نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز

2 کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه هوش‌هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌های اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در سال 1401 (تعداد 401 نفر) بودند. نمونه آماری تحقیق 310 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. جهت جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شات (1998)، مهارت‌های ارتباطی زادبود (1401)، رسانه‌های اجتماعی مجردی (1393)، و تسهیم دانش آجزن (2006) استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش میانگین هوش‌هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌های اجتماعی و تسهیم دانش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی را به ترتیب 09/3، 21/3، 16/3، و 24/3 نشان دادند. همچنین نتایج آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده (78/0RMSEA=، 94CFI=، 98/0GFI=) و تایید رابطه بین هوش‌هیجانی و تسهیم دانش با نقش واسطه‌ای مهارتهای ارتباطی و سواد رسانه‌های اجتماعی بود. پیشنهاد می‌شود در نظام آموزشی علم اطلاعات ایران و نیز توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌ریزی‌های لازم برای تقویت متغیرهای مذکور (به خصوص هوش‌هیجانی) انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Emotional Intelligence and Knowledge Sharing: The Mediating Role of Communication Skills and Social Media Literacy (Study Case: Public librarians of East Azarbaijan Province)

نویسندگان [English]

  • Rahim Shahbazi 1
  • Fatemeh Beheshtdost 2

1 Department of Knowledge & Information Science, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

2 M.A Student in Information Management, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of the structural equation modeling of the relationship between emotional intelligence, communication skills, social media literacy, and knowledge sharing among Librarians of public libraries in East Azarbaijan province. This research is based on the nature and general characteristics, quantitative; and based on the research and data collection method, it is a description of the correlation type based on structural equation modeling. The statistical population of the research was the librarians of the public libraries of East Azarbaijan province in 1401 (n=401). Four standard questionnaires, including the Schutte emotional intelligence questionnaire (1998), Zadboud et al., communication skills questionnaire (2022), Mojaradi social media literacy questionnaire (2014), and Ajzan knowledge sharing questionnaire (2006) were used to collect data. The reliability of the questionnaire was determined by the Cronbach alpha coefficient, which was equal to 0.89, 0.86, 0.81, and 0.79 respectively. Using SPSS and Amos software, data analysis was performed at both descriptive and inferential levels. Findings showed the fit of the conceptual model presented regarding the relationship between emotional intelligence, communication skills, social media literacy, and knowledge sharing among librarians (RMSEA=0.78, CFI=0.94, GFI=0.98). Also, it is recommended that in Iran's educational system and by the Iran Public Libraries Foundation, necessary planning should be done to strengthen the mentioned variables, especially emotional intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media Literacy
  • Emotional Intelligence
  • Knowledge Sharing
  • Structural Equation Modeling
  • Public Libraries