مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
محمد علی سیاه سرانی کجوری؛ محمودرضا چراغعلی
چکیده
در عصر اطلاعات، دانش مهمترین و با ارزشترین سرمایه هر سازمانی به شمار میرود. این پژوهش، بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری مدیران، اعضاء هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه گلستان در سال 1403 بودند که با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش از جدول مورگان استفاده ...
بیشتر
در عصر اطلاعات، دانش مهمترین و با ارزشترین سرمایه هر سازمانی به شمار میرود. این پژوهش، بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری مدیران، اعضاء هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه گلستان در سال 1403 بودند که با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه مورد نیاز برای تحقیق حاضر با توجه به جامعه آماری 365 نفری، 187 به دست آمد که بر همین مبنا تعداد 190 پرسشنامه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی گردآوری شد. به منظور سنجش پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ و به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. یافتهها نشان داد در موانع نگهداشت و توسعه دانش منابع انسانی، سه عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و مدیریت وضعیت پایینتر از حد متوسط و دو عامل فناوری اطلاعات و منابع انسانی با اختلاف ناچیزی بالاتر از حد متوسط قرار دارند، همچنین به کارگیری شبکههای عصبی مصنوعی به منظور پیشبینی میزان نگهداشت و توسعه دانش منابع انسانی نشان داد مدل پژوهش حاضر با تعداد سه نورون در لایه پنهان، به بالاترین میزان دقت پیشبینی یعنی 893/0 خواهد رسید و ابعاد پاداش، پشتیبانی و تسهیم دانش به ترتیب بالاترین نقش را در میزان قدرت پیشبینی کنندگی مدل دارند. نتایج نشان داد شاخصهای زیرساختی مدیریت دانش در دانشگاه گلستان به ویژه در سه عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و مدیریت نیازمند توجه و اقدام فوری است.
مقاله پژوهشی
بازیابی نظامهای هوشمند
معصومه السادات ابطحی؛ پروانه فتحعلی بیگی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای طرح شهر الکترونیک با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. روش پژوهش بر حسب ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف، کاربردی و شیوه ی انجام آن پیمایشی و مبنای نوع داده ها، کمی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان می باشد،. در جامعه آماری به دلیل محدود بودن جامعه آماری (21 نفر)، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای طرح شهر الکترونیک با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. روش پژوهش بر حسب ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف، کاربردی و شیوه ی انجام آن پیمایشی و مبنای نوع داده ها، کمی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان می باشد،. در جامعه آماری به دلیل محدود بودن جامعه آماری (21 نفر)، حجم نمونه با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته میشود (نمونهگیری هدفمند در این پژوهش از دو شیوه روش کتابخانهای و پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده گردیده است.در پژوهش حاضر برای سنجش روایی پرسشنامههای تحقیق از نظر خبرگان استفاده گردید. بر این اساس، پرسشنامهها به چند نفر از صاحب نظران و اساتید مدیریت داده شده و از آنها در مورد سوالات نظرخواهی گردید، نهایتاً روائی پرسشنامهها تایید گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه (مقایسات زوجی)، به ازای هر ماتریس مقایسه زوجی یک بار محاسبه نرخ ناسازگاری انجام پذیرفته است و به طور میانگین نرخ ناسازگاری کل 06/0 بوده که با مقیاس 1/0 قابل قبول و ماتریسها پایا محسوب میشوند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Choice Expert و تحلیل سلسه مراتبی (َAHP)بود. مطابق دیدگاه خبرگان، عوامل سازمانی دارای بیشترین اهمیت (وزن 29/0) و عوامل سیاسی دارای کمترین اهمیت (وزن 19/0) میباشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات و دانش
زهره شرعی؛ مرضیه دهقانی زاده؛ محمد حسن زاده اودرجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی انتخاب شدند. روایی و پایایی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از معیارهای مقبولیت و قابلیت تایید و باز آزمون بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دادهبنیاد و فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاریها در هر سه مرحله تشریح و مدل انگیزه به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی برای اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بر اساس روش دادهبنیاد ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار مقوله همراستایی استراتژیک اشتراک دانش؛ عوامل مدیریتی؛ عوامل فردی؛ و ایجاد محتوا عوامل تأثیرگذار در انگیزهی اشتراکگذاری دانش بوده؛ همچنین، محیط اشتراک؛ جنبههای آموزشی؛ ارزیابی؛ مسائل فنی؛ زیر ساخت؛ و مسائل اطلاعاتی؛ عوامل اصلی زمینهای هستند و دو مقوله عوامل شخصیتی اعضا و بی ثباتی فرهنگ سازمانی بهعنوان مقولههای مداخلهگر شناسایی شدند و راهبردهای این پژوهش شامی چهار عامل تحول؛ رشدگرایی؛ بافت سازمانی؛ و راهبردهای سازمانی میباشد و بخش آخر مدل پژوهش، شامل پویایی سازمانی؛ پیامدهای اجتماعی؛ توسعه عوامل ساختاری؛ و ایجاد سازمان یادگیرنده بهعنوان پیامدهای ارتقا انگیزهی اشتراکگذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه پیامنور شناسایی شدند.
مقاله پژوهشی
اقتصاد اطلاعات و دانش
احسان پروین؛ محسن نظرزاده زارع
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. برای بررسی اعتبار یافتههای حاصل از پژوهش از سه روش بازبینی توسط مشارکتکننده، بهمتنیدگی و بازبینی توسط همکار استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور را میتوان در چهار مقوله اصلی و هشت مقوله فرعی شامل چالشهای نهادی (خلأ آییننامه ارتقاء در عدم اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهشهای کاربردی و مسئله محور، نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب)، چالشهای سازمانی (توزیع نامناسب نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو، عدم اختصاص بودجه عملیاتی و مسئله محور در دانشگاهها، عدم توجه به مقوله مأموریت گرایی در جذب اساتید و دانشجویان)، چالشهای محیطی (کامل نبودن چرخه علم، فناوری و نوآوری، تقاضای کم از سوی نهادها و سازمانهای برای انجام پژوهشهای کاربردی) و چالشهای فردی (عدم توانایی و تمایل اندک اساتید در حل مسائل و مشکلات جامعه) طبقهبندی کرد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات و دانش
سیف اله اندایش؛ زهرا کیان راد
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش مصنوعی و عملکرد کتابداران پزشکی : نقش میانجی تسهیم دانش میباشد.روشبررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران بوده و به دلیل ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش مصنوعی و عملکرد کتابداران پزشکی : نقش میانجی تسهیم دانش میباشد.روشبررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران بوده و به دلیل محدود بودن حجم جامعه آماری، همه جامعه با استفاده از روش سرشماری لحاظ گردیده است. که 176 نفر به کار گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش برای جهت سنجش هوش مصنوعی از پرسشنامه چن و همکاران (۲۰22)که حاوی 22 گویهای که طیف گستردهای از ابعاد هوش مصنوعی را در بر بگیرند، استفاده شد. جهت سنجش عملکرد کارکنان از پرسشنامه استیفن (2005)که حاوی 12 گویه، همچنین جهت سنجش تسهیم دانش از پرسشنامه داماج و همکاران(2016)، که حاوی 12 گویه، استفاده شد. که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد هوش مصنوعی بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنی داری دارد و همچنین هوش مصنوعی بر تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد. تسهیم دانش بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنی داری دارد.نتیجهگیری: نتایج نشان داد تسهیم دانش به عنوان یک میانجی کامل در رابطه بین هوش مصنوعی و عملکرد کارکنان عمل میکند.
مقاله پژوهشی
ذخیره و بازیابی اطلاعات
ناهید صفری؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی رفتار اطلاعیابی پژوهشگران حوزه هنر در فرآیند جستجوی اطلاعات در محیط وب پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه تجربی است. با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه و تحلیل آماری انجام شده است. جامعه آماری شامل ۴۸ پژوهشگر حوزه هنر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق نرمافزارکمتازیو ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به بررسی رفتار اطلاعیابی پژوهشگران حوزه هنر در فرآیند جستجوی اطلاعات در محیط وب پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه تجربی است. با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه و تحلیل آماری انجام شده است. جامعه آماری شامل ۴۸ پژوهشگر حوزه هنر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق نرمافزارکمتازیو برای ضبط فرآیند جستجو، مصاحبههای نیمهساختاریافته برای بررسی راهبردهای شناختی، و پرسشنامه استاندارد رفتار اطلاعیابی برای سنجش متغیرهای مرتبط گردآوری شد. دو وظیفه جستجوی آسان (یافتن مقاله لاتین درباره هنر ایران) و دشوار (یافتن فرصت شغلی مرتبط در خارج از کشور) به شرکتکنندگان اختصاص یافت و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کایاسکوئر انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که در جستجوهای آسان، شرکتکنندگان عمدتاً از راهبردهای سریعتر و سطحیتری نظیر استفاده گسترده از موتور جستجوی گوگل (با فراوانی ۹۷۶) و تدوین عبارات جستجو بهصورت عام به خاص بهره بردند. در مقابل، در جستجوهای دشوار، پژوهشگران به روشهای تحلیلی و پیشرفتهتری نظیر اصلاح مکرر عبارات جستجو، استفاده از عملگرهای بولی، و مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی تخصصی روی آوردند. بررسی دادههای آماری نشان داد که مجموع راهبردهای اتخاذشده در وظیفه دوم در سبک آسان ۹۷۶ و در سبک دشوار ۹۵۹ بوده که در مجموع ۱۹۳۵ راهبرد را شامل نشان میدهد که سطح پیچیدگی وظایف جستجو تأثیر مستقیمی بر راهبردهای مورداستفاده پژوهشگران دارد. این امر ضرورت بهینهسازی سیستمهای جستجوی اطلاعات را بر اساس نیازهای کاربران برجسته میسازد.
مقاله پژوهشی
آزاده نامداری
چکیده
چکیده : هدف: از این مقاله ارائه بحثهایی مختصر درزمینهی الزامات و نحوه استفاده از مقولهایی به نام انسجام نمایهسازی بوده است. روش:پژوهش حاضر از نوع توصیفی مروری میباشد. برای انجام این امر از روشهای مطالعه کتابخانهایی استفاده شده است و در آن میزان رعایت مؤلفههای تأثیرگذار مدیریت انسجام در اصطلاحات نمایهسازی به روش ارزیابی ...
بیشتر
چکیده : هدف: از این مقاله ارائه بحثهایی مختصر درزمینهی الزامات و نحوه استفاده از مقولهایی به نام انسجام نمایهسازی بوده است. روش:پژوهش حاضر از نوع توصیفی مروری میباشد. برای انجام این امر از روشهای مطالعه کتابخانهایی استفاده شده است و در آن میزان رعایت مؤلفههای تأثیرگذار مدیریت انسجام در اصطلاحات نمایهسازی به روش ارزیابی مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفت برای این منظور از اصول کلی دخیل در انسجام که توسط محققین شناساییشده، استفاده گردیده و جهت ارزیابی در نظام انسجام اصطلاحات استفادهشده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشانگر این است که در ارزیابی میزان رعایت مؤلفههای دخیل در انسجام نمایهسازی بیشترین مؤلفه مربوط به تطابق میان نظام نمایهسازی و برونداد خارجی آن و کمترین مربوط به مؤلفه کنترل و محدودیت نمایهساز میباشد. همچنین از دیدگاه نمایهسازان تقریباً مشکلات مربوط به مؤلفههای مختلف در انسجام نمایهسازی پراکنش دارد و تنها در مورد مؤلفه کنترل و محدودیت نمایهساز اکثریت محققین معتقد به وجود مشکلی اساسی در انسجام نمایهسازی هستند. یافتهها: یافتههای این مقاله در نشان دادن این نکته است که جهت بهبود عملکرد نمایهسازان به نظر بهتر است محدودیت بیشتری در گزینش انواع اصطلاحات و بهینه کردن روش کاوش و بازیابی به خواننده و استفادهکننده داده شود. کلیدواژه : انسجام نمایهسازی، نمایهسازی انسانی، کاوش و بازیابی، نمایه سازان