نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا

2 2. دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا. تهران. ایران.

4 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی هستان‌شناسی اشیاء یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران است.
روش‌شناسی: در پژوهش حاضر از روش مشاهده و پیمایش استفاده شده است و به مطابقت عناصر استاندارد فراداده شیء یادگیری با عناصر فراداده‌ای اشیاء یادگیری در مخازن سازمانی پرداخته شد. سپس پرسشنامه محقق‌ساخته برای انجام فن دلفی جهت اعتبارسنجی عناصر شناسایی شده در اختیار متخصصان قرار گرفت. در مرحله بعد مجموعه‌ای تأیید شده از موجودیت‌ها برای اشیاء یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به دست آمد. در نهایت براساس موجودیت‌های شناسایی شده، هستان‌شناسی اشیاء یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران طراحی شد. ابزار گردآوری ‌داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته و چارچوب استاندارد فراداده شیء یادگیری است. از نسخه 5.6.1 نرم‌افزار پروتژه برای رسمی‌سازی، ساختار مفهومی و رمزگذاری هستان-شناسی استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد هستان‌شناسی طراحی شده متشکل از 162 کلاس با مجموع 189 نوع رابطه و 2220 نمونه مستقر در کلاس‌ها مصورسازی شد.
نتیجه‌گیری: بر مبنای موجودیت‌های شناسایی شده مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری، هستان‌شناسی اشیاء یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران طراحی شد. نتیجه این هستان‌شناسی ارائه ساختار مفهومی متشکل از مفاهیم به شکل صریح در قالبی رسمی است. با به‌کارگیری هستان‌شناسی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در ساختار مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، می‌توان در رفع خطاهای احتمالی موجود در سطح معنایی داده‌ها ازجمله بهبود بازیابی، دسترسی بهتر و طراحی نظام‌های هوشمند اقدام کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Ontological design of e-learning objects based on the learning object metadata standard in organizational repositories of Iranian medical sciences universities

نویسندگان [English]

  • leila arabgari 1
  • masoumeh karbalee agha kamran 2
  • Zoya Abam 3
  • atefeh sharif 4

1 PhD in information science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Vanak.Tehran

4 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran

چکیده [English]

The purpose of the research is to design an ontological model of electronic learning objects based on the standard of learning object metadata in the organizational repositories of Iranian universities of medical sciences .
In the research, the observation and survey method was used and the matching of the standard metadata elements of the learning object with the metadata elements of the learning objects in the organizational repositories of the research community was discussed. Then, the questionnaire was provided to the experts to perform the Delphi technique in order to modify and validate the identified elements. Finally based on the identified entities, the ontological model of electronic learning objects was designed based on the learning object metadata standard in the organizational repositories of Iranian medical sciences universities.
The findings showed that the designed ontological model consisting of 162 classes with a total of 189 types of relationships and 2220 samples located in the classes was illustrated.
Based on the identified entities based on the learning object metadata standard, the ontological model of electronic learning objects was designed in the organizational repositories of Iranian universities of medical sciences. The result of ontology is to present a conceptual structure consisting of concepts in an explicit form in a formal format. By applying ontology based on learning object metadata standard in the structure of organizational repositories of medical sciences universities of Iran, it is possible to fix possible errors in the semantic level of data, including improving retrieval and designing intelligent systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational repositories
  • University of Medical Sciences
  • learning object
  • learning object metadata
  • ontology