دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 1 (1393)
سخن سردبیر
زنده‌باد کتابخانه‌ها (سخن سردبیر)

فهیمه باب الحوائجی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 1-2

https://doi.org/10.22054/jks.2015.1794

چکیده
  زنده‌باد کتابخانه‌هااستاد فقید، مرحومه پوری سلطانی در مصاحبه‌ای فرمودند:"کتابداری کاری نیست که شما انجام بدهید و تمام بشود،‌ بلکه یک علم، فن و هنر پویا است که دائماً باید زندگی کند و زنده باشد." نکته‌ی جالب در این سخن گهربار زندگی کردن و زنده‌بودن کتابداری است.درواقع، با توجه به این سخن، کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی یک ارگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نقش مدیریت دانش در اولویت‌بندی منابع انسانی

محمدعلی سرلک؛ آرزو کشاورز؛ الهام کشاورز

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22054/jks.2015.1605

چکیده
  هدف: در این پژوهش‌‌، سطح نیروی انسانی (کارکنان عادی‌‌‌، کارکنان کلیدی‌‌‌، مدیران ارشد‌‌)‌‌‌، با توجه به زیر معیارهای حوزه‌های مدیریت دانش و حوزه‌های پنج‌گانه مدیریت دانش (داده‌‌‌، اطلاعات‌‌‌، دانش‌‌‌، خرد، کارکنان) با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی باهدف بیشینه‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های پروژه محور (شرکت گسترش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترسیم شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم تا 2014 میلادی

گلنسا گلینی مقدم؛ پروین طاهری

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 23-42

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم از ابتدا تا پایان سال 2014 میلادی است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و با کمک روش‌های علم‌سنجی انجام شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای وی او اس ویوور، پاژک، یو سی نت، هیست سایت و اکسل استفاده شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر بستر نحوی بر نمایه‌سازی و رتبه‌بندی پیشینه‌های فراداده‌ای توسط موتورهای کاوش وب: مقایسه پیشینه‌های فراداده‌ای مارک 21 و هسته دوبلین

فهیمه باب الحوائجی؛ سیدمهدی طاهری؛ زهرا آقاعابدی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 43-59

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نمایه‌سازی و رتبه­بندی پیشینه‌های فرا­داده­ای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر نحوی زبان نشانه‌گذاری گسترش­پذیر (ایکس. ام. آل.) مبتنی بر رویکرد پیوند توسط موتورهای کاوش وب انجام شد. روش: روش پژوهش، رویکرد تحلیلی-مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش را یک‌صد پیشینه فراداده‌ای مبتنی بر ایکس.­ام.آل. در قالب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی و اولویت‌بندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز

حسن محمودی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 61-80

https://doi.org/10.22054/jks.2015.1728

چکیده
  هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامه‌های مدیریت دانش در کتابخانه‌ها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویت‌بندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه گرایش موضوعی پژوهش‌‏های علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی در دانشگاه‌های دولتی ایران

مهدی علیپور؛ علی شرفی؛ علی جلالی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 81-99

چکیده
  هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی وضعیت پژوهش‏ های علم اطلاعات و دانش‏ شناسی ازنظر موضوع، سال انتشار و شکاف موضوعی در دانشگاه ‏های دولتی ایران بود. روش‏ شناسی: برای وصول به هدف مذکور از روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 1120 عنوان گزارش پژوهش (پایان‏نامه‏ ها و مقاله‏ های) موجود در 13 دانشگاه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگاهی بر پیوند متقابل هستی ‌شناسی ها و مدیریت دانش

آناهیتا باواخانی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 101-116

چکیده
  چکیدههدف: هدف این مقاله بررسی رابطه متقابل هستی شناسی ها، به منزله ابزاری پیشرفته در بازنمون اطلاعات و مدیریت دانش، بعنوان بستری مناسب برای بکارگیری هستی شناسی ها می باشد.روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و اطلاعات آن از طریق جستجوی مقالات و منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی فراهم آمده است.این مقاله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی وضعیت خدمات عمومی و اطلاعاتی کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز

محمدحسن عظیمی

دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، صفحه 117-135

چکیده
  هدف: بررسی این پژوهش بررسی وضعیت ارائه خدمات در مجموعه کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اعم از کتابخانه‌های دانشکده‌ها و کتابخانه مرکزی بود. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی بود. یافته‌ها:  نتایج این بررسی نشان داد که درمجموع، خدماتی ...  بیشتر