نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهراء تهران، ایران

چکیده

بروندادهای علمی که به گزارش یافته‌های پژوهش‌های علمی می‌پردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهش‌ها در جوامع علمی ایفا می‌کنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آن‌ها در قالب نقشه‌های علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علم‌سنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش همه بروندادهای پژوهشی دانشگاه (مقالات بین‌المللی، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها/رساله‌ها، مقالات مجلات داخلی و طرح‌های پژوهشی) دانشگاه علامه طباطبایی بین سال‌های 1353 تا 1403، به تعداد 69420 عنوان بودند. بهمنظور گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش از ابزارهای تحلیلی پایگاه‌های استنادی، گزارش‌های سامانه‌های‌ پژوهشی دانشگاه و ابزارهای علم‌سنجی استفاده شد. برای ترسیم جداول از نرم‌افزار اکسل و برای تحلیل شاخص‌های مرکزیت و ترسیم نقشه‌های علمی از نرم‌افزارهای یو‌سی‌آی‌نت و وی‌اُاِس ‌ویوور استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، از 3227 مقاله‌ بررسی‌شده، تعداد 1091 مقاله (18.6 درصد) در حوزه علوم اجتماعی، 666 مقاله (11.4 درصد) در حوزه پزشکی و 493 مقاله (8.4 درصد) در حوزه علوم رایانه منتشر شده‌اند. در زمینه انتشار کتاب، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی با 1170 کتاب در رده نخست بود. دانشکده‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی با 835 کتاب و مدیریت و حسابداری با 656 کتاب در رده‌های دوم و سوم بودند. بررسی پایان‌نامه‌ها/رساله‌های دانشگاه نشان داد کلیدواژه‌های ایران، آموزش، یادگیری، کیفیت زندگی، رشد اقتصادی، رضایت شغلی، و جز آن‌ها به کار رفته‌اند. در مجموع می‌توان بیان داشت، ترسیم نقشه‌های علمی می‌تواند در افزایش اعتبار و شفافیت نتایج پژوهش‌ها، توسعه و پیشرفت در زمینه پژوهشی و افزایش رؤیت‌پذیری بروندادهای علمی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Mapping the Scientific Outputs of Allameh Tabataba’i University from 1974 to 2024

نویسندگان [English]

  • Seyed Mahdi Taheri 1
  • Negin Shokrzadeh 2

1 Associate Professor Knowledge and Information Science Department, Allameh Tabataba'i University

2 Ph.D. Candidate in Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Scientific outputs that report on the findings of scientific research play a crucial role in enhancing knowledge, advancing science, and promoting research within academic communities. Therefore, The aim of this research project was to analyze the scientific outputs of Allameh Tabataba’i University and to represent it in the form of scientific maps, which was conducted using scientometrics research methods. The statistical population of this research consisted of all research reports from Allameh Tabatabai University, totaling 69,420 scientific outputs. In this study, analytical tools from citation databases, reports from the university's research systems, and bibliometric tools were utilized to collect the necessary data. Data analysis was performed using descriptive statistics, social network analysis, and co-occurrence of keywords. UCINET and VOSviewer softwares were employed for analyzing centrality indicators and visualizing the networks. The findings revealed that out of 3,227 articles examined, 1,091 articles (18.6%) were published in the field of social sciences, 666 articles (11.4%) in the field of medicine, and 493 articles (8.4%) in the field of computer science. In terms of book publications, the Faculty of Persian Literature and Foreign Languages led with 1,170 books published. A review of over 28,000 domestic articles from the university showed that the keywords Iran, effectiveness, students, and quality evaluation were most commonly employed. Overall, it can be stated that mapping scientific outputs plays a significant role in enhancing the credibility and transparency of research results, advancing research development, and increasing the visibility of scientific outputs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Maps
  • Scientific Outputs
  • Allameh Tabataba’i University
  • Scientometrics studies