگ با ضریب مسیر 289/0، بر زیرساخت با ضریب مسیر 370/0، بر توانمندی با ضریب مسیر 457/0، بر منابع با ضریب مسیر 459/0، بر اطلاعات با ضریب مسیر 710/0 تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته ها حاکی از آن است مقدار GOF در این پژوهش، برابر با 0.257 است که نشان میدهد مدل پژوهش از برازش بالاتر از متوسط برخوردار است.
مقاله پژوهشی
عمر محمودی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی است. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی(1399) است. جامعه آماری 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان میباشد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن(2001) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی است. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی(1399) است. جامعه آماری 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان میباشد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن(2001) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ(2001) و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بر مبنای مدل پروبست که روایی آنها از طریق خبرگان و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل داده شده با مقادیرRMSEA=0.058 و χ^2/ Df=2.43بهصورت معقول و مناسب برازش شده است. از طرف دیگر مقداربار عاملی متغیرها در حالت استاندارد بیشتر از سه دهم بودکه گویای همبستگی مثبت میان متغیرها است. بهعلاوه مقدار بار عاملی در حالت ضرایب معناداری متغیر کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی(60/3)؛ رابطه کیفیت کار تیمی با مدیریت دانش(65/4) و رابطه مدیریت دانش با چابکی سازمانی(49/5) بود. که نشان از معنادار بودن روابط بین متغیرها است. نکته قابلملاحظه پژوهش در این بود که رابطه کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی با نقش کارکردی مدیریت دانش از مقدار 60/3 به مقدار 49/5 افزایشیافته است، یعنی مدیریت دانش بهخوبی نقش میانجی را میان کیفیت کار تیمی و چابکی سازمان انجام داده است.
مقاله پژوهشی
قاسم آزادی احمدآبادی؛ امید امراله
چکیده
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل و منجر به تعطیل شدن مدارس در 188 کشور جهان شده. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع ...
بیشتر
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل و منجر به تعطیل شدن مدارس در 188 کشور جهان شده. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر توصیفی، کاربردی و کمّی است (به منظور پاسخ به سوال اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به سوال دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید میباشد. جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند.
مقاله پژوهشی
فاطمه شاهرجبیان؛ زبیر صمیمی؛ سید جواد عمادی چاشمی
چکیده
مقدمه: بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری ناتوان کننده، به عنوان ششمین بحران سلامت عمومی اعلام شده است. این بیماری علاوه بر پتانسیل کشنده بودن و عوارض جسمانی، پیامدهای روانی متعددی نیز دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کروناویروس در بین دانشجویان بود. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه ...
بیشتر
مقدمه: بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری ناتوان کننده، به عنوان ششمین بحران سلامت عمومی اعلام شده است. این بیماری علاوه بر پتانسیل کشنده بودن و عوارض جسمانی، پیامدهای روانی متعددی نیز دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کروناویروس در بین دانشجویان بود. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 801 نفر از دانشجویان سراسر کشور در سال 1399 بود که به صورت آنلاین به پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21)، پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر، پرسشنامه اضطراب ناشی از کروناویروس و اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دادند. از آزمون مجذور خی، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین اضطراب کروناویروس آزمودنیها برابر با 77/13، میانگین اضطراب برابر با 83/6، میانگین تنیدگی برابر با 68/6، میانگین اضطراب فراگیر برابر با 85/4 و میانگین افسردگی برابر با 54/5 بود. نتایج آزمون t و آنووا نیز بیانگر آن بود افرادی که سابقه بیماری کرونا داشتند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، اضطراب کرونا بیشتری داشتند؛ همچنین در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها بیماری کرونا داشته، اضطراب کروناویروس بیشتری مشاهده شد؛ افزون بر این، افرادی که با دوستان زندگی میکردند، اضطراب کروناویروس بیشتری داشتند (001/0p <). بحث و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیماری کویید-19 مشکلات روانشناختی زیادی برای افراد بوجود آورده است که این مشکلات در افرادی که خود یا یک نفر از نزدیکانش مبتلا به کروناویروس شده است و با دوستان زندگی میکنند، بیشتر است.
مقاله پژوهشی
احمدرضا احمدی میرقائد؛ مریم خدابین؛ میترا صمیعی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، کاربست هستیشناسی ها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تاکید بر تصاویر است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش کتابخانه ای و مرور نظاممند منابع با رویکرد تحلیلی انجام گرفته است. با استفاده از این روش، منابع حول محور پژوهش، جمع آوری و برای بررسی دقّیقتر گزینش شده و در نهایت منابع بر اساس دستورالعمل ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، کاربست هستیشناسی ها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تاکید بر تصاویر است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش کتابخانه ای و مرور نظاممند منابع با رویکرد تحلیلی انجام گرفته است. با استفاده از این روش، منابع حول محور پژوهش، جمع آوری و برای بررسی دقّیقتر گزینش شده و در نهایت منابع بر اساس دستورالعمل مشخّص و نظام مندی، مرور شدند. در این روش همه پژوهش های انجام شده در حوزه هستی شناسی و تاثیر آن در بازیابی تصاویر بررسی شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که تکنیک های بازیابی تصویر، با عنایت به پیشینه های صورت گرفته شامل: بازیابی تصویر مبتنی بر متن، بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا، بازیابی تصاویر مدل ترکیبی و بازیابی معنایی (مفهومی) تصاویر هستند که از طرح های بازخورد مرتبط، برای بهبود عملکرد و همچنین دقّت فرآیند بازیابی تصویر استفاده کرده اند. نتیجه گیری: اکثر پژوهش های بررسی شده بر ضرورت بکارگیری هستی شناسی ها در مجموعه های دیجیتال، تاکید کرده است. بنابراین، در شرایط کنونی که به سوی وب معنایی در حرکت هستیم، به منظور سازماندهی تصاویر دیجیتالی که خود با مشکلات گوناگون ساختاری و زبانی همچون چندمعنایی ها، رفع ابهامات، شبهات و استعاره های انسانی برای ماشین، بکارگیری هستی شناسی ها جهت بهبود دسترس پذیری و دقّت بازیابی، بسیار موثّر است.