نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

4 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی هستان‌شناسی اشیای یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در جهت سازمان‌دهی ساختارمند اشیای یادگیری است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش مشاهده و پیمایش استفاده شده است و به مطابقت عناصر استاندارد فراداده شیء یادگیری با عناصر فراداده‌ای اشیای یادگیری در مخازن سازمانی جامعه پژوهش پرداخته شد. سپس پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای انجام فن دلفی جهت اصلاح و اعتبارسنجی عناصر شناسایی‌شده در اختیار متخصصان قرار گرفت. در مرحله بعد مجموعه‌ای تأییدشده از عناصر و موجودیت‌ها برای اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به دست آمد. درنهایت براساس موجودیت‌های شناسایی‌شده، هستان‌شناسی اشیای یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران طراحی شد. ابزار گردآوری ‌داده‌ها پرسش‌نامه محق‌ساخته و چهارچوب استاندارد فراداده شیء یادگیری است. از نسخه 1.6.5 نرم‌افزار پروتژه برای رسمی‌سازی، استخراج ساختار مفهومی و رمزگذاری هستان‌شناسی استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد هستان‌شناسی طراحی‌شده متشکل از 162 کلاس با مجموع 189 نوع رابطه و 2220 نمونه مستقر در کلاس‌ها مصورسازی شد. نتایج پژوهش نشان داد، استاندارد فراداده شیء یادگیری به‌عنوان استانداردی ترکیبی که انواع فراداده‌ها را شامل می‌شود، از جامعیت برخوردار است. بر مبنای موجودیت‌های شناسایی‌شده مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری، هستان‌شناسی اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران طراحی شد. هستان‌شناسی طراحی‌شده از صحت کلی و همچنین صحت اجزای مختلف برخوردار است. نتیجه این هستان‌شناسی ارائه ساختار مفهومی متشکل از مفاهیم به شکل صریح در قالبی رسمی است. با به‌کارگیری هستان‌شناسی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در ساختار مخازن سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، می‌توان در رفع خطاهای احتمالی موجود در سطح معنایی داده‌ها ازجمله بهبود بازیابی، دسترسی بهتر و طراحی نظام‌های هوشمند اقدام کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Ontological Design of E-Learning Objects based on the Learning Object Metadata Standard in Organizational Repositories of Iranian Medical Sciences Universities

نویسندگان [English]

  • Leila Arabgari 1
  • Masoumeh Karbalee Agha Kamran 2
  • Zoya Abam 3
  • Atefeh Sharif 4

1 PhD of Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction

The present research attempts to identify standard metadata elements for organizing learning objects in the organizational repositories of Iranian medical sciences universities based on the learning object metadata standard. The present research aims to design an ontology model of electronic learning objects in the organizational repositories of Iranian medical sciences universities in order to better display the identification metadata elements. From the semantic point of view, showing semantic relationships between learning objects and better retrieval of learning objects in order to take an effective step towards managing and making information resources available for e-learning.

Literature Review

The Institute of Electrical and Electronics Engineers Learning Technology Standards Committee defines a learning object as a digital entity that can be used, reused, or referenced during learning (reusability). One of the electronic learning resources is online learning object repositories. Repositories of learning objects are basically the storage of research data and educational materials. To efficiently retrieve educational materials according to the needs of e-learners, educational materials are tagged with a set of metadata that describe educational works such as document topic, document type, etc. Metadata is an important component of learning object description resources. Metadata is also important for interoperability operations. This is because schema metadata is transferable in interoperability standards. The ontology of learning objects for the field of e-learning provides semantic connections between learning objects and provides high-level information and the development of e-learning. Therefore, the ontology of e-learning objects for organizational repositories of Iranian medical sciences universities provides accurate and meaningful learning objects for the e-learning community. The proposed ontology in this research is based on the metadata standard of the learning object and the characteristics of the learning objects to help the organizational repositories of Iranian medical sciences universities in organizing their information, quickly and accurately retrieving educational materials, facilitating the reuse of content and improving the quality of the electronic learning process and it even provides the use of objects to create a general context of learning environments using a concept map of e-learning. In fact, the ontology design of electronic learning objects for the organizational repositories of Iranian medical sciences universities based on the learning object metadata standard helps to describe the learning objects in a structured way, and this importantly improves the retrieval of learning content and better access to electronic learning content in the repositories.
 

Methodology

The purpose of the research is applied research. In the current research, the observation and survey method was used and the matching of the standard metadata elements of the learning object with the metadata elements of the learning objects in the organizational repositories of the research community was discussed. Then, the researcher-made questionnaire was provided to the experts to perform the Delphi technique in order to modify and validate the identified elements. In the next step, a verified set of elements and entities for e-learning objects was obtained in the organizational repositories of Iranian universities of medical sciences. Finally, based on the identified entities, the ontological model of electronic learning objects was designed based on the learning object metadata standard in the organizational repositories of Iranian medical sciences universities.The data collection tool is a researcher-made questionnaire and a standard metadata framework of the learning object. Version 5.6.1 of Protege software was used. During the ontology construction process, the software outputs were evaluated by experts in the field. After confirming the concepts and relationships, a conceptual structure was presented based on the findings.

Results

 The findings showed that the designed ontological model consisting of 162 classes with a total of 189 types of relationships and 2220 samples located in the classes was illustrated.

Conclusion

 The results of the research showed that the learning object metadata standard is comprehensive as a combined standard that includes all types of metadata. Based on the identified entities based on the learning object metadata standard, the ontological model of electronic learning objects was designed in the organizational repositories of Iranian universities of medical sciences. The designed ontology has the overall accuracy as well as the accuracy of different components. The result of this ontology is to present a conceptual structure consisting of concepts in an explicit form in a formal format. By applying ontology based on the learning object metadata standard in the structure of organizational repositories of medical sciences universities of Iran, it is possible to fix possible errors in the semantic level of data, including improving retrieval, better access, and designing intelligent systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Repositories
  • University of Medical Sciences
  • Metadata Standard
  • Learning Object
  • Learning Object Metadata
  • Ontology
  • Organization
افضلی، محدثه. (1398). خدمات داده‌های پژوهشی در کتابخانه­‌های مرکزی دانشگاه­‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: تعیین وضعیت و شناسایی اهمیت و ملزومات آن [پایان‌­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء، تهران].
داستانی، میثم. (1397). وضعیت استفاده از مخازن سازمانی در مراکز آموزش عالی ایران: یک گزارش کوتاه. علم‌­سنجی کاسپین، 5(1)،39-44.
زاهدی، مهدی. (1394). تحلیل عامل‌­های اثرگذار بر پیاده‌­سازی مخازن سازمانی در دانشگاه­‌ها و مراکز علمی بر پایه نظریه­‌های سیستم‌های اطلاعاتی. کتابداری و اطلاع‌­رسانی، 1(5)، 280-300.
شالفروش، علی. (1393). غنی‌سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی [پایان‌­نامه کارشناسی‌­ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد].
صنعت­‌جو، اعظم و فتحیان دستگردی، اکرم. (1391). روش‌­شناسی طراحی، ساخت و پیاده­‌سازی هستان­‌شناسی: رویکردها، زبان­‌ها و ابزارها (مطالعة موردی طراحی هستان‌­شناسی ASFAONT در حوزة کتابداری و اطلاع‌­رسانی). کتابداری و اطلاع‌­رسانی، 15(1)، 113-142.
فتحیان دستگردی، اکرم. (1395). طراحی الگوی هستان­‌شناسی فراداده‌­ای فهرست کتابخانه ملی ایران مبتنی بر روش داده‌های پیوندی [رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد].
References
Day, M. (2010). IMPACT Best Practice Guide: Metadata for Text Digitization & OCR. URL: https://purehost.bath.ac.uk/ws/portalfiles/portal/276937/IMPACT-metadatabpg-pilot-1.pdf
Durán, C. G., & Ramirez, C.M. (2021). Integration of open educational resources using semantic platform. IEEE Access, 9, 93079-93088.
Gašević, D., Jovanović, J., Knight, C., & Richards, G. (2008). Ontologies for effective use of context in e-learning settings. The International Review of Research in Open and Distributed Learning10(3), 47-59.
Gan, Y. Y. (2006). Designing learning object repositories [Master Thesis, Massey University].
Ivanova, T. (2019). E-Learning resource reuse, based on bilingual ontology annotation and ontology mapping. International Journal of Advanced Computer Research9(45), 351-364.
IEEE LTSC. (2006). Institute Electrical and Electronics Engineers Learning Technology Standards Committee. Retrieved from http://www.ieeeltsc.org/.
Kalogeraki, E. M., Troussas, C., Apostolou, D., Virvou, M., & Panayiotopoulos, T. (2016). Ontology-based model for learning object metadata. In 7th International Conference on Information, Intelligence, Systems & Applications (IISA). 1-6. IEEE.
Koutsomitropoulos, D. A., & Solomou, G. D. (2018). A learning object ontology repository to support annotation and discovery of educational resources using semantic thesauri. IFLA journal44(1), 4-22.
Poulakakis, Y., Vassilakis, K., Kalogiannakis, M., & Panagiotakis, S. (2017). Ontological modeling of educational resources: a proposed implementation for Greek schools. Education and Information Technologies22(4), 1737-1755
Sharma, M., Sahdev, S. L., Singh, G., & Kumar, B. (2020). Methodology for the Development of an Ontology based E-Learning Platform. In International Conference on Computation, Automation and Knowledge Management (ICCAKM). 101-106. IEEE
Wang, X., Fang, F., & Fan, L. (2008). Ontology-based description of learning object. In International Conference on Web-Based Learning. 468-476. Springer, Berlin, Heidelberg.
Wang, S. (2008). Ontology of learning objects repository for pedagogical knowledge sharing. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects4(1), 1-12.
Menolli, A. L. A., Reinehr, S., & Malucelli, A. (2012). Ontology for organizational learning objects based on LOM standard. In 2012 XXXVIII Conferencia Latinoamericana En Informatica (CLEI), pp. 1-10. IEEE.
Zeebaree, A. Z. S. R., Adel, A. Z., Jacksi, K., & Selamat, A. (2019). Designing an ontology of E-learning system for duhok polytechnic university using protégé OWL tool. J Adv Res Dyn Control Syst, 11, 24-37.
References [In Persian]
Afzali, M. (2019). Research data services in the central libraries of state universities affiliated to the ministries of science, research and technology: determining the status and identifying its importance and requirements [Master's thesis, Al-Zahra University, Tehran]. [In Persian]
Dastani, M. (2018). Status of using institutional repositories in Iranian higher education centers: A short communication. Caspian Journal of Scientometrics, 5(1), 39-44. DOI: 10.22088/cjs.5.1.39.[In Persian]
Fathian Dastgerdi, A. (2015). Designing the metadata ontological model of the catalog of the National Library of Iran based on the linked data method [PhD thesis, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad].[In Persian]
Shalforosh, A. (2014). Enriching the content of electronic education based on the semantic web [Master's thesis, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad]. [In Persian]
Sanat Jo, A., & Fathian Dastgerdi, A. (2011). Ontology design, construction and implementation methodology: approaches, languages and tools (a case study of ASFAONT ontology design in the field of librarianship and information). Library and Information, 15(1), 113-142. [In Persian]
Zahedi, M. (2016). An Analysis of the Factors Affecting the Institutional Repositories Development in Universities based on the Information Systems Theories. Library and Information Science Research, 5(1), 280-300. DOI: 10.22067/RIIS.V5I1.29392.[In Persian]