نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

مدیریت دانش به‌عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمان‌های موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصت‌های مناسبی برای بهینه‌سازی منابع انسانی و سازمانی خود به وجود می‌آورند. دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، از کانون‌های اصلی تولید و ذخیره دانش محسوب می‌شوند، بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مروری بر مفهوم مدیریت دانش در جوامع دانشگاهی و کتابخانه‌ها بود. این مطالعه، با مرور منابع و مقالات داخلی و خارجی با موضوع اصلی مدیریت دانش در محیط‌های آموزشی و کتابخانه‌ای انجام گردید. همچنین از موتورهای جستجوگر در اینترنت و سایت­های علمی و بانک‌های اطلاعاتی نیز استفاده گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات، سال‌های 1404-1384 بود. نتایج مطالعاتی که توسط پژوهشگران در ابعاد مختلف مدیریت دانش صورت گرفته است، تأثیر مثبت و معنادار به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت دانش با متغیرهای مهم در دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها را نشان می‌دهد. در این پژوهش‌ها، در مواردی نتایج مطلوب‌تر و در برخی نیز ضعیف گزارش گردیده، ولی به‌طورکلی همه آن‌ها بر نقش مهم و کلیدی در استفاده از فرایند مدیریت دانش اتفاق‌نظر دارند. دانشگاه‌ها و به‌خصوص کتابخانه‌های دانشگاهی به‌عنوان مراکز اصلی و سازمان‌های تولید و ذخیره دانش باید به فرایند مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند و در این زمینه زیرساخت­‌های لازم برای پیاده­‌سازی آن را فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of the Knowledge Management in Academic and Libraries Societies

نویسندگان [English]

  • Laleh Foroutan Rad 1
  • Esmat Momeni 2

1 Ph.D. in Knowledge and Information Science, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Knowledge management has gained a good place among various sciences. Today, successful organizations optimize their human resources by using knowledge management. Universities and libraries are considered to be the main centers of knowledge production and storage, therefore the aim of the present study was to review the concept of knowledge management in academic communities and libraries. This study was conducted by reviewing domestic and foreign sources and articles with the main topic of knowledge management in educational and library environments. This study was conducted by reviewing domestic and foreign sources and articles with the main topic of knowledge management in educational and library environments. Search engines on the Internet, scientific sites, and databases were also used. The time range for selecting articles was 1384-1404. The results of studies conducted by researchers in various dimensions of knowledge management show the positive and significant impact of applying knowledge management components with important variables in universities and libraries. In these studies, in some cases, more favorable results have been reported, and in some, poor results have been reported, but in general, all of them agree on the important and key role in using the knowledge management process. Academic libraries, as knowledge production and storage organizations, must pay attention to the knowledge management process and provide the necessary framework for its implementation.

1.Introduction

Knowledge management has strengthened its position as one of the achievements of the knowledge and information age, with the entry into the area of various sciences. Nowadays, successful organizations, with the acquisition of the necessary tools with the knowledge management approach, create the right opportunities for optimizing their human and organizational resources. Universities and libraries are considered the main centers of knowledge production and storage. Therefore, the purpose of this study was to review the concept of knowledge management in academic societies and libraries.

2.Literature Review

The results of the background and research conducted on knowledge management, which has been conducted in various dimensions by many researchers, indicate the positive and significant impact of applying knowledge management components with important variables in various organizations. Some researchers have studied the components of knowledge management and its implementation from the perspective of faculty members and in universities and higher education centers (Siahsarani Kajouri and Cheraghali, 1403). Some have also searched for this issue among organizations (Taqvi and Mohajerani, 1402; Jabbari Dastjerd et al., 1402; Ahmadvand et al., 1402; Koivisto and Typalos, 2025; Wu and Cho, 2024), and some researchers have designed a knowledge management model (Ahmadvand et al., 1401). In these studies, some aspects have been reported as more desirable and in some cases weaker, but in general, in all of them, there is a consensus on the important and key role of using the knowledge management process and the importance of addressing this issue.

3.Methodology

This study was conducted by reviewing the sources and internal and external articles with the main subject of knowledge management in educational and library settings. Also, a search was conducted on the Internet, as well as scientific sites and databases. The range of articles selected was from 2006-2025.

4.Results

The results of studies conducted by researchers in different aspects of knowledge management show a positive and significant effect on the usage of knowledge management components with important variables in universities and libraries. In these studies, the results are more favorable and some are reported to be weak, but in general, all of them consensus on the important role of using the knowledge management process.

5.Discussion

The main goal of knowledge management is to create and organize an environment in which people develop their knowledge, exchange it with each other, combine the knowledge of others with their own knowledge, and ultimately apply it. The application of knowledge, in turn, will lead to innovation in the organization. This is why it can be said that knowledge management is known as the main source and reference of innovation and is considered one of the basic requirements of the innovation process in the organization and can be called the key to the success of organizations. Therefore, it is appropriate for universities, and especially university libraries, as the main centers and organizations for knowledge production and management, to pay more attention to this issue. Certainly, in the next few years, the category of knowledge will become an inseparable part of all organizational complexes in the public and private sectors, and organizations that provide the necessary infrastructure for its implementation and design the appropriate framework will be successful in this field. In this direction, we can take a model from the experiences of advanced countries.

6.Conclusion

Universities, and especially university libraries, as the main centers and knowledge production and storage organizations, should pay more attention to the knowledge management process and provide the necessary infrastructures to implement it in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Universities
  • Libraries
آقابابایی، راضیه. (1403). تأثیر رفتارهای رهبری هم‌افزا بر پنهان‌سازی دانش معلمان شهر کاشان: نقش میانجی اجتماع یادگیری حرفه‌ای و آوای سازمانی. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، ۷ (3)، 11-28. DOI: 10.47176/smok.2024.1788
اسماعیل‌زاده قمصری، زهرا و رحیمی، حمید. (1402). تأثیر مهارت‌های مدیریت کوانتومی ادراک‌شده بر کاهش اینرسی سازمانی: نقش میانجی سرمایه فکری و یادگیری سازمانی. نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی، 6(3)، 123-144.
احمدوند، داراب، قربانی‌زاده، وجه‌الله، الوانی، سید‌مهدی و حسین‌پور، داود. (1401). الگوی مدیریت دانش در شبکه خط‌مشی گذاری حوزه انرژی کشور. مدیریت دانش سازمانی، ۵ (۲)، 11-48. DOI: 10.47176/smok.2022.1450
تقوی، افشین و مهاجرانی، سحر. (1402). یکپارچگی حوزه آموزش و یادگیری با استراتژی‌های سازمان از طریق تسهیلگری مدیریت دانش. دهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، تهران.https://civilica.com/doc/1931053
جباری دستجرد، طاهر، مهری، کاظم و نصیری، محمد. (1400). تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان شمال غرب کشور. مجله دانشکده پزشکی مشهد، 64(4)، 3102-3114. https://civilica.com/doc/2058047
حاضری، افسانه. (1384). آموزش مدیریت دانش در کتابداری. اطلاع‌شناسی، 9 و 10، 37-48.
حسن‌زاده، محمد. (1387). مدیریت اطلاعات و دانش (رویکرد مقایسه‌ای). تهران: کتابدار.
دولانی، عباس، حاجی محمودیان، مهناز، رشیدی، علی، خسروشاهی، شهین و متذکر، مرتضی. (1391). تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی Pubmed, Scopus, Wos. مجله پزشکی ارومیه، 23(5)، 531-538.
حقانی، محمود، عراقیه، علیرضا و بیگی، فریبا. (1339). امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش (مدل پاولوسکی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(1) ، 117-134.
رضایی‌نور، جلال، ضرغامی، حمیدرضا و ممشی، یاسر. (1393). شناسایی رابطه بین فرایندهای مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان سازمان­های تأمین اجتماعی (مطالعه موردی: سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل). مدیریت بهره‌وری، 8(30)، 153-181.
رمضانی، قباد و سلیمی، جمال. (1394). شناسایی شاخص­های مدیریت دانش و وضعیت پیاده‌سازی آن‌ها (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان). مطالعات دانش‌شناسی، 2(5)، 1-24.
رهنورد، فرج‌الله و محمدی، اصغر. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فناوری اطلاعات، ۱ (۳)، 37-52.
سیاه‌سرانی کجوری، محمدعلی و چراغعلی، محمودرضا. (1403). کاربست تکنیک خوشه‌بندی در واکاوی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه گلستان. نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی، ۷ (۲)، 165-187.
عظیمی، حسین، مرشدی، احمد و عباسی، داود. (1399). نقش یادگیری سازمانی و فرایند کسب‌وکار بر عملکرد دانش‌محور سازمان­ها (نمونه پژوهش: اداره دارایی زنجان و سازمان صنعت و معدن بجنورد). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، ۳ (۲)، 167-209.
فروتن‌راد، لاله، زارعی، هاجر، مؤمنی، عصمت و مرتضوی امیری، سید جواد. (1399). مصورسازی اثر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکه‌های عصبی خودسازمان‌ده. فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، ۱۵ (۲)، 97-116.
فیض‌­اللهی، یاسر، نوروزی، علیرضا و کشتکار هرانکی، مهران. (1402). ارائه مدل مفهومی ابعاد و مؤلفه­های حکمرانی دانش سازمانی بر اساس رویکرد سیستمی. مدیریت دانش سازمانی، ۶ (۴)، 79-112.
کاظمی، مصطفی و ملک‌زاده، غلامرضا. (1391). تبیین عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی سامانة مدیریت دانش در شرکت­های فناوری کوچک مستقر در مراکز رشد فناوری. مدیریت فردا، ۱۱ (۳۲)، 45-62.
محمدی استانی، مرتضی، شعبانی، احمد و رجایی‌پور، سعید. (1390). امکان‌سنجی و پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه­های دانشگاهی شهر اصفهان بر پایه مدل بکوویتز و ویلیامز. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۱ (۱)، 23-44.
References
Aghababaei, R. (2024). The effect of synergistic leadership behaviors on the knowledge hiding of Kashan teachers: the mediating role of the professional learning community and organizational voice. Strategic Management of Organizational Knowledge, 7(3), 11-28. https://doi.org/10.47176/SMOK.2024.1777 [In Persian]
Ahmadvand, D., Ghorbanizadeh, V., Alvani, S.M., & Hosseinpour, D. (2022). Knowledge Management Pattern in Energy Field Policymaking Network. Scientific Journal of Organizational knowledge Management, 5(2), 11-48. [In Persian]
Arabrahmatipour, M., Foroutan Rad, L., Beyramzadegan, S., & Mohammadalipour, N. (2015). Evaluating the relationship between intellectual capital and knowledge sharing among librarians in tehran university of medical sciences. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20 (10), 92-98.
Arab-Rahmatipour, M., Foroutan Rad, L., Mirhosseini, Z., Arab Rahmatipour, M.J., & Aghaei, O. (2018). Investigating the relationship between optimal use of knowledge and intellectual capital management among library managers of public hospitals. International Journal of Information Science and Management, 16(1), 121-135.
Azimi, H., Morshedi, A., & Abbasi, D. (2019). The role of organizational learning and business process on the performance of knowledge-based organizations (Research sample: Zanjan Finance Department and Bojnourd Industry and Mining Organization). Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(2), 167-209. [In Persian]
Bhatt, G. D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, technique and people. Journal of Knowledge Management, 5(1), 68-75.
Bukowitz, W., & Williams, R. (2000). The knowledge management. London: Prentice Hall.
Burk, M. (1999). Knowledge Management: Everyone Benefits by Sharing Information. http://worldcat.org/oclc/1586080
Davenport, T.H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
Dolani, A., Haji Mahmoudian, M., Rashidi, A., Khosrowshahi, S., & Motazkar, M. (2012). Scientific productions of Urmia University of Medical Sciences based on Pubmed, Scopus, Wos databases. Urmia Medical Journal, 23(5), 531-538. [In Persian]
Drucker, P. F. (1991). The new productivity challenge. Harvard Business Review, 69(6), 69-79.
Edwards, G., & Lönnqvist, A. (2023). The future of knowledge management: an agenda for research and practice. Knowledge Management Research & Practice, 21(5), 909-916. DOI: 10.1080/14778238.2023.2202509
Egbu, C. O. (2004). Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry: an examination of critical success factors. Engineering, Construction and Architectural Management, 11(5), 301-15.
Esmailzadeh Qamsari, Z., & Rahimi, H. (2023). The relationship between perceive quantum management skills with organizational inertia: the mediating role of intellectual capital and organizational learning (Study case: employees at University of Kashan). Scientific Journal of Organizational knowledge Management, 6(3), 123-144. [In Persian]
Feizollahi, Y., Norouzi, A., & Keshtkar Hranaki, M. (2013). Presenting a conceptual model of dimensions and components of organizational knowledge Governance based on a systemic approach. Organizational Knowledge Management, 6(4), 79-112. [In Persian]
Ferguson, S. (2004). The Knowledge management myth: will the real knowledge Managers please step forward? [Paper Presentation], ALIA 2004: challenging ideas. http//conferences.alia.org.au/alia2004/pdfs/ferguson.s.paper.pdf.
Foroutan Rad, L., Zarei, H., Momeni, E., & Mortazavi Amiri, S.J. (2019). Visualizing the effect of enablers on knowledge management of librarians in Tehran universities of medical sciences using self-organizing neural networks. Quarterly Journal of Educational Management Innovations, 15(2), 97-116. [In Persian]
Gandhi, S. (2004). Knowledge management and reference services. The Journal of academic librarianship, 30(5), 368-381.
Haghani, M., Araghieh, A., & Beigi, F. (1950). Feasibility study of implementing knowledge management (Pavloski model) in Islamic Azad University, Islamshahr Branch. Human Resources Education and Development, 1(1), 117-134. [In Persian]
Hassanzadeh, M. (2008). Information and Knowledge Management (Comparative Approach). Tehran: Kebatdar. [In Persian]
Hazari, A. (2005). Knowledge Management Training in Librarianship. Informatics, 9 & 10, 37-48. [In Persian]
Hoffman, J.J., Hoelscher, M.L., & Sherif, K. (2005). Social capital, knowledge management, sustained superior performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 93-100.
Jabbari Dastjerd, T., Mehri, K., & Nasiri, M. (2021). Effect of intentional organizational forgetting on organizational performance of sports and youth departments in the northwest of the country: the mediating role of innovation in services. Journal of Mashhad Medical School, 64(6), 3102-3114. [In Persian]
Jashapara, A. (2004). Knowledge Management: An Integrated Approach. Pearson Education Limited.
Kazemi, M., & Malekzadeh, G. (2012). Explaining the factors affecting the implementation of knowledge management systems in small technology companies located in technology growth centers. Tomorrow Management, 11(32), 45-62. [In Persian]
Koivisto, K., & Taipalus, T. (2025). Pitfalls in effective knowledge management: insights from an international information technology organisation. International Journal of Knowledge Management Studies, 16(1), 27 – 60.
Mohammadi Ostani, M., Shabani, A., & Rajaipour, S. (2011). Feasibility study and implementation of knowledge management in university libraries of Isfahan based on Beckowitz and Williams model. Journal of Library and Information Science, 1(1), 23-44. [In Persian]
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Paolone, F., Pozzoli, M., Chhabra, M., & Di Vaio, A. (2023). Cultural and gender diversity for ESG performance towards knowledge sharing: empirical evidence from European banks. Journal of knowledge management, 28(11), 106-131.
Rahnavard, F., & Mohammadi, A. (2009). Identifying the key factors for the success of the knowledge management system in Tehran's higher education faculties and centers. Information Technology Management, 1(3), 37-52. [In Persian]
Ramanigopal, C. (2012). Knowledge management strategies in higher education. International Journal of Advanced Research in Management (Ijarm), 3(1), 20-29.
Ramezani, G., & Salimi, J. (2015). Identifying Knowledge Management Indicators and Their Implementation Status (Case Study: University of Kurdistan). Knowledge Studies, 2(5), 1-24. [In Persian]
Renzle, B. (2012). Trust in management and knowledge sharing: the mediating effects of fear and knowledge documentation. Omega, 36(2), 206-220.
Rezaeinour, J., Zarghami, H., & Mamshi, Y. (2014). Identifying the relationship between knowledge management processes and employee empowerment in social security organizations (Case study: Ardabil Province Social Security Organization). Productivity Management, 8(30), 153-181. [In Persian]
Seneviratne, P., Kuruppuge, R.H., & Siringoringo, H. (2025). The use of social media for knowledge sharing in businesses: mediating effect of market orientation and user-generated content. International Journal of Knowledge Management Studies, 16(1), 61-76.
Siahsarani Kajouri, M.A., & Cheraghali, M.R. (2024). Application of clustering technique in analyzing the status of knowledge management at Golestan University. Scientific Journal of Organizational Knowledge Management, 7(2), 165-187. [In Persian]
Steyn, G.M. (2004). Harnessing the power of knowledge in higher education. Educational Development, 124(4), 615-30.
Taghavi, A., & Mohajerani, S. (2023). Integration of the field of education and learning with organizational strategies through knowledge management facilitation. Tenth National Conference on Education and Human Capital Development, Tehran. https://civilica.com/doc/1931053، THCD10_021 [In Persian]
Wong, K.Y., & Aspinwall, E. (2005). An empirical study of the important factors for knowledge management adoption in the SME sector. Journal of Knowledge Management, 9(3), 64-82.
Wooi, C.T., & Chow, J.TW. (2024). Knowledge Management in the 21st Century: Trends, Developments, and Strategies. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 5(10), 4234-4257. DOI: 10.11594/ijmaber.05.10.29.
Zhang, D., & Zhao, J.L. (2006). Knowledge management in organizations. Journal of Database Management, 17(1).