مقاله پژوهشی
سید مهدی نارمنجی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیتهای ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی در دوران محدودیتهای ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور در منطقه خراسان تشکیل داد که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 231 نفر تعیین گردید. در مجموع 150 نفر (65 درصد) پرسشنامه برخط پژوهش را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که حدود 42 درصد کتابداران بیش از سه سال از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده کردهاند و نزدیک به نیمی از آنها بین نیم تا یک ساعت را به استفاده از این شبکهها در طول شبانه روز اختصاص دادهاند. کتابداران به طور معناداری پایینتر از سطح مطلوب به اشتراکگذاری اطلاعات در این شبکهها اقدام کردهاند. نتایج همچنین حاکی از این بود که ببن رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران زن و مرد و همچنین کتابداران سطوح تحصیلی مختلف در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین هر دو شاخص مورد بررسی اعتماد (اعتماد به شبکه و اعتماد به اعضای شبکه) و رفتار اشتراکگذاری اطلاعات کتابداران در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت.
مقاله پژوهشی
عباس صالح اردستانی؛ غلامرضا افشار؛ وحیدرضا میرابی
چکیده
رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سالهای اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نمودهاند. هدف این مقاله، شناسایی تأثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی بود. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده ...
بیشتر
رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سالهای اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نمودهاند. هدف این مقاله، شناسایی تأثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی بود. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراکگذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این پژوهش از نظر روششناسی در گروه پژوهشهای ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبارسنجی مدل استفاده نموده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت میباشد. یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در پژوهشهای پیشین تبیین شده بود.
مقاله پژوهشی
محمدحسین قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ فرزانه مظلومی؛ میعاد قاسم زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیونهایِ ورزشهایِ تیمیِ کشور (N=350) میباشند که تعداد 183 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک مؤثر فدراسیونهای ورزشهای تیمی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیونهایِ ورزشهایِ تیمیِ کشور (N=350) میباشند که تعداد 183 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری این پژوهش با اقتباس از پرسشنامههای حوزههای استراتژیک سازمان مقیمی(1394) پرسشنامه تمایل به تسهیم دانش تیلور و تاد (1995) است که روایی صوری و محتوایی (CVR) این ابزارهای پژوهش مورد تأیید اساتید و خبرگان دانشگاهی قرار گرفت. ضریب پایایی هر دو پرسشنامه بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامههای مورد استفاده دارد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. نتایج نشان داد تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر حوزههای استراتژیک فدراسیونهای ورزشهای تیمی تأثیرگذار است. تمایل به تسهیم دانش کارکنان بر فرهنگ با ضریب مسیر 289/0، بر زیرساخت با ضریب مسیر 370/0، بر توانمندی با ضریب مسیر 457/0، بر منابع با ضریب مسیر 459/0، بر اطلاعات با ضریب مسیر 710/0 تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته ها حاکی از آن است مقدار GOF در این پژوهش، برابر با 0.257 است که نشان میدهد مدل پژوهش از برازش بالاتر از متوسط برخوردار است.
مقاله پژوهشی
عمر محمودی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی بود. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی (1399) بود. جامعه آماری را 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی بود. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی (1399) بود. جامعه آماری را 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن (2001) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ (2001) و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بر مبنای مدل پروبست استفاده گردید که روایی آنها از طریق خبرگان و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدل داده شده با مقادیر RMSEA=0.058 و χ^2/ Df=2.43 بهصورت معقول و مناسب برازش شده است. از طرف دیگر مقدار بار عاملی متغیرها در حالت استاندارد بیشتر از سه دهم بودکه گویای همبستگی مثبت میان متغیرها است. بهعلاوه مقدار بار عاملی در حالت ضرایب معناداری متغیر کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی (60/3)؛ رابطه کیفیت کار تیمی با مدیریت دانش (65/4) و رابطه مدیریت دانش با چابکی سازمانی (49/5) بود که نشان از معنادار بودن روابط بین متغیرها است. نکته قابلملاحظه پژوهش در این بود که رابطه کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی با نقش کارکردی مدیریت دانش از مقدار 60/3 به مقدار 49/5 افزایشیافته است، یعنی مدیریت دانش بهخوبی نقش میانجی را میان کیفیت کار تیمی و چابکی سازمان انجام داده است.
مقاله پژوهشی
قاسم آزادی احمدآبادی؛ امید امراله
چکیده
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس ...
بیشتر
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. یکی از راههای موثر برای حل این مساله، ایجاد زمینههای یادگیری سیار(از راه دور) میباشد. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر براساس هدف و سبک گردآوری داده توصیفی، به لحاظ نوع کاربردی و به لحاظ روش کمّی است (به منظور پاسخ به پرسش اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به پرسش دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری در بخش کمّی به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به پرسشهای پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند.
مقاله پژوهشی
فاطمه شاهرجبیان؛ زبیر صمیمی؛ سید جواد عمادی چاشمی
چکیده
بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری ناتوانکننده، به عنوان ششمین بحران سلامت عمومی اعلام شده است. این بیماری علاوه بر پتانسیل کشنده بودن و عوارض جسمانی، پیامدهای روانی متعددی نیز دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کروناویروس در بین دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش ...
بیشتر
بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری ناتوانکننده، به عنوان ششمین بحران سلامت عمومی اعلام شده است. این بیماری علاوه بر پتانسیل کشنده بودن و عوارض جسمانی، پیامدهای روانی متعددی نیز دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای روانشناختی ناشی از اپیدمی کروناویروس در بین دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 801 نفر از دانشجویان سراسر کشور در سال 1399 بود که به صورت آنلاین به پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21)، پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر، پرسشنامه اضطراب ناشی از کروناویروس و اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دادند. از آزمون مجذور خی، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین اضطراب کرونا ویروس آزمودنیها برابر با 77/13، میانگین اضطراب برابر با 83/6، میانگین تنیدگی برابر با 68/6، میانگین اضطراب فراگیر برابر با 85/4 و میانگین افسردگی برابر با 54/5 بود. نتایج همچنین نشان داد که اضطراب عمومی و اضطراب فراگیر قادر به پیشبینی اضطراب کرونا ویروس در بین شرکتکنندگان پژوهش بودند. نتایج آزمون t و آنووا نیز بیانگر آن بود افرادی که سابقه بیماری کرونا داشتند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، اضطراب کرونا بیشتری داشتند؛ همچنین در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها بیماری کرونا داشته، اضطراب کرونا ویروس بیشتری مشاهده شد؛ افزون بر این، افرادی که با دوستان زندگی میکردند، اضطراب کرونا ویروس بیشتری داشتند (001/0p<). یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیماری کویید-19 مشکلات روانشناختی زیادی برای افراد بوجود آورده است که این مشکلات در افرادی که خود یا یک نفر از نزدیکانش مبتلا به کرونا ویروس شده است و با دوستان زندگی میکنند، بیشتر است.
مقاله پژوهشی
احمدرضا احمدی میرقائد؛ مریم خدابین؛ میترا صمیعی
چکیده
هدف این پژوهش، کاربست هستیشناسیها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تأکید بر تصاویر بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و مرور نظاممند منابع با رویکرد تحلیلی انجام گرفته است. با استفاده از این روش، منابع حول محور پژوهش، جمعآوری و برای بررسی دقیقتر گزینش شده و در نهایت منابع بر اساس دستورالعمل ...
بیشتر
هدف این پژوهش، کاربست هستیشناسیها در بازیابی اطلاعات مجموعههای دیجیتالی، با تأکید بر تصاویر بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و مرور نظاممند منابع با رویکرد تحلیلی انجام گرفته است. با استفاده از این روش، منابع حول محور پژوهش، جمعآوری و برای بررسی دقیقتر گزینش شده و در نهایت منابع بر اساس دستورالعمل مشخص و نظاممندی، مرور شدند. در این روش، همه پژوهشهای انجام شده در حوزه هستی شناسی و تأثیر آن در بازیابی تصاویر بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که روشهای بازیابی تصویر، با عنایت به پیشینههای صورت گرفته شامل: بازیابی تصویر مبتنی بر متن، بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا، بازیابی تصاویر مدل ترکیبی و بازیابی معنایی (مفهومی) تصاویر هستند که از طرحهای بازخورد مرتبط، برای بهبود عملکرد و همچنین دقت فرآیند بازیابی تصویر استفاده کردهاند. اکثر پژوهشهای بررسی شده بر ضرورت بکارگیری هستیشناسیها در مجموعههای دیجیتال، تأکید کرده بود. بنابراین، در شرایط کنونی که به سوی وب معنایی در حرکت هستیم، به منظور سازماندهی تصاویر دیجیتالی که خود با مشکلات گوناگون ساختاری و زبانی همچون چندمعناییها، رفع ابهامات، شبهات و استعارههای انسانی برای ماشین، بکارگیری هستیشناسیها جهت بهبود دسترسپذیری و دقت بازیابی، بسیار مؤثر است.