نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت اقتصاد علوم اداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت اقتصاد علوم اداری، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت اقتصاد علوم اداری، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراک‌گذاری دانش درون‌سازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعه‌ای به‌صورت کیفی انجام شد و برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور بودند که 16 نفر به‌صورت هدفمند بر اساس معیارهایی انتخاب شدند. روایی و پایایی داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها با استفاده از معیارهای مقبولیت و قابلیت تایید و باز آزمون بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش داده‌بنیاد و فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاری‌ها در هر سه مرحله تشریح و مدل انگیزه به اشتراک‌گذاری دانش درون‌سازمانی برای اعضا هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور بر اساس روش داده‌بنیاد ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار مقوله همراستایی استراتژیک اشتراک دانش؛ عوامل مدیریتی؛ عوامل فردی؛ و ایجاد محتوا عوامل تأثیرگذار در انگیزه‌ی اشتراک‌گذاری دانش بوده؛ همچنین، محیط اشتراک؛ جنبه‌های آموزشی؛ ارزیابی؛ مسائل فنی؛ زیر ساخت؛ و مسائل اطلاعاتی؛ عوامل اصلی زمینه‌ای هستند و دو مقوله عوامل شخصیتی اعضا و بی ثباتی فرهنگ سازمانی به‌عنوان مقوله‌های مداخله‌گر شناسایی شدند و راهبردهای این پژوهش شامی چهار عامل تحول؛ رشدگرایی؛ بافت سازمانی؛ و راهبردهای سازمانی می‌باشد و بخش آخر مدل پژوهش، شامل پویایی سازمانی؛ پیامدهای اجتماعی؛ توسعه عوامل ساختاری؛ و ایجاد سازمان یادگیرنده به‌عنوان پیامدهای ارتقا انگیزه‌ی اشتراک‌گذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Exploring the motivation to participate in intra-organizational knowledge sharing

نویسندگان [English]

  • zohre sharei 1
  • marzeye dehghanizade 2
  • Mohammad Hasanzadeh Odorji 3

1 Assistant Professor, Management Group, Faculty of Management, Economics Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Economics and Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran

3 Master of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research aims to explore the motivation to participate in intra-organizational knowledge sharing. The current research was conducted qualitatively based on the interpretive paradigm and with a developmental applied approach. To collect data, library sources and semi-structured interviews were used. The statistical population of the research was the faculty members of Payam Noor University, who were selected based on criteria for a purposeful sample of 16 people. The validity and reliability of the data obtained from the interviews were obtained by using the acceptability criteria and the ability to confirm and retest. Data analysis was done using the Grounded Theory method and coding process in three stages of open, central, and selective coding. The codings were drawn in all three stages of explanation and the motivation model for intra-organizational knowledge sharing for the faculty members of Payam Noor University based on the foundation data method. The results of the research in the qualitative part showed that the four categories of strategic alignment of knowledge sharing, management factors, individual factors, and content creation, in this research, the sharing environment, educational aspects, evaluation, technical issues, infrastructure, and information issues are the main contextual factors. Two categories of personality factors of members and instability of organizational culture are considered as intervening categories. The strategy of this research is four transformation factors, growth orientation, organizational context, and organizational strategies, the last part of the model includes the consequences Organizational dynamics, social consequences, the development of structural factors, and the Development of learning organization

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grounded Theory
  • knowledge sharing
  • motivation
  • participation
  • intra-organizational