نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of Critical Success Factors of Knowledge Management in Libraries of Ferdowsi University and Shahid Chamran University
نویسنده [English]
- Hassan Mahmoudi
Ph. D Student of Knowledge and Information Science at Ferdowsi University of Mash' had, Mash' had, Iran
چکیده [English]
purpose: Successful implementation of knowledge management applications requires recognition of success factors of knowledge management projects. Hence, the purpose of this paper is to examine the critical success factors of knowledge management in libraries of Ferdowsi University of Mashhad and Shahid Chamran University of Ahvaz. Methodology: This is an applied research and the research method is Survey. For collecting data a questionnaires based on (Hung et al., 2005) models is used. This questionnaire divides the critical success factors of knowledge management in ten dimensions. Findings: findings show, among the ten dimensions of critical success factors of knowledge management, manager support is the lowest average and the education is the most average. Finding also showed differences only between the knowledge-based performance measurement dimensions in libraries of Ferdowsi University and Shahid Chamran University. Conclusion: in the Knowledge management programs, success factors are the necessary activities that help successfully implement of knowledge management. These factors in the organization should be created, nurtured and developed.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Success Factors
- Academic Libraries