نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر رابطه عوامل شناختی با خلاقیت انتخاب موضوع پژوهشی با میانجی‌گری شدت و کیفیت اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع پیمایشی- تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تقریباً 9000 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های بزرگ شهر کرمانشاه شامل دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه رازی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. حجم نمونه برابر 368 نفر و روش نمونه‌گیری به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس که با توجه به شیوع کووید-19 افراد به‌صورت هدفمند و با توجه به هدف پژوهش انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه 32 سؤالی در هفت خرده مقیاس شامل متغیرهای نگرش، انگیزش، آگاهی و دانش به‌عنوان متغیرهای شناختی و خلاقیت در انتخاب موضوع پژوهش به‌صورت محقق‌ساخته و متغیر هنجارهای ذهنی از پژوهش جیمز، تینگ و راجا (2012) مؤلفه‌های شدت به اشتراک‌گذاری دانش و کیفیت اشتراک دانش از پژوهش چیو، هسو و وانگ (2006) با تغییرات کلی انجام شد. به‌منظور تعیین روایی، از روایی محتوایی استفاده شد برای منظور تعداد چهار نفر از اعضای هیئت‌علمی علوم انسانی و دو نفر در حوزه فنی و مهندسی و سه نفر در حوزه علوم پزشکی و کشاورزی خواسته شد نظرات خود را درباره پرسشنامه بیان کنند. در این پژوهش از پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر 941/0 به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و نرم‌افزار Amos انجام شد. بین عوامل شناختی شامل (نگرش، انگیزش، آگاهی و دانش و هنجارهای ذهنی) با شدت (حجم) به اشتراک‌گذاری دانش و کیفیت اشتراک دانش به‌عنوان متغیر میانجی رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین بین شدت به اشتراک‌گذاری ‌دانش و کیفیت اشتراک‌ دانش به‌عنوان متغیر میانجی با خلاقیت در انتخاب موضوع پژوهش رابطه معناداری وجود داشت. از طرفی نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای عوامل شناختی (نگرش، آگاهی و دانش و هنجارهای ذهنی) توانستند واریانس متغیر شدت به اشتراک‌گذاری دانش و کیفیت اشتراک دانش را تبیین کنند ولی متغیر انگیزش در این پژوهش نقشی نداشت. متغیرهای شدت به اشتراک‌گذاری دانش و کیفیت اشتراک دانش توانستند واریانس خلاقیت انتخاب موضوع پژوهشی را به‌صورت معنا­داری تبیین کنند. می‌توان چنین بیان کرد که اگر دانشجویان از خلاقیت انتخاب موضوعی پژوهشی برخوردار باشند، توانایی در خلق موضوع پژوهش موفق‌تر خواهند بود. این موفقیت زمانی میسر خواهد شد که دانش را به اشتراک بگذارند. از جهتی اشتراک‌گذاری دانش متأثر از عوامل شناختی بوده که از اهمیت خاصی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between cognitive factors and creativity in choosing a research topic: Exploring the mediating role of intensity and quality of knowledge sharing among graduate students

نویسنده [English]

  • Farshad Parhamnia

Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]


 
Introduction
One of the concerns of graduate students is choosing a research topic is writing a thesis. Factors that indirectly affect the creativity of choosing the research topic and directly affect the sharing of knowledge are cognitive factors such as attitude, motivation, awareness and knowledge and mental norms. It seems that cognitive factors have a key role in knowledge sharing among graduate students and that knowledge sharing is a factor in the transfer of thoughts and ideas. Therefore, it is likely that it plays a mediating role due to the nature of knowledge sharing. Accordingly, by conducting the present study, the researcher aimed to explore the relationship between cognitive factors mediating the intensity and quality of knowledge sharing with the creativity of choosing a research topic among graduate students of universities in Kermanshah.
Research Hypothesis(s)
Based on the theoretical foundations, several hypotheses will be answered in this research.

Variables of cognitive factors can predict the intensity of knowledge sharing.
Variables of cognitive factors can predict the quality of knowledge sharing.
Knowledge sharing variables (intensity and quality of knowledge sharing) can predict creativity in choosing the research topic.
The change in the subscales of cognitive factors can explain the variance of the intensity and quality of knowledge sharing on creativity in choosing a research topic among master's and doctoral students. 

Literature Review
During the research conducted in databases, no study was found that directly addressed the relationship between cognitive factors and creativity in choosing a research topic with the mediation of knowledge sharing. But research has been done regarding cognitive factors with knowledge sharing. Therefore, the researcher refers to some of the previous studies that were aligned with some of the variables examined in the present study:
The results of the Akhavan and Rahimi (2013) showed that internal motivational factors have a higher priority than external motivational factors among employees. In addition, motivational factors including friendly and intimate communication, and career promotion were recognized as the most important internal and external motivational factors affecting knowledge sharing. The results of the study by Hajianand and Sardar (2017) showed that external and internal motivational factors had an effect on the attitude towards knowledge sharing. In this regard, Nouri Koohani and Nadi (2019) found that that internal and external motivation, attitude about knowledge sharing, perceived behavioral control, mental norms and intention to share knowledge are effective in increasing teachers' knowledge sharing behavior. The results of the research carried out by Martini (2006) revealed that extrinsic motivation has no effect on a person's attitude towards knowledge sharing. Moshref Javadi et al. (2012) also found that motivation and trust factors are effective factors onin sharing knowledge. Shahzadi, Hameed and Kashif (2015) indicate that all individual motivational factors are positively and strongly related to the optimistic knowledge sharing behavior of academics. The research results of Bilginoglu and Yozgat (2018) showed that between the relationship between perceived training intensity and observed knowledge sharing, and internal motivation and self-efficacy as moderating variables had a positive effect on knowledge sharing. Based on Mohammad, Alajmi and Ahmed (2018) extrinsic motivation has a positive effect on knowledge sharing intentions and attitudes, but intrinsic motivation only has a positive effect on knowledge sharing attitudes.

Methodology
The method of the current research was applied, survey-analytical. The statistical population of the research included approximately 9000 graduate students of major universities in Kermanshah in 2019. The sample size was 368 students. The sampling method was available sampling due to the COVID-19 crisis. The data collection tool was done using a 32-item questionnaire. The method of formulating the questions of attitude, motivation, awareness and knowledge variables as cognitive variables and creativity in choosing the research topic as a researcher-made and variable of mental norms using the research of Chennamaneni et al. (2012) the components of the intensity of knowledge sharing and the quality of knowledge sharing from The research of Chiu et al. (2006) was used with general changes. Cronbach's alpha test was used to determine the reliability of the questionnaire. The results of this test showed a total of 32 questions were obtained equal to 0.941, which indicated the acceptable reliability of the scale. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient test, multiple regression, and path analysis based on determining the relationships between independent variables and using SPSS 23 and Amos software.

Results
This research seeks the relationship of cognitive factors with the creativity of choosing a research topic with regard to the mediating role of the intensity and quality of knowledge sharing among graduate students of Universities of Kermanshah city. Accordingly, the present study attempts to show that cognitive factors by mediating the intensity and quality of knowledge sharing immediately lead to the creativity of research topic selection among graduate students. The results of the first and second hypothesis showed that all cognitive variables had a positive relationship with the mediator variable, i.e. the intensity of knowledge sharing and the quality of knowledge sharing, but in the regression analysis of the motivation subscale, it did not contribute to this research. However, the findings of the research confirmed the first and second hypothesis with three subscales of cognitive factors (attitude, awareness and knowledge and mental norms).The answer to the third hypothesis of the research is that knowledge sharing variables (intensity and quality of knowledge sharing) have the ability to predict creativity in choosing the research topic. The findings of this research also confirmed this hypothesis. The answer to the fourth hypothesis showed that the relationship between cognitive factors and the intensity of knowledge sharing among master's students was better. But in relation to cognitive factors with the quality of knowledge sharing, PhD students were in a better situation. It seems that the quality of knowledge sharing among Ph.D students is very important in choosing the topic of a research thesis. Also, there is a difference between the prediction of the dependent variables of the mediator and the dependent variable of the criterion among master's and doctoral students. In other words, the relationship between the variables of intensity and quality of knowledge sharing with the creativity of choosing a research topic among master's students is in a better condition.

Conclusion
In general, the results of this research showed that cognitive factors including attitude, awareness and knowledge, and mental norms can indirectly realize the creativity of postgraduate students' research topic selection by mediating the intensity and quality of shared knowledge. In other words, research creativity will reduce or eliminate the concerns of choosing a research topic for graduate students. Because these students face a big challenge when choosing thesis or dissertation topics. Furthermore, choosing the subject by students requires sharing knowledge among people and spending time on the part of supervisors and advisors. This article has a key contribution. It is one of few studies that have been conducted on the relationship between cognitive factors on knowledge sharing and creativity in choosing a research topic.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Factors
  • Intensity of Knowledge Sharing
  • Quality of Knowledge Sharing
  • Creativity in Research
آقایی فیشانی، تیمور؛ الوانی، سیدمهدی (1377). خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها. تهران: ترمه.
آراسته، حمیدرضا (1383). فلسفه انجمن‌های علمی. رهیافت، (32)، 22-27.
آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین؛ نامور، یوسف (1397). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر اشتراک‌دانش میان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت، 9 (3)، 334-346.
احمدی، محمدمیلاد؛ ترابی، اویس؛ صفیان، مهدی (1397) مدل‌سازی معادلات ساختاری عوامل اثرگذار بازی‌کاری بر تسهیم دانش: مطالعه موردی دانشگاه‌های منتخب شهر تهران. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1 (3)، 77-116.
اخوان، پیمان؛ رحیمی، اکبر (1391). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل انگیزشی مؤثر بر اشتراک دانش در یک سازمان صنعتی. مدیریت نوآوری، 1 (2)، 107-135.
اخوان، پیمان؛ حسینی‌سرخوش، سیدمهدی (1394). بررسی عوامل انگیزشی و سازمانی مؤثر بر شکل‌گیری رفتار تسهیم‌دانش میان کارکنان (مطالعه موردی در یک مرکز تحقیق و توسعه صنعتی). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (4)، 1051-1084.
اسماعیل‌پناه، فرشاد؛ خیاط‌مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراک‌گذاری دانش بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد). مدیریت بهره‌وری، 7 (26)، 43-67.
الهی، شعبان؛ سورانی، اعظم؛ رجب‌زاده، علی (1398). وضعیت‌یابی مؤلفه‌های انگیزه کارکنان و به اشتراک‌گذاری دانش قبل و بعد از پیاده‌سازی مدیریت دانش. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 7 (28)، 33-66.
انتظاری، علی؛ امیری، مقصود؛ مرتجی، نجمه‌سادات (1395). ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی. مطالعات رسانه‌های نوین، 2 (5)، 168-205.
پاول، رونالد (1385). روش‌های اساسی پژوهش برای کتابداران. مترجم. نجلا حریری. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
پور، سمیرا؛ مرتضوی، سعید (1392). تبیین عوامل مؤثر بر نگرش و رفتار مبتنی بر تسهیم دانش (موردمطالعه: پرستاران بیمارستان 17 شهریور). مطالعات رفتار سازمانی، 2 (3)، 43-70.
حاجیان، الناز؛ سردار، سهیلا (1396). ارائه الگویی برای سنجش عوامل انگیزشی و بیرونی مؤثر در تمایل کارکنان به تسهیم دانش. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32 (4)، 1093-1118.
خسروی پور، بهمن؛ رجبیان غریب، فاطمه (1398). تأثیر منابع شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی بر انگیزش (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان). رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، 5، 17-28.
خواجوی، شکراله؛ کرمانی، احسان (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در مؤسسات حسابرسی. دانش حسابرسی، 19 (75)، 31-60.
خورسندی­طاسکوه، علی؛ لیاقتدار، محمدجواد (1387). ارتباطات بین دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکاری‌های فرامرزی. تحقیقات فرهنگی، 1(2)، 111-132.
دلاور، علی (1396). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. ویرایش 4. تهران: نشر ویرایش.
زارعی، ابراهیم؛ حسن‌زاده، محمد؛ هلالیان، فاطمه (1394). رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تربیت مدرس، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی تهران. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 4 (3-4)، 23-36.
سلیمانی، محمد؛ صادق‌فیضی، جعفر؛ پاشازاده، یوسف؛ برزگرقره‌باغ، جعفر (1391). بررسی نقش و میزان تأثیر فاکتورهای فردی کارکنان بر کیفیت تسهیم دانش (مطالعه موردی: اداره امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان غربی). مدیریت توسعه و تحول، 11، 73-81.
سلیمی، مهدی؛ خداپرست، محبوبه (1394). اثر ارتباط استاد-دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکاؤامدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت‌بدنی علوم ورزشی. پژوهش در ورزش دانشگاهی، 9، 109-126.
سلیمی، قاسم؛ کشاورزی، فهیمه؛ حیدری، الهام (1393). مطالعه تجربی رابطه توانمندی‌سازی روان‌شناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5 (3)، 1-22.
سولسو، رابرت (1381). روان‌شناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر. تهران، رشد
سن‌گوپتا، آی. ان. (1372). مروری بر کتاب‌سنجی، اطلاع‌سنجی، علم‌سنجی و کتابخانه‌سنجی. ترجمه مهردخت وزیرپورکشمیری (گلزاری). پژوهشنامه و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات سابق و اطلاع رسانی سابق)، 10 (2-3)، 38-58.
سیدجوادین، سید رضا (1386). تئوری‌های مدیریت. تهران: نگاه دانش.
شائمی‌برزکی، علی؛ کیان‌پور، مسعود؛ شاکری، فاطمه (1397). فرآیند درون فردی مشارکت در تسهیم دانش. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27 (88)، 103-141.
شرف‌الدین، مائده؛ افضل‌آقایی، منور؛ رهنمابرگرد، زهره (1398). بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در ارتباط با پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397. فصلنامه کمیته تحقیقات پزشکی، 22 (72)، 34-43.
صادقی، منصور و همکاران (1390). تحلیل مدل عوامل سازمانی، فردی و گروهی مؤثر بر توسعه نوآوری در سازمان­های تحقیقاتی و فن‌آور. پژوهش و توسعه فناوری (دانش و فناوری سابق)، 3 (5)، 36-66.
عصاره، فریده (1376). قابلیت و تأثیر کشورهای در حال رشد به تولید متون علمی. با ترجمه علی مزینانی. کتاب (3)، 123- 137.
فتاحی، رحمت‌الله (1389). جای خالی نوآوری: چالش جدی در پژوهش‌های ما. علوم و فناوری اطلاعات، 25 (4)، 569-571.
قنبری، سیروس؛ افضلی، افشین؛ رحمانی، اسماعیل (1398). تحلیل رابطه کانونی تسهیم دانش یادگیری سازمانی (نمونه پژوهش: مدارس ناحیه دو شهر همدان). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2 (4)، 45-74.
کاظمی و همکاران (1395). محیط اجتماعی و خلاقیت: بررسی تأثیر جو دانشگاه در پیشرفت خلاقانه‌ی دانشجویان. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 6 (22)، 47-66.
کفاشان‌کاخکی، مجتبی؛ آسمان‌دره، یاسر؛ محمدیان، زهرا (1396). سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر شکل‌گیری رفتار اشتراک‌دانش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). پژوهش‌های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، 7 (1)، 153-173.
کفاشان‌کاخکی، کمال‌زاده، سهیلا؛ نجی، آرزو؛ رجبی، مریم (1395). پیش شرط‌ها و پیامدهای قصد اشتراک دانش در بین دانشجویان تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 19 (3)، 73-97.
گدازگر، حسین؛ علی‌زاده‌اقدم، محمدباقر (1385). مطالعه عوامل مؤثر بر تولید علم در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها (نمونه مورد مطالعه: اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه تبریز). علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (8)، 123-148.
محمودی‌میمند، محمد؛ شهابی، مریم (1393). بررسی نقش سرمایه اجتماعی و کنترل رفتاری به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر وضعیت تسهیم دانش ضمنی میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 4 (4)، 137-152.
مظلومی‌محمودآباد، سعید و همکاران (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی در حین آموزش در دانشگاه. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، ۶ (۱۰)، 63-70.
منصوریان، یزدان (1390). اهمیت خلاقیت در انتخاب موضوع. قابل دسترسی از: https://www.lisna.ir/Note/5226
موون، جان؛ مینور، میشل (1395). رفتار مصرف کننده. مترجم کامبیز حیدرزاده. تهران: مهربان نشر.
مهرام، بهروز؛ طاطاری، یونس؛ کارشکی، حسین (1393). بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مولفه‌های برنامه درسی در پیش‌بینی میزان انگیزش پژوهشی آن‌ها. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 5 (10)، 97-113.
نوری‌کوهانی، مرضیه؛ ادی، محمدعلی (1397). رابطه ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم‌دانش، کنترل رفتار ادراک شده هنجارهای ذهنی و نیت به تسهیم‌دانش با رفتار تسهیم‌دانش. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8 (20)، 127-154.
Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity. New York: Springer-Verlag.
Argote, L., Ingram, P., Levine, J.M. and Moreland, R.L. (2000). Knowledge transfer in organizations: learning from the experience of others. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82 (1), 1-8.
Bălău, N. & Utz, S. (2016). Information sharing as strategic behaviour: the role of information display, social motivation and time pressure. Behaviour & Information Technology, 1-17.
Bari, M.W.Ghaffar, M. & Ahmad, B. (2020). Knowledge-hiding behaviors and employees’ silence: mediating role of psychological contract breachJournal of Knowledge Management, 24(9), 2171-2194.
 Bilginoglu, E., Yozgat, U. (2018). Perceived training intensity and knowledge sharing among banking sector employees in Turkey: Examining the moderating role of intrinsic motivation and self-efficacy. Life Skills Journal of Psychology, 2(4), 361-371. 
Chennamaneni, A., Teng, J.T.C., Raja, M.K. (2012). A unified model of knowledge sharingbehaviours: theoretical development and empirical test, Behaviour & Information Technology, 31:11, 1097-1115
Chiu, C.M., Hsu, M.H., & Wang, Eric, T.G. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems, 42 (3), 1872–88.
Davenport, T.H.& Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Davenport, T.H., Long, D.D. and Beers, M.C. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan Management Review, 30 (2), 43-57.
Erden, Z., von Krogh, G. & Nonaka, I. (2008). The quality of group tacit knowledge. Journal of Strategic Information Systems, 17(1), 4–18.
Feldman, R. (1990). Understanding psychology. Mc Graw Hil.
Fishbein, M. & Ajzen, I. (1981). Attitudes and voting behavior: an application of the theory of reasoned action. Progr. Appl. Soc. Psychol. 1, 253–313.
Ford, C. (1996). A theory of individual creative action in multiple social domains. Academy of Management Review, 21(4), 1112-1142.
Ghobadi, S. and D’Ambra, J. (2012). Knowledge sharing in cross-functional teams: a coopetitive model. Journal of Knowledge Management, 16 (2), 285-301.
Godin G., Kok G. (1996). The theory of planned behavior: A review of itsapplications to health-related behaviors. American Journal of Health Promotion, 11 (2), 87- 98.
Grant, R.M. (1996). Toward a Knowledge-based Theory of the Firm. Strategic Management Journal 17: 109–122.
He, W. and Wei, K.K. (2009). What drives continued knowledge sharing? An investigation of knowledgecontribution and-seeking beliefs. Decision Support Systems, 46 (4), 826-838.
Herzberg, F. (1964). The motivation-hygiene concept and problems of manpower. Personnel Administrator, (27), 3–7.
Hsu, M.H., Ju, T.L., Yen, C.H. & Chang, C.M. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities: the relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International Journal of Human-Computer Studies, 65 (2), 153-169.
Kim, S. & JU, B. (2008). An analysis of faculty perceptions: Attitudes toward knowledge sharing and collection in an academic institution. Library and Information Science Research, 30, 282-290
Landry, R., Amara, N. & Lamari, M. (2001). Utilization of social science research knowledge in Canada. Research Policy, 30 (2), 333-349.
Li, C. & Hsieh, C. (2009). The impact of knowledge stickiness on knowledge transfer implementation, internalization, and satisfaction for multinational corporations. International Journal of Information Management, 29 (6), 425-435.
Lou, J., Fang, Y., & Lim, K. H. (2013). Contributing high quantity and quality knowledge to online Q&A communities.
Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(2), 356–371.
Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3 (2), 157-189.
Lomas, J. (1990). Finding audiences, changing beliefs: the structure of research use in Canadian health policy. Journal of Health Politics, Policy and Law, 15 (3), 525-542.
Mansor، Z. (2015). Motivation and willingness to participate in knowledge sharing activities among academics in a public University. Procedia Economics and Finance, 286–293.
Martini, L. (2006). Attitude towards knowledge sharing behavior: A critical review. 1-17
Maslow, A.H. (1943). A theory of human motivation. Psychology Review, 50 (4), 370-396.
Massa, S. & Testa S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector, European Management Journal, No. 27, 129-141.
Mohammad, M.T.F., Alajmi, S. A., & Ahmed, E. A. (2018). Motivation factors toward knowledge sharing intentions and attitudes. International Journal of Business Administration9(4), 10-126.
Moshref Javadi, M.H. et al. (2012). Effect of motivation and trust on knowledge sharing and effect of knowledge sharing on employee’s performance. International Journal of Human Resource Studies, 2 (1), 210-221.
Muller-Seitz, G., & Reger, G. (2009). Is open source software living up to its promises? Insights for open innovation management from two open source software-inspired projects. R&D Management, 39(4), 372–381.
Nguyen, T.-M.Nham, T.P.Froese, F.J. and Malik, A. (2019). Motivation and knowledge sharing: a meta-analysis of main and moderating effects. Journal of Knowledge Management, 23 (5), 998-1016. 
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organizational Science, 5 (1), 14-37.
Nonaka, I.O. and Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press, New York, NY.
Osterloh, M., & Frey, B.S. (2000). Motivation, knowledge transfer, and organizational forms. Organization Science, 11(5), 538-550.
Pan, S. L., & Scarbrough, H. (1998). A sociotechnical view of knowledge sharing at Buckman Laboratories. Journal of Knowledge Management, 2 (1), 55-66.
Rumizen, M.C. (1998). Report of the second comparative study of knowledge creation conference. Journal of Knowledge Management, 2 (1), 77-81.
Shaalvik, E.M., & Shaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99 (33), 611-625.
Shahzadi, I., Hameed, R.M., & Kashif, A.R. (2015). Individual motivational factors of optimistic knowledge sharingbehavior among University academia. The Business & Management Review, 6 (1), 122-133.
Small, C.T. and Sageb, A.P. (2006). Knowledge Management and knowledge sharing: A review. Information Knowledge Systems Management, 5 (3), 153-169.
Soo, C.W., Devinney, T.M. and Midgley, D.F. (2004). The role of knowledge quality in firm performance. In Tsoukas, H. and Mylonopoulus, N. (Eds), Organizations as Knowledge Systems. Knowledge, Learning and Dynamic Capabilities, Palgrave Macmillan, London, pp. 252-275.
Sternberg, R., & Lubart, T. (1999). The Concept of creativity: Prospects and paradigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. Cambridge University press.
Stvilia, B., Twidale, M., Smith, L., & Gasser, L. (2005). Assessing information quality of a community-based encyclopedia.Proceedings of the International Conference on Information Quality - ICIQ 2005, Cambridge, MA: MITIQ. 442-454.
Tagger, S. (2002). Individual creativity and group ability to utilize individual creative resources: A multilevel model. Academy of Management Journal, 45, 315–330.
Tingting, Z. (2017). A Literature review on knowledge sharing. Open Journal of Social Sciences, 5, 51-58.
Torrance, E.P. (1979). An instructional model for enhancing incubation. Journal of Creative Behavior, 13(1): 23-35
Yu, T.K., Lu, L.C., & Liu, T.F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblog. Computers in Human Behavior, 26, 32-41.
Weisberg, R. W. (1986). Creativity: Genius and other myths. New York: Freeman.
Wiewiora, A. et al. (2013). Organizational culture and willengness to share knowledge: A competing values perspective in Australian context. International Journal of Project Management, 38 (8), 1163– 1174.
Wu, P. F., & Korfiatis, N. (2013). You scratch someone’s back and we’ll scratch yours: Collective reciprocity in social Q&A communities. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(10), 2069–2077.
References [in Persian]
Aghaei Fishani, Teymour; Alvani, Seyed Mahdi (1998). Creativity and innovation in people and organizations. Tehran: Termeh. [in Persian]
Arasteh, Hamidreza (2004). Philosophy of scientific societies. Rahyaft, (32), 22-27. [in Persian]
Armon, Asgar; Sattari, Sadruddin; Namour, Yousef (2017). Identifying and explaining factors affecting knowledge sharing among faculty members of Ardabil University of Medical Sciences. Health and Hygiene, 9(3), 334-346. [in Persian]
Ahmadi, Mohammad Milad; Torabi, Oveis; Safian, Mehdi (2017) Structural equation modeling of the influencing factors of gamification on knowledge sharing: a case study of selected universities in Tehran. Strategic Management of Organizational Knowledge, 1 (3), 116-77. [in Persian]
Akhavan, Peyman; Hosseini Sarkhosh, Seyed Mahdi (2014). Investigating motivational and organizational factors affecting the formation of knowledge sharing behavior among employees (a case study in an industrial research and development center). Journal of Information Processing and Management, 30(4), 1051-1084. [in Persian]
Akhavan, Peyman; Rahimi, Akbar (2012). Identifying and ranking motivational factors affecting knowledge sharing in an industrial organization. Innovation Management, 1(2), 107-135. [in Persian]
Delavar, Ali (2016). Research method in psychology and educational sciences. Edition 4. Tehran: Virayesh Publications. [in Persian]
Elahi, Sha'ban; Sorani, Azam; Rajabzadeh, Ali (2018). Assessing the components of employee motivation and knowledge sharing before and after the implementation of knowledge management. Intelligent Business Management Studies, 7(28), 33-66. [in Persian]
Entezari, Ali; Amiri, Maqsoud; Morteji, Najmeh Sadat (2015). Presenting the pattern of knowledge-sharing behavior of Iranian experts in virtual space. New Media Studies, 2(5), 168-205. [in Persian]
Esmaeil Panah, Farshad; Khayat Moghadam, Saeed (2012). Investigating the current extent of knowledge sharing among university faculty members (case study of Islamic Azad University of Mashhad). Productivity Management, 7(26), 43-67. [in Persian]
Fattahi, Rahmatullah (2010). Innovation gap: a serious challenge in our research. Information Science and Technology, 25(4), 569-571. [in Persian]
Godazgar, Hossein; Alizadeh Aghdam, Mohammad Bagher (2006). Studying the factors affecting the production of science among university faculty members (Study sample: Faculty members of Tabriz University). Social Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Ferdowsi University of Mashhad (8), 123-148. [in Persian]
Ghanbari, Cyrus; Afzali, Afshin; Rahmani, Ismail (2018). Analyzing the focal relationship of organizational learning knowledge sharing (research sample: schools in district two of Hamadan city). Strategic management of organizational knowledge, 2 (4), 45-74. [in Persian]
Hajian, Elnaz; Sardar, Soheila (2016). Providing a model to measure motivational and external factors effective in employees' willingness to share knowledge. Journal of Information Processing and Management, 32(4), 1118-1093. [in Persian]
Kazemi, et al. (2016). Social environment and creativity: Investigating the effect of university atmosphere on students' creative progress. Social Psychology Research, 6 (22), 47-66. [in Persian]
Kafashan-Kakhaki, Mojtaba; Asemandareh, Yasser; Mohammadian, Zahra (2016). Measuring the impact of effective factors on the formation of knowledge sharing behavior from the perspective of students (case study: Ferdowsi University of Mashhad). Theoretical and applied researches in information science and epistemology, 7 (1), 153-173. [in Persian]
Kafashan-Kakhaki, Kamalzadeh, Soheila; Naji, Arezou; Rajabi, Maryam (2015). Preconditions and consequences of knowledge sharing intention among graduate students of Shiraz University of Medical Sciences. Library and Information Science, 19(3), 73-97. [in Persian]
Khosravipour, Bahman; Rajabian Gharib, Fatemeh (2018). The effect of emotional cognitive resources of research creativity on motivation (case study: graduate students of Khuzestan University of Agriculture and Natural Resources). Entrepreneurial research approaches in agriculture, Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, 5, 17-28. [in Persian]
Khajavi, Shokrollah; Kermani, Ehsan (2018). Investigating factors affecting knowledge sharing in auditing institutions. Danesh-e Hesabresi, 19(75), 31-60. [in Persian]
Khorsandi-Taskouh, Ali; Liaqatdar, Mohammad Javad (2008). Inter-university communication and its role in expanding cross-border cooperation. Cultural Research, 1(2), 111-132. [in Persian]
Mahmoudi Meimand, Mohammad; Shahabi, Maryam (2014). Investigating the role of social capital and behavioral control as influencing factors on the status of tacit knowledge sharing among employees: Kermanshah National Bank. Human Resource Management Research, 4 (4), 137-152. [in Persian]
Mazloumi Mahmoudabad, Saeed, et al. (2012). Examining the views of students of Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd, regarding the obstacles to conducting research activities during education at the university. Journal of Education Development in Medical Sciences, 6 (10), 63-70. [in Persian]
Mansourian, Yazdan (2011). The importance of creativity in choosing a topic. Available from: https://www.lisna.ir/Note/5226. [in Persian]
Mowen, John; Minor, Michelle (2015). Consumer behavior. Translated by Kambyz Heydarzadeh. Tehran: Mehraban Publications. [in Persian]
Mahram, Behrouz; Tatari, Younes; Kareshki, Hossein (2014). Investigating the role of postgraduate students' perception of curriculum components in predicting their research motivation. Higher Education Curriculum Studies, 5(10), 97-113. [in Persian]
Nourikohani, Marzieh; Eddy, Mohammad Ali (2017). The structural relationship between intrinsic and extrinsic motivation, knowledge sharing attitude, perceived behavioral control, subjective norms, and knowledge sharing intention with knowledge sharing behavior. Educational and School Studies, 8(20), 127-154. [in Persian]
Osareh, Farideh (1997). Ability and influence of developing countries to produce scientific texts. Translated by Ali Mazinani. Book (3), 123-137. [in Persian]
Powell, Ronald (2006). Basic research methods for librarians. Translator. Najala Hariri Tehran: Publishing Center of Islamic Azad University, Science and Research Branch. [in Persian]
Pour, Samira; Mortazavi, Saeed (2012). Explanation of the effective factors on the attitude and behavior based on knowledge sharing (case study: nurses of 17 Shahrivar Hospital). Studies in Organizational Behavior, 2(3), 43-70. [in Persian]
Soleimani, Mohammad; Sadegh Feizi, Jafar; Pashazadeh, Yousef; Barzegar Gharebagh, Jafar (2012). Investigating the role and extent of the influence of individual factors of employees on the quality of knowledge sharing (case study: Department of Prisons Affairs and Security and Educational Measures of West Azarbaijan Province). Development and Transformation Management, 11, 73-81. [in Persian]
Salimi, Mehdi; Khodaparast, Mahboubeh (2014). The effect of teacher-student communication on academic motivation and research self-efficacy of post-graduate physical education sports science students. Research in University Sports, 9, 109-126. [in Persian]
Salimi, Qasem; Keshavarzi, Fahimeh; Heydari, Elham (2014). An empirical study of the relationship between psychological empowerment and the maturity of knowledge sharing behavior of Ph.D. students of Shiraz University. New Approaches in Educational Management, 5(3), 1-22. [in Persian]
Solso, Robert (2008). psychology of human behavior. Translated by Farhad Maher. Tehran, Roshd. [in Persian]
Sengupta, I. N. (1993). An overview of bibliometrics, information metrics, scientific metrics and library metrics. Translated by Mehrdokht Vazirpourkeshmiri (Golzari). Research Journal and Information Management (former information science and technology and information), 10 (2-3), 38-58. [in Persian]
Seyed Javadin, Seyed Reza (2007). management theories. Tehran: Neghah-e Danesh. [in Persian]
Shaemibarzaki, Ali; Kianpour, Massoud; Shakeri, Fatemeh (2017). The intra-individual process of participation in knowledge sharing. Management Studies (Improvement and Transformation), 27(88), 103-141. [in Persian]
Sharafuddin, Maedeh; Afzal Aghaei, Manoor; Rahnamabargard, Zohreh (2018). Examining students' knowledge, attitude and performance related to research and factors related to it at Mashhad University of Medical Sciences in 2017. Medical Research Committee Quarterly, 22 (72), 34-43. [in Persian]
Sadeghi, Mansour et al. (2010). Model analysis of organizational, individual and group factors affecting the development of innovation in research and technological organizations. Technology Research and Development (formerly Knowledge and Technology), 3(5), 36-66. [in Persian]
Zare’ei, Ebrahim; Hassanzadeh, Mohammad; Helalian, Fatemeh (2014). The relationship between knowledge sharing and creativity and innovation among the librarians of the central libraries of Tarbiat Modares, Azad Islamic University of Science and Research and Medical Sciences in Tehran. Information Systems and Services, 4(3-4), 23-36. [in Persian]