دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مقاله پژوهشی مدیریت دانش
بررسی تأثیر شاخص‌های سایت‌اسکور، اس‌ان‌آی‌پی و اس‌جی‌آر نشریات حوزه وب‌معنایی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات.

علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2022.67616.1501

چکیده
  هدف: با توجه به این که استناد یکی از معیارهای مهم در سنجش میزان ارتباط و تأثیر انتشارات پژوهشی است، این پژوهش به بررسی امکان پیش‌بینی تعداد استنادات دریافتی تولیدات علمی حوزه وب‌معنایی از طریق شاخص‌های سایت-اسکور، اس‌ان‌آی‌پی و اس‌جی‌آر نشریات این حوزه پرداخته‌ است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نظام‌ها و فناوری‌های مدیریت دانش
ترسیم نقشه‌های برون‌دادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی بین سال‌های 1353 تا 1403

سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2024.81904.1671

چکیده
  بروندادهای علمی که به گزارش یافته‌های پژوهش‌های علمی می‌پردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهش‌ها در جوامع علمی ایفا می‌کنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آن‌ها در قالب نقشه‌های علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علم‌سنجی انجام شد. جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی و بررسی حضور آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی علمی

امیر قاسمیان؛ فرشته نوجوان؛ امیررضا اصنافی؛ فاطمه ظهوری فر

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2022.67962.1504

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سال‌های 2010-2021 بود.روش شناسی: روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و آلتمتریکس انجام ‌شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازیابی نظام‌های هوشمند
وضعیت مؤلفه‌های الگوی سایبرنتیک در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 ایران

فرشته بیانلو؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2024.77413.1633

چکیده
  هدف: با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد سایبرنتیک در سیستم های اطلاعاتی کتابخانه‌های دانشگاهی، این پژوهش بر آن است تا با سنجش وضعیت مولفه های سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب جهت استفاده و مدیریت بهینه از اطلاعات سیستمی فراهم کند. روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی تحلیلی انجام شد جامعه آماری شامل 97 نفر از اساتید و متخصصان علم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش
بررسی تأثیر رضایت کاربر بر رابطه بین کیفیت اطلاعات و استفاده ابتکاری از سیستم اطلاعات (مورد مطالعه: شرکت ملی حفاری ایران)

محمد رضا فرهاد پور؛ محسن سنگری

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2023.74188.1582

چکیده
  هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر رضایت کاربر بر رابطه بین کیفیت اطلاعات و استفاده ابتکاری از سیستم اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد. روش: پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی تحلیلی بود. جامعه پژوهش کاربران سیستم‌های اطلاعاتی در شرکت ملی حفاری ایران به تعداد 3700 نفر بودند که 348 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده و بر اساس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ذخیره و بازیابی اطلاعات
تحلیلی بر قالب‌های ذخیره‌سازی منابع در مجموعه‌های دیجیتال (مورد مطالعه: کتابخانه‌های ملی)

یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر؛ ریحانه داورد آبادی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2022.66680.1491

چکیده
  مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالب‌های استاندارد ذخیره‌سازی منابع تصویری، متنی، چندرسانه‌ای و صوتی را در مجموعه‌های دیجیتال 20 کتابخانه‌های ملی برگزیده جهان مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها ‎از نوع پرسشنامه ‎محقق‌ ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از انواع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش
بررسی خردسازمانی و پیشرفت مدیریت دانش با نقش محرک نوآوری در کتابخانه های عمومی استان قم

سعید غفاری؛ مسعود بختیاری

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2024.79463.1643

چکیده
  هدف: هدف پژوهش‌ حاضر بررسی‌ نقش‌ واسطه‌ای‌ نوآوری در رابطه‌ بین‌ خرد سازمانی‌ و مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ استان قم است‌.روش: پژوهش‌ کاربردی‌ حاضر با روشی‌ توصیفی‌ و به‌ شیوه همبستگی‌ انجام شده است‌. در پژوهش‌ حاضر، داده ها از طریق‌ سه‌ پرسشنامه‌ استاندارد ( پرسشنامه‌ مدیریت‌ دانش‌ لاوسون، خرد سازمانی‌ ...  بیشتر