دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مقاله پژوهشی مدیریت دانش
بررسی تأثیر شاخص‌های سایت ‌اسکور، اس.ان.آی.پی. و اس.جی.آر. نشریات حوزه وب‌ معنایی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات

علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jks.2022.67616.1501

چکیده
  با توجه به این‌که استناد یکی از معیارهای مهم در سنجش میزان ارتباط و تأثیر انتشارات پژوهشی است، این پژوهش به بررسی امکان پیش‌بینی تعداد استنادات دریافتی تولیدات علمی حوزه وب‌ معنایی از طریق شاخص‌­های سایت‌­اسکور، اس.ان.آی.پی. و اس.جی.آر. نشریات این حوزه پرداخته‌ است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد علم‌سنجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نظام‌ها و فناوری‌های مدیریت دانش
ترسیم نقشه‌های برون‌دادهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی بین سال‌های 1353 تا 1403

سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 23-60

https://doi.org/10.22054/jks.2024.81904.1671

چکیده
  برون‌دادهای علمی که به گزارش یافته‌های پژوهش‌های علمی می‌پردازند، نقشی مهم در ارتقای دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهش‌ها در جوامع علمی ایفا می‌کنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت برون‌دادهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و بازنمود آن‌ها در قالب نقشه‌های علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علم‌سنجی انجام شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل متن و دانش‌کاوی
تحلیل برون‌دادهای پژوهشی حوزه موضوعی روان‌شناسی و بررسی حضور آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی علمی

امیر قاسمیان؛ فرشته نوجوان؛ امیررضا اصنافی؛ فاطمه ظهوری فر

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 61-90

https://doi.org/10.22054/jks.2022.67962.1504

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت برون‌دادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روان‌شناسی طی سال‌های 2010-2021 بود. روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و آلتمتریکس انجام ‌شد. جامعه پژوهش برون‌دادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روان‌شناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازیابی نظام‌های هوشمند
وضعیت مؤلفه‌های الگوی سایبرنتیک در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 ایران

فرشته بیانلو؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22054/jks.2024.77413.1633

چکیده
  سازمان‌دهی مؤثر فعالیت‌ها در یک سیستم اجتماعی پیچیده با نظارت سایبرنتیک ممکن است، جایی که مکانیسم‌های خوداصلاحی به بهبود مستمر کمک می‌کنند. کتابخانه سایبرنتیک اهداف متعددی دارد که در صورت عدم تحقق، افراد یا گروه‌ها برای بهبود وضعیت آن فعال می‌شوند. این پژوهش به بررسی استفاده بهینه از الگوهای سایبرنتیک در کتابخانه‌های دانشگاهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت اطلاعات و دانش
حفاظت منابع اطلاعاتی در محیط ابری: دیدگاه‌های مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی

پگاه فرزین؛ میترا صمیعی؛ مهدی علیپور حافظی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 115-150

https://doi.org/10.22054/jks.2023.68533.1515

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی دیدگاه‌های مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی در مورد حفاظت دیجیتالی در محیط ابری انجام شده است. به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و با روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. در بخش اول با بررسی متون، پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای با پنج مؤلفه «آشنایی با مفاهیم حفاظت دیجیتال در محیط ابری»، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ذخیره و بازیابی اطلاعات
تحلیلی بر قالب‌های ذخیره‌سازی منابع در مجموعه‌های دیجیتال (موردمطالعه: کتابخانه‌های ملی)

یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر؛ ریحانه داود آبادی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 151-182

https://doi.org/10.22054/jks.2022.66680.1491

چکیده
  مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالب‌های استاندارد ذخیره‌سازی منابع تصویری، متنی، چندرسانه‌ای و صوتی را در مجموعه‌های دیجیتال 20 کتابخانه‌ ملی برگزیده جهان مطابق شاخص‌های تعیین‌شده در مقاله مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها ‎از نوع پرسش‌نامه ‎محقق‌ ساخته بود. برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش
بررسی خرد سازمانی و پیشرفت مدیریت دانش با نقش محرک نوآوری در کتابخانه‌های عمومی استان قم

سعید غفاری؛ مسعود بختیاری

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404، صفحه 183-219

https://doi.org/10.22054/jks.2024.79463.1643

چکیده
  هدف پژوهش‌ حاضر تعیین نقش‌ واسطه‌ای‌ نوآوری در رابطه‌ بین‌ خرد سازمانی‌ و مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ استان قم است‌. پژوهش‌ کاربردی‌ حاضر با روشی‌ توصیفی‌ و به‌ شیوه همبستگی‌ انجام شده است‌. در پژوهش‌ حاضر، داده‌ها از طریق‌ سه‌ پرسش‌نامه‌ استاندارد (پرسش‌نامه‌ مدیریت‌ دانش‌ لاوسون، خرد سازمانی‌ آلبرخت‌ ...  بیشتر