نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علم اطلاعات و دانش شناسی، ادبیات و علوم انسانی، خلیج فارس، بوشهر، ایران.

2 دانش آموخته دکتری/دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران،ایران

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش مصنوعی و عملکرد کتابداران پزشکی : نقش میانجی تسهیم دانش می‌باشد.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران بوده و به دلیل محدود بودن حجم جامعه آماری، همه جامعه با استفاده از روش سرشماری لحاظ گردیده است. که 176 نفر به کار گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش برای جهت سنجش هوش مصنوعی از پرسشنامه چن و همکاران (۲۰22)که حاوی 22 گویه‌ای که طیف گسترده‌ای از ابعاد هوش مصنوعی را در بر بگیرند، استفاده شد. جهت سنجش عملکرد کارکنان از پرسشنامه استیفن (2005)که حاوی 12 گویه، همچنین جهت سنجش تسهیم دانش از پرسشنامه داماج و همکاران(2016)، که حاوی 12 گویه، استفاده شد. که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مد‌ل‌سازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد هوش مصنوعی بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنی داری دارد و همچنین هوش مصنوعی بر تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد. تسهیم دانش بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد تسهیم دانش به عنوان یک میانجی کامل در رابطه بین هوش مصنوعی و عملکرد کارکنان عمل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between artificial intelligence and employee performance: The mediating role of knowledge sharing

نویسندگان [English]

  • Seifallah Andayesh 1
  • zahra kianrad 2

1 knowledge and information science, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.

2 PHD \ University Of Tehran.Iran.

چکیده [English]

Introduction:The purpose of this study is to examine the relationship between artificial intelligence (AI) and the performance of medical librarians, focusing on the mediating role of knowledge sharing among managers, administrative staff, and heads of medical science libraries affiliated with the Ministry of Health and Medical Education in Tehran.
Methodology:This research is descriptive and survey-based, and in terms of its objective, it is applied. The statistical population includes managers, administrative staff, and heads of medical science libraries affiliated with the Ministry of Health and Medical Education in Tehran. Due to the limited size of the population, a census method was used, involving all 176 individuals. To measure artificial intelligence, the study utilized the 22-item questionnaire developed by Chen et al. (2022), covering a wide range of AI dimensions. Employee performance was assessed using the 12-item questionnaire by Stephen (2005), and knowledge sharing was measured with the 12-item questionnaire by Damaj et al. (2016). The reliability of these instruments was confirmed through Cronbach's alpha, and their validity was verified through convergent and discriminant validity. Data analysis was conducted using descriptive statistics such as frequency distribution and inferential statistics through structural equation modeling (SEM) with Smart PLS software.
Findings:The results indicated that artificial intelligence has a positive and significant impact on employee performance. Additionally, artificial intelligence positively influences knowledge sharing. Moreover, knowledge sharing has a positive and significant effect on employee performance.
Conclusion:The findings revealed that knowledge sharing fully mediates the relationship between artificial intelligence and employee performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Performance
  • Knowledge Sharing
  • Medical Librarians
  • AI