مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف: با توجه به این که استناد یکی از معیارهای مهم در سنجش میزان ارتباط و تأثیر انتشارات پژوهشی است، این پژوهش به بررسی امکان پیشبینی تعداد استنادات دریافتی تولیدات علمی حوزه وبمعنایی از طریق شاخصهای سایت-اسکور، اسانآیپی و اسجیآر نشریات این حوزه پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و ...
بیشتر
هدف: با توجه به این که استناد یکی از معیارهای مهم در سنجش میزان ارتباط و تأثیر انتشارات پژوهشی است، این پژوهش به بررسی امکان پیشبینی تعداد استنادات دریافتی تولیدات علمی حوزه وبمعنایی از طریق شاخصهای سایت-اسکور، اسانآیپی و اسجیآر نشریات این حوزه پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد علمسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 42270 مدرک تولید شده در حوزه وبمعنایی است که توسط مجلات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در بازه زمانی 2021-1960 منتشر شدهاند. پس از بررسی اولیه تعداد 10 عنوان از نشریات پرتولید حوزه وبمعنایی که 15182 مدرک از تولیدات علمی این حوزه را منتشر نمودهاند به منزله نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به کمک نرم افزارهای اکسل و اسپیاساس استفاده شده است. یافتهها: با توجه به(r=.860; p= .812) همبستگی بین تعداد استنادات با شاخص اسانآیپی وجود ندارد. همچنین بین تعداد استنادات با اسجیآر(r=.580; p= .874) و تعداد استنادات با سایتاسکور(r=.480; p= .896) رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که هیچیک از شاخصهای سه گانه سایتاسکور، اسانآیپی و اسجیآر توان پیشبینی تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس را ندارند.نتیجهگیری: عدم وجود رابطه معنادار بین شاخصهای سایتاسکور، اسانآیپی و اسجیآر با تعداد استنادات دریافتی توسط نشریات پرتولید حوزه وبمعنایی بیان کننده سهم ناچیز تعداد استنادات دریافتی از تولیدات حوزه وبمعنایی نسبت به تعداد کل استنادات دریافتی این نشریات است.
مقاله پژوهشی
نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی
چکیده
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه ...
بیشتر
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش همه بروندادهای پژوهشی دانشگاه (مقالات بینالمللی، کتابها، پایاننامهها/رسالهها، مقالات مجلات داخلی و طرحهای پژوهشی) دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 1353 تا 1403، به تعداد 69420 عنوان بودند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از ابزارهای تحلیلی پایگاههای استنادی، گزارشهای سامانههای پژوهشی دانشگاه و ابزارهای علمسنجی استفاده شد. برای ترسیم جداول از نرمافزار اکسل و برای تحلیل شاخصهای مرکزیت و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای یوسیآینت و ویاُاِس ویوور استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، از 3227 مقاله بررسیشده، تعداد 1091 مقاله (18.6 درصد) در حوزه علوم اجتماعی، 666 مقاله (11.4 درصد) در حوزه پزشکی و 493 مقاله (8.4 درصد) در حوزه علوم رایانه منتشر شدهاند. در زمینه انتشار کتاب، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با 1170 کتاب در رده نخست بود. دانشکدههای روانشناسی و علومتربیتی با 835 کتاب و مدیریت و حسابداری با 656 کتاب در ردههای دوم و سوم بودند. بررسی پایاننامهها/رسالههای دانشگاه نشان داد کلیدواژههای ایران، آموزش، یادگیری، کیفیت زندگی، رشد اقتصادی، رضایت شغلی، و جز آنها به کار رفتهاند. در مجموع میتوان بیان داشت، ترسیم نقشههای علمی میتواند در افزایش اعتبار و شفافیت نتایج پژوهشها، توسعه و پیشرفت در زمینه پژوهشی و افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
امیر قاسمیان؛ فرشته نوجوان؛ امیررضا اصنافی؛ فاطمه ظهوری فر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود.روش شناسی: روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود.روش شناسی: روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب شد. استخراج دادهها از پایگاه اسکوپوس، آلتمتریک اکسپلورر و سایول انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای مایکروسافت اکسل (آمار توصیفی) و اس.پی.اس.اس. نسخه 22 (آزمون همبستگی) استفاده گردید. یافته ها: یافتهها نشان داد که دانشگاه تهران از نظر کمیت و تعداد استنادات دریافتی وضعیت بهتری داشت ولی دانشگاه تربیت مدرس از نظر کیفیت بروندادهای پژوهشی عملکرد بهتری داشت. یافتهها نشان داد بروندادهای پژوهشی با همکاریهای بینالمللی بالا دارای استنادهای مطلوبی بودند. در ادامه ارتباط آماری معنیداری بین نمره آلتمتریک با تعداد استنادات دریافتی بروندادها در اسکوپوس بدست آمد.نتایج: نتایج نشان داد که بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی حضور مطلوبی در رسانههای اجتماعی نداشتند بنابراین لازم است سیاستی در دانشگاه ها اتخاد شود که پژوهشگران با حضور فعال و اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، به رؤیتپذیری بیشتر و افزایش استناد بروندادهای خود کمک کنند.
مقاله پژوهشی
بازیابی نظامهای هوشمند
فرشته بیانلو؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد سایبرنتیک در سیستم های اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی، این پژوهش بر آن است تا با سنجش وضعیت مولفه های سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب جهت استفاده و مدیریت بهینه از اطلاعات سیستمی فراهم کند. روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی تحلیلی انجام شد جامعه آماری شامل 97 نفر از اساتید و متخصصان علم ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد سایبرنتیک در سیستم های اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی، این پژوهش بر آن است تا با سنجش وضعیت مولفه های سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب جهت استفاده و مدیریت بهینه از اطلاعات سیستمی فراهم کند. روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی تحلیلی انجام شد جامعه آماری شامل 97 نفر از اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور انجام شد. بررسی روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به صورت محقق ساخت طراحی شد. نتایج با شاخص های توصیفی میانگین، میانه و نما در محیط نرم افزار SPSS ویرایش 24 تحلیل شد. یافته ها: براساس نتایج حاصل از کدها براساس 5 مولفه های اصلی سایبرنتیک و درصد اختصاص یافته کدها به هر کدام از این مولفه ها نشان داد که بیشترین کدها مربوط به مدیریت تغییر (28.85 درصد) بود .نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش، بهتر است در ساختار مدیریت کتابخانه به نقش اجتماعی کاربران کتابخانه در تعاملات و هدایت آنان و همچنین تعادل متوازن و رشد کمی و کیفی همه ابعاد توجه بیشتری شود.کلمات کلیدی: سایبرنتیک، مدیریت، تصمیم گیری، نظارت، تعاملات، کتابخانه مرکزی
مقاله پژوهشی
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمد رضا فرهاد پور؛ محسن سنگری
چکیده
هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر رضایت کاربر بر رابطه بین کیفیت اطلاعات و استفاده ابتکاری از سیستم اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد. روش: پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی تحلیلی بود. جامعه پژوهش کاربران سیستمهای اطلاعاتی در شرکت ملی حفاری ایران به تعداد 3700 نفر بودند که 348 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده و بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر رضایت کاربر بر رابطه بین کیفیت اطلاعات و استفاده ابتکاری از سیستم اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد. روش: پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی تحلیلی بود. جامعه پژوهش کاربران سیستمهای اطلاعاتی در شرکت ملی حفاری ایران به تعداد 3700 نفر بودند که 348 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد 8 سؤالی کیفیت اطلاعات گورلا، سامرز و وونگ (2010)، پرسشنامه 12 سؤالی استفاده ابتکاری از سیستم اطلاعات کواک، اه و ریو (2018) و پرسشنامه رضایت کاربر 9 سؤالی شهابی، سعیدین و ایذر (2016) بود. روایی پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (7/0≤α) تایید؛ و دادهها با نرمافزار اس.پی.اس.اس و ایموس تحلیل شد. یافتهها: بر اساس نتایج ادراک کاربران از کیفیت اطلاعات بر رضایت آنان از سیستم اطلاعات به میزان 87/0 تأثیر دارد. ادراک کاربران از کیفیت اطلاعات بر استفاده ابتکاری آنان از سیستم اطلاعات به میزان 31/0 اثرگذار است. ضمن این که، رضایت کاربر بر رابطه بین ادراک کاربران از کیفیت اطلاعات و استفاده ابتکاری آنان از سیستم اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران (283/0=β) تاثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: کیفیت اطلاعات و خدمات سیستم اطلاعاتی علاوه بر بهبود رضایت کاربران بر استفاده ابتکاری از آن نیز منجر می-شود.
مقاله پژوهشی
ذخیره و بازیابی اطلاعات
یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر؛ ریحانه داورد آبادی
چکیده
مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالبهای استاندارد ذخیرهسازی منابع تصویری، متنی، چندرسانهای و صوتی را در مجموعههای دیجیتال 20 کتابخانههای ملی برگزیده جهان مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از انواع ...
بیشتر
مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالبهای استاندارد ذخیرهسازی منابع تصویری، متنی، چندرسانهای و صوتی را در مجموعههای دیجیتال 20 کتابخانههای ملی برگزیده جهان مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از انواع فنون آماری توصیفی نظیر توزیعفراوانی و درصدفراوانی به همراه آزمون مربعکا استفاده شد. نتایج نشان داد منابع تصویری در تمامی مجموعههای مورد مطالعه کاربرد داشتند و اشیاء فرهنگی با سهم 41% کمتر مورد اقبال قرار گرفتهاند، برای منابع تصویری تیف (94%)؛ منابع متنی اچ.تی.ام.ال. و ایکس.ام.ال. (75%)؛ منابع صوتی دبلیو.اِی.وی. (65%) و منابع چندرسانهای اِی.وی.آی. (65%) متداولترین بودند. سوئیس بیشترین تنوع را در استفاده از انواع استانداردها داشت. همچنین در بین جامعه پژوهش ایران، انگلیس، امریکا، اسکاتلند، قطر، هلند، فرانسه، اسپانیا بیشترین تنوع را در ذخیرهسازی انواع منابع دیجیتالی داشتند. جامعه آماری در استفاده از قالبهای استاندارد برای انواع منابع تصویری، متنی و چند رسانهای با یکدیگر وحدت رویه داشته و الگوی مشابهی را در انتخاب قالب ذخیرهسازی رعایت کردند. جامعه پژوهش کمترین میزان تنوع استفاده را در بخش قالب ذخیرهسازی منابع چندرسانهای داشت. نتایج تحقیق تاکید بر استفاده از ایپاب بخاطر آسانی مطالعه کتاب بر روی کتابخوان الکترونیک، جی.پی.3 جهت افزایش قابلیت کاربری نسخه موبایلی کتابخانه دیجیتالی، دبلیو.اِی.آر.سی. به عنوان قالب مخصوص بایگانی وب، جهت حفاظت طولانی مدت از محتوای دیجیتال کتابخانههای ملی داشت، چرا که این سه قالب کمترین میزان استفاده را در جامعه آماری داشتند.
مقاله پژوهشی
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
سعید غفاری؛ مسعود بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است.روش: پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، داده ها از طریق سه پرسشنامه استاندارد ( پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است.روش: پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، داده ها از طریق سه پرسشنامه استاندارد ( پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی آلبرخت و نوآوری شغلی جزنی) گردآوری گردید. جامعه آماری شامل ١١٢ کتابدار کتابخانه های عمومی استان قم بود که تعداد ٨٦ نفر از آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد.یافتهها/نتایج: نتایج نشان داد که نمره شرکت کنندگان مطالعه در سه متغیر مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری به صورت معناداری متفاوت و بیشتراز حد متوسط است. نتایج حاکی از آن است خرد سازمانی و نوآوری به صورت مجزا به صورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش بودند. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت معناداری بین خرد سازمانی و نوآوری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که خرد سازمانی به صورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش و نوآوری است درحالیکه نوآوری نقش واسطه ای در ارتباط بین خرد سازمانی و مدیریت دانش نداشت. دیگر یافته ها نشان داد که جنسیت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی تأثیری بر میانگین نمرات مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری نداشت.