نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایران.

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، ایران.

4 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.

چکیده

نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) در بعد مدیریت دانش شخصی و پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) در بعد بهره‌وری نیروی انسانی استفاده شده‌است. در این پژوهش از آزمون t تک نمونه­ای برای تعیین معنی‌داری اختلاف بین متغیرها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین دو متغیر و آزمون t مستقل دو نمونه­ای و آزمون واریانس در نرم­افزار اس‌پی‌اس­اس 24 استفاده شده‌است. نتایج حاصل از یافته­های پژوهش نشان داد که کارکنان کتابخانه­های عمومی با کسب نمره 18/3 در سطح مطلوب در مدیریت دانش شخصی قرار دارند. بین مهارت­های مدیریت دانش شخصی، در مهارت توانایی از متوسط بالاتری برخوردار بوده و این نشان داد که از اعتمادبه‌نفس لازم جهت فراگیری سایر ابعاد مدیریت دانش لازم برخوردارند. برخلاف انتظار، افزایش تجربه و دانش ناشی از بالا رفتن مدرک تحصیلی و سابقه خدمت بر مهارت مدیریت دانش شخصی کارکنان مؤثر واقع نشد و تنها متغیر شخصی سن با مهارت‌های مدیریت دانش شخصی ارتباط دارد. متغیر سن به لحاظ برخورداری از تجربه و اعتمادبه‌نفس بالاتر در این سطح از میانگین نسبت به سایر متغیرها قرار گرفته‌است. مدیریت دانش شخصی نقش بسزایی در موفقیت مدیریت دانش سازمانی دارد. کتابداران کتابخانه‌های عمومی نیز مانند کارکنان سایر سازمان­ها نیازمند برخورداری از مهارت‌های مدیریت دانش شخصی هستند تا بتوانند عملکرد شخصی و سازمانی را بهبود بخشیده و درنهایت بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهند. مدیریت دانش شخصی نقش مهمی در فرایند مدیریت دانش برای فرد و سازمان ایفا می­کند. مدیریت دانش شخصی به بحث خود کارآمدی و ارزشمندتر ساختن افراد برای سازمان و درنتیجه ایجاد ارزش بیشتر برای تک‌تک کارکنان می‌پردازد. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانه­های عمومی با بهره‌وری نیروی انسانی در این کتابخانه­ها پرداخته‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Librarians' Personal Knowledge Management and Manpower Productivity (Case Study: Public Libraries of Khuzestan Province)

نویسندگان [English]

  • Hassan Khodravan 1
  • Ali Biranvand 2
  • Armin Rajabzadeh 3
  • Mehrnoosh Darabi 4

1 Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Payam-e Noor University, Iran.

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payam-e Noor University, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Business Management and Information Technology Management, Payam-e Noor University, Iran.

4 Master of Knowledge and Information Science, Payam-e Noor University, Iran.

چکیده [English]

Introduction
Personal knowledge management (PKM) discusses self-efficacy and making people more valuable to the organization, thus creating more value for each employee. Public libraries are one of the service organizations in the society. The application of knowledge management strategies in a knowledge-based institution such as a public library, which is engaged in the supply of knowledge, has a double importance. The use of knowledge management (KM) helps knowledge-based organizations such as libraries to turn the knowledge in organizations into a permanent resource. Investigating the PKM of public library employees can lead to more productivity of employees. Accordingly, the present study investigates the relationship between the PKM of public library librarians and the productivity of human resources in these libraries.

Literature Review
A review of the conducted research shows that one of the influencing factors on employee productivity is PKM. An operational definition of participation in PKM is that PKM is an individual's perception of knowledge that involves the degree of participation in the organization's knowledge management (OKM) activities (Tseng and Fan, 2011). PKM ensures that people acquire, create, and share knowledge, and by influencing the KM architecture, it improves decision-making, efficiency, and productivity. (Butt; Nawa; Hussain; Sousa; Wang; Sumbal, Muhammad Saleem & Shujahat, 2019; Shujahat; Razzaq; Wang; & Durst, 2019). There is a positive relationship between KM and employee productivity. In other words, productivity is a direct result of KM (Shoujahat et al., 2019). Hence, PKM participation, as an aspect or a micro-component of KM, should affect productivity (But et al., 2019).

Methodology
The type of research is descriptive-analytical based on the basic purpose and method of data collection. The statistical population of this study includes all employees of public libraries in Khuzestan province in 2020 (378 people) who were selected as a statistical sample of the research by simple random sampling method and with the help of Cochran's table. To collect data, Mahmoudi and Bagheri’s questionnaire (2013) in the field of personal knowledge management and Hershey and Goldsmith’s questionnaire (1980) in the field of human resource productivity have been used. In this study, a one-sample t-test to determine the significance of differences between variables, a Pearson correlation test to examine the presence or absence of a relationship between two variables, and a two-sample independent t-test and variance test in SPSS software 24 have been used.

Results
Considering the effect of KM on organizational performance, librarians manage their learning and increase information literacy and continuous learning in order to maintain their position and the organization. The results of this research showed that the librarians of the public libraries of Khuzestan province in all aspects of PKM (self-learning evaluation, self-learning management, information literacy, Exploration skills, Network of knowledge assistants, knowledge awareness, perception skills, creative skills, collaborative skills, interest ‌variation and personal knowledge management) are at an optimal level. The feeling of wanting to grow and progress in the workplace leads employees to self-learning, self-evaluation and adaptation to the work environment. In this regard, the results obtained regarding the variable of productivity of human resources of librarians show that the dimensions of ability, feedback, credibility, and adaptability, related to the variable of productivity of human resources are at a favorable level. Other dimensions such as understanding and recognition, organizational support, and motivation are not at a favorable level. Investigating the relationship between human resource productivity and PKM of public library librarians in Khuzestan province, the results show that the dimensions of ability, understanding and recognition, and adaptability have a positive and significant relationship with PKM. However, other dimensions such as organizational support, motivation, feedback, and credit are not related to PKM. Also, there is a positive and significant relationship between the dimensions of PKM and human resource productivity, only in the dimensions of skill and exploration, knowledge awareness, and collaborative skill. In other dimensions, there is no relationship between these two variables.

Discussion
Based on the results of this research, PKM plays a significant role in the productivity of human resources in public libraries. Considering the effect of KM on the productivity of the organizational force, librarians should try to manage their learning and increase information literacy and continuous learning in order to maintain their position and the organization. The present research was conducted for the first time among the employees of public libraries in Khuzestan province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Personal Knowledge Management
  • Manpower Productivity
  • Public Libraries
‏‫ابراهیمی، نسیم. (۱۳۹۴). بررسی وضعیت مدیریت دانش شخصی اعضای‌ هیأت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بر اساس مدل نیومن و کانراد. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. بازیابی از
‏‫پابخش، ژیلا. (۱۳۹۵). بررسی میزان برخورداری اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از مهارت‌های مدیریت دانش شخصی بر اساس مدل PKM2.0 چئونگ و تسوئی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. بازیابی از
‏‫جمالی، زهرا، گیوی، علیرضا و نوروزی، علیرضا. (۱۳۹۸). واکاوی ابعاد مدیریت دانش شخصی و تحلیل نقش واسطه‌ای آن در تأثیر ویژگی‌های روان‌شناختی بر شایستگی‌های سازمانی در خدمات اطلاعاتی و دانشی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(1)، 85–106.
‏‫حیدری، نازلی. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر بهره‌وری نیروی انسانی با توجه به نقش واسطه‌ای تعهد سازمانی (موردمطالعه یک شرکت دانش‌بنیان دولتی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب. بازیابی از ‪https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/4287d587b211c719386a50bd0610e1c6‎
‏‫رحمانی، محمدنور، محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا و رحمانی، هادی. (۱۳۹۳). بررسی رابطه بین ادراک از حمایت سازمانی و مهارت مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 8(2)، 27-47. بازیابی از
 ‪http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_541147.html‎
‏‫روح‌بخش، هاجر. (۱۳۹۴). توصیف و تحلیل مهارت‌های مدیریت دانش شخصی در بین کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. بازیابی از
‏‫عبدالهی، فرزانه. (۱۳۹۶). بررسی میزان برخورداری کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز از مهارت‌های مدیریت دانش شخصی بر اساس مدل آوری و همکاران (2001). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. بازیابی از
‏‫گلچین نژاد، شادی. (۱۳۹۵). بررسی رابطه‌ی مؤلفه‌های مدیریت دانش شخصی با توانمندی شغلی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. بازیابی از
‏‫مقدسی، خسرو. (۱۳۹۲). بررسی رابطه بین مهارت مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی و کیفیت عملکرد آموزشی آنان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم دانشگاه شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز. بازیابی از
‏‫هنری، حبیب، چیان، هاشم کوزه، رضاییان، علی و احسانی، محمد. (۱۳۸۵). رابطه انگیزه و بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران. حرکت، (27).
Bolisani, E. & Bratianu, C. (2018). The Elusive Definition of Knowledge. In E. Bolisani & C. Bratianu (eds.), Emergent Knowledge Strategies: Strategic Thinking in Knowledge Management, chapter 1, 1-22. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60657-6_1
Butt, M. A., Nawaz, F., Hussain, S., Sousa, M. J., Wang, M., Sumbal, M. S. & Shujahat, M. (2019). Individual knowledge management engagement, knowledge-worker productivity, and innovation performance in knowledge-based organizations: the implications for knowledge processes and knowledge-based systems. Computational and Mathematical Organization Theory, 25(3), 336-356.
 https://doi.org/10.1007/s10588-018-9270-z
Cheong, K. F. (2011). The roles and values of personal knowledge management. Southern Cross University. Retrieved from
https://scu.esploro.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay/alma991012822290602368/61SCU_INST:ResearchRepository
Darvish, H., Ahmadnia, H. & Qryshyan, S. A. (2013). Studying the Personal Knowledge Management Profile: a Case Study at Payame Noor University. Economic Insights-Trends & Challenges, 65(4), 1-12.
Drucker, P. F. (1999). Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge. California Management Review, 41(2), 79-94. https://doi.org/10.2307/41165987
Fernandez, R. (2013). The factors determining knowledge worker productivity within the Irish IT Industry. Dublin Business School. Retrieved from https://esource.dbs.ie/handle/10788/1753
Frand, J. & Hixson, C. (1998). Personal Knowledge Management : Who? What? Why? When? Where? How? Former USFSP Scholars. 246 Retrieved from http://digital.usfsp.edu/former-pub/246
Hakkak, M., Nazarpoori, A., Mousavi, S. N. & Ghodsi, M. (2015). Investigating the effects of emotional intelligence on social-mental factors of human resource productivity. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 31(3), 129-134. https://doi.org/10.1016/j.rpto.2015.06.005
Higgison, S., Gill, L., Greenfield, P., Macaulay, K. & Ridley, M. (2004). YOUR SAY: LINKING INTERNAL FUNCTIONS WITH KM: about the relationships between knowledge management, internal communications and human resources. KNOWLEDGE MANAGEMENT-LONDON, 7(6), 10–12.
Higgison, S. (2004). Your say: personal knowledge management. KNOWLEDGE MANAGEMENT-LONDON-, 7(7), 11–12.
Iranzadeh, S. & Pakdelbona, M. (2014). Investigating the role of knowledge management implementation in labor productivity in Islamic Azad University Tabriz Branch. PRODUCTIVITY MANAGEMENT (BEYOND MANAGEMENT), 7(28), 51-74. Retrieved from https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id= 477900
Jarche, H. (2010). Personal knowledge management: Working and learning smarter. Information Outlook, 14(6), 13–15.
Jarrahi, M. H., Philips, G., Sutherland, W., Sawyer, S. & Erickson, I. (2019). Personalization of knowledge, personal knowledge ecology, and digital nomadism. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(4), 313–324.
Jefferson, T. L. (2006). Taking it personally: personal knowledge management. VINE.  https://doi.org/10.1108/03055720610667345
Jones, R. (2009). Personal knowledge management through communicating. Online Information Review, 33(2), 225-236. https://doi.org/10.1108/14684520910951186
Jones, W. (2016). No knowledge but through information. Personal knowledge management: individual, organizational and social perspectives, 165–188.
Khademizadeh, Sh., Abdolahi, F. & Bigdeli, Zahed. (2019). The Study of Personal Knowledge Management Status of Shahid Chamran University (of Ahvaz) Staff. Journal of Academic librarianship and Information Research, 53(1), 1-1. https://doi.org/10.22059/jlib.2019.‌252628.1301
Kianto, A., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F. & Ali, M. (2019). The impact of knowledge management on knowledge worker productivity. Baltic Journal of Management, 14(1) https://doi.org/10.1108/BJM-12-2017-0404
Kiessling, T. S., Richey, R. G., Meng, J. & Dabic, M. (2009). Exploring knowledge management to organizational performance outcomes in a transitional economy. Journal of World Business, 44(4), 421-433. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2008.11.006
Liebowitz, J. & Paliszkiewicz, J. (2019). The next generation of knowledge management: Implications for LIS educators and professionals. Online Journal of Applied Knowledge Management (OJAKM), 7(2), 16-28. https://doi.org/https://doi.org/10.36965‌/OJAKM‌.2019.‌7(2)16-28
Martin, J. (2008). Personal knowledge management: the basis of corporate and institutional knowledge management. Managing Knowledge: Case Studies in Innovation, 6.
Martin, J. (2011). Personal Knowledge Managemen, the Basic of Corporate and institutional knowledgement.
Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1997). A new organizational structure. Knowledge in Organisations, 99–133.
Novakovic, D. (2020). Knowledge management inside of a small organization: case study on knowledge sharing in product-based company. Retrieved from https://run.unl.pt/handle/10362/97479
Pauleen, D. (2009). Personal knowledge management: Putting the “person” back into the knowledge equation. Online Information Review. https://doi.org/10.1108/14684520910951177
Schoenherr, T., Griffith, D. A. & Chandra, A. (2014). Knowledge management in supply chains: The role of explicit and tacit knowledge. Journal of Business Logistics, 35(2), 121–135.
Shujahat, M., Sousa, M. J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M, & Umer, M. (2019). Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. Journal of Business Research, 94, 442-450.  https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.11.001
Tseng, F. Ch. & Fan, Y. J. (2011). Exploring the Influence of Organizational Ethical Climate on Knowledge Management. Journal of Business Ethics, 101(2), 325-342.  https://doi.org/10.1007/s10551-010-0725-5
Turriago-Hoyos, A., Thoene, U. & Arjoon, S. (2016). Knowledge Workers and Virtues in Peter Drucker’s Management Theory. SAGE Open, 6(1), 2158244016639631. https://doi.org/‌10.1177/2158244016639631
Volkel, M. & Abecker, A. (2008). Cost-Benefit Analysis for the Design of Personal Knowledge Management Systems. ICEIS, 2.
Wiggins, B. (2013). Personal Knowledge Management, David J. Pauleen, GE Gorman (Eds.), Gower Publishing, Farnham (2011), 269 pp., Price:\pounds 70, ISBN: 978-0-566-08892-6. International Journal of Information Management, 33(2), 416–417.
Wright, M. (2018). Knowledge Worker Mobility in Context: Pushing the Boundaries of Theory and Methods. Journal of Management Studies, 55(1), 1-26. https://doi.org/10.1111/joms.12316.
 
References [In Persian]
Abdulahi, F. (2017). Examining the level of employees of Shahid Chamran University of Ahvaz having personal knowledge management skills based on the model of Avery et al. (2001). Master's thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz. [In Persian]
Ebrahimi, N. (2015). Investigating the status of personal knowledge management of faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences based on the Newman and Conrad model. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz. [In Persian]
Golchin Nejad, Sh. (2016). Investigating the relationship between the components of personal knowledge management and job capability from the point of view of the librarians of university libraries in Ahvaz. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz. [In Persian]
Heydari, N. (2018). Investigating the impact of knowledge management on human resource productivity with regard to the mediating role of organizational commitment (a case study of a state-owned knowledge company). Master's Thesis, Payam Noor University, Tehran Province, Payam Noor Center, West Tehran. ‎[In Persian]
Henry, H., Chian, H. K., Rezaiyan, A. & Ehsani, M. (2006). The relationship between motivation and productivity of human resources in the physical education organization of the Islamic Republic of Iran. movement, (27). [In Persian]
Hersey, H. & Goldsmith, M. (1980).A situational approach to performance planning. Training and Development Journal, Madison, 34 (11), 38.
Jamali, Z., Givi, A. & Nowrouzi, A. (2018). Analyzing the dimensions of personal knowledge management and analyzing its mediating role in the effect of psychological characteristics on organizational competencies in information and knowledge services. Journal of Library and Information Science, 9(1), 85–106. [In Persian]
Moghadasi, Kh. (2014). Investigating the relationship between faculty members' personal knowledge management skills and the quality of their educational performance from the perspective of Shiraz University Faculty of Science Master's students. Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University. ‎[In Persian]
Pabakhsh, Zh. (2016). Examining the extent to which faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz have personal knowledge management skills based on Cheong and Tsui's PKM2.0 model. Master's thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz. [In Persian]
Rahmani, M. N., Mohammadi, M., Naseri Jahormi, R. & Rahmani, H. (2014). Investigating the relationship between the perception of organizational support and the personal knowledge management skills of faculty members of the Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch. Educational Leadership and Management Quarterly, 8(2), 27-47. ‎[In Persian]
Rouhbakhsh, H. (2015). Description and analysis of personal knowledge management skills among employees of Ferdowsi University of Mashhad. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Taghipour, M., Mahboobi, M., Nikoeifar, A. & Mowloodi, E. S. (2015). Analysing the effects of physical conditions of the workplace on employee’s productivity (including  case study). International Journal of Environmental Protection and Policy3(4), 111-119. [In Persian]