نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش‌ حاضر تعیین نقش‌ واسطه‌ای‌ نوآوری در رابطه‌ بین‌ خرد سازمانی‌ و مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ استان قم است‌. پژوهش‌ کاربردی‌ حاضر با روشی‌ توصیفی‌ و به‌ شیوه همبستگی‌ انجام شده است‌. در پژوهش‌ حاضر، داده‌ها از طریق‌ سه‌ پرسش‌نامه‌ استاندارد (پرسش‌نامه‌ مدیریت‌ دانش‌ لاوسون، خرد سازمانی‌ آلبرخت‌ و نوآوری‌ شغلی‌ جزنی‌) گردآوری‌ گردید. جامعه‌ آماری‌ شامل‌ ١١٢ کتابدار کتابخانه‌های‌ عمومی‌ استان قم بود که‌ تعداد ٨٦ نفر از آن‌ها به‌ شیوه نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ ساده به‌عنوان نمونه‌ انتخاب گردید. پایایی‌ ابزار پژوهش‌ با استفاده از آزمون آلفای‌ کرونباخ تعیین‌ شد. نتایج‌ نشان داد که‌ نمره شرکت‌کنندگان مطالعه‌ در سه‌ متغیر مدیریت‌ دانش‌، خرد سازمانی‌ و نوآوری به‌صورت معناداری‌ متفاوت و بیشتر از حد متوسط‌ است‌. همچنین، خرد سازمانی‌ و نوآوری به‌صورت مجزا به‌صورت معناداری‌ پیش‌بینی‌ کننده مدیریت‌ دانش‌ هستند. یافته‌ها حاکی از‌ همبستگی‌ مثبت‌ معناداری‌ بین‌ خرد سازمانی‌ و نوآوری‌ و اینکه خرد سازمانی‌ به‌صورت معناداری‌ پیش‌بینی‌ کننده مدیریت‌ دانش‌ و نوآوری‌ است‌ درحالی‌که‌ نوآوری‌ نقش‌ واسطه‌ای‌ در ارتباط بین‌ خرد سازمانی‌ و مدیریت‌ دانش‌ نداشت‌. دیگر یافته‌ها نشان دادند که‌ جنسیت‌، مدرک تحصیلی‌ و رشته‌ تحصیلی‌ تأثیری‌ بر میانگین‌ نمرات مدیریت‌ دانش‌، خرد سازمانی‌ و نوآوری‌ نداشت‌.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating Wisdom Organization and Progress of Knowledge Management with the Driving Role of Innovation in Public Libraries of Qom Province

نویسندگان [English]

  • Saeed Ghaffari 1
  • Masoud Bakhtiari 2

1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant professor, Department of Accounting Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction

Although in recent years and in the current conditions, knowledge management has become an important and vital issue for the success of organizations, and attention to it has increased by a wide range of activists in this field as well as the librarian community, knowledge management has not yet been systematically and widely implemented and used in libraries, and there is little agreement among some librarians regarding knowledge management (Gandhi, 2004); however, most managers and librarians agree that the use of knowledge management in libraries improves performance and enhances library services. Scientific communities believe that the power of knowledge in organizations can lead to long-term competitive advantages. In other words, successful organizations have realized that knowledge is their most important asset and that some of the basic principles of knowledge management exist in the organization's human resources, so they view knowledge management as one of the vital factors in the success of the organization. In this regard, many factors are closely related to knowledge management, and organizational wisdom is considered an important factor in the organization's performance and enables the best possible realization of knowledge management goals. Effective and efficient use of knowledge leads to the formation of wise organizations, but this requires innovative application of knowledge by organizations. Accordingly, educational organizations should simultaneously train knowledge, skills, efficiency, and utilization of knowledge to strengthen their potential abilities and talents. Therefore, organizational wisdom is the most important ability to realize this (Estifaei, 2014). Organizational wisdom is a concept that refers to the acquisition of knowledge that is achieved through the use of humans, computers, and other tools, and focuses on knowledge that is related to the organization's activity environment (internal and external) (Vazifeh Doost & Ghasemi, 2008).

Literature Review

One of the most important reasons that has led organizations to show interest in the subject of knowledge management is that knowledge management increases productivity, strengthens collaboration, the emergence and growth of innovation, encourages and innovates, accelerates the flow of knowledge transfer, facilitates information sharing among employees, prevents duplication of work, increases the organization's ability to deal with the phenomenon of information inflation, collects and stores information, and improves the quality of service delivery and organizational performance (Haraj Hassanabadi & Mozaffari, 2017). In fact, knowledge management means creating the necessary processes to identify and absorb the data, information, and knowledge needed by the organization from the environment and transfer it to individuals for the purpose of decision-making and taking appropriate internal and external actions in the organization (Muñoz & Galende, 2017). Given the importance of the role of organizational wisdom and innovation in knowledge management and the relationship between them and the value of knowledge management in libraries, it is important to be aware of the predictive power of organizational wisdom in the knowledge management process, as well as the mediating role of innovation in the relationship between wisdom and organizational wisdom and the knowledge management process of public libraries in Qom province, which is the subject of this study.

Methodology

The present study is a descriptive study in terms of its purpose and was conducted using a correlational method. The variables of the present study are innovation; organizational micro-organization, knowledge management, and its dimensions. Also, gender and education level constitute the demographic variables of the present study. The statistical population of the present study consisted of all specialist and non-specialist librarians who were working full-time in public libraries in Qom province at the time of the study. Based on the statistics obtained, the number of full-time librarians working in public libraries in Qom province was 112. To collect information through a questionnaire, the simple random sampling method of this study was used. The sample size was determined using the Cochran formula as 86 people. After sending and distributing the questionnaires and with the efforts and follow-ups of the researcher, 80 completed questionnaires were collected.

Results

The findings showed that organizational wisdom was a significant predictor of the knowledge management process among the participants of the study (Hypothesis 1). However, it is possible that other possible factors may intervene, the identification of which could help the growth and progress of organizations, especially public libraries in Qom province. The results showed that innovation was a significant predictor of knowledge management among librarians in public libraries in Qom province (Hypothesis 2). Therefore, considering the importance and role of innovation in knowledge management, it is suggested that in hiring new people in public libraries in Qom province, attracting and selecting creative people with special skills should be considered by those involved in human resource selection for public libraries. The research findings also showed that there was a positive and significant relationship between organizational wisdom and innovation (Hypothesis 3). Therefore, it is recommended that public library managers in Qom province try to correctly and efficiently manage and identify organizational wisdom, which is an unlimited source of intellectual capital, in order to increase the flexibility of libraries in adapting to local and national needs and to provide and promote the necessary conditions for creating knowledge management, organizational learning, and the ability to generate ideas, and innovate. Other results showed that the overall score of organizational wisdom predicts knowledge management and innovation. However, innovation did not play a mediating or interventionist role in the relationship between organizational wisdom and knowledge management (Hypothesis 4).

Discussion

Library staff or public library librarians, most of whom are graduates of information science and knowledge studies, become familiar with courses such as library management, management information systems, information and communication technologies, information software, and communication theories, etc. during their education, which prepares them to provide better services to users. In addition, the fact that librarians are surrounded by a multitude of information sources and an information environment inevitably makes most of them people who are fond of reading and leads them to share knowledge, provide information services to others, and help people in need of information. They will also know that if they do not keep their clients satisfied, their organization will not be successful. Therefore, they make decisions as a group for the survival and sustainability of their organizations, and provide the resources needed by the patrons, which are all examples of organizational wisdom. In this regard, and considering what has been said, the current results regarding the state of organizational wisdom among librarians in Qom province libraries can be attributed to such factors. The results of the present study are consistent with the results of Rashidi & Karani (2016), Hariri & Taremi(2012), Tahmasebi & Akbari(2010).

Conclusion

Although the present study was able to provide more and more necessary research evidence for the triple role and relationship between knowledge management, organizational wisdom, and innovation, and the predictive role of innovation and organizational wisdom in the knowledge management process, it was unable to provide the necessary research evidence for the interventionist role of innovation in the relationship between organizational wisdom and knowledge management, an issue that should be further addressed in future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Wisdom
  • Knowledge Management
  • Innovation
  • Public Libraries
  • Qom Province
اسماعیل‌پور، حیدر، بازویند، زهرا و رستگار، احمد.(1400). بررسی نقش میانجی‌گری هوش اجتماعی در رابطه بین مدیریت دانش و خرد سازمانی در کارکنان دانشگاه‌های پیام نور استان فارس. رهبری آموزشی کاربردی،2(1)،65-76. https://ael.uma.ac.ir/article_1336.html
امیدی‌، نبی‌ و امیدی‌، محمدرضا. (١٣٩٦). رابطه‌ بین‌ مدیریت‌ دانش‌ و نوآوری‌ در بین‌ پرستاران شاغل‌ در بیمارستان‌های‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ ایلام. راهبردهای‌ توسعه‌ در آموزش پزشکی‌، ٤ (٢)، 23-32. https://dsme.hums.ac.ir/article-1-161-fa.html
بختیاری، مسعود، کاشانی‌پور، محمد، غلامی جمکرانی، رضا و جهانگیر نیا، حسین.(1399). مدل‌سازی مؤلفه‌ها و ابعاد ارزیابی عملکرد سازمانی متناسب با شرایط محیطی ایران. حسابداری مدیریت،46(13)،17-29. https://sanad.iau.ir/fa/Article/816408
بختیاری، مسعود، شرعی، زهره و رضانیا، حامد. (1403). تحلیل نقش انگیزه‌ها و فرهنگ سازمانی بر قصد اشتراک دانش در جهت تسهیم دانش آنلاین. علوم و فنون مدیریت اطلاعات،11(1)،1-20. https://stim.qom.ac.ir/article_3233.html?lang=fa
پرهیزگار، محمدمهدی، عزیزی، ایمان و نوروزی آجیرلو، رضا. (1397). بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی در تأثیر شیوه‌های مدیریت دانش بر عملکرد شرکت. مدیریت توسعه و تحول، 11(5)،53-63.
حریری‌، نجلا و طارمی‌، فاطمه.‌ (١٣٩١). سنجش‌ خرد سازمانی‌ در پژوهشگاه علوم و فناوری‌ اطلاعات ایران. فصلنامه‌ دانش‌شناسی‌، ٥(١٩)، ٣٤-٤٨. https://ensani.ir/file/download/article/64803908572be-10672-1400-59.pdf
حسینی‌، سیدیعقوب و چلی‌ سریل،‌ نینا.‌ (١٣٩٢). تأثیر خرد سازمانی‌ بر یادگیری‌ در سازمان. فصلنامه‌ علمی‌ پژوهی‌ مطالعات مدیریت‌، ٢٣(٧١)، 131-159. https://ensani.ir/file/download/article/20140426164446-9857-68.pdf
حقیقت، حمید، بختیاری، مسعود و بهشتی‌پور، محمد‌تقی. (1390). رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر میزان دقت پیش‌بینی سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در زمان افزایش سرمایه.  بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 18(65)،41-62. https://acctgrev.ut.ac.ir/article_24159.html?lang=fa
رشیدی‌، الهام و کرانی‌، اکرم. (١٣٩٥). سنجش‌ خرد سازمانی‌ کارکنان کتابخانه‌های‌ عمومی‌ شهر کرمانشاه. فصلنامه‌ علوم و فنون مدیریت‌ اطلاعات، ٢(٣)، 139-155. https://stim.qom.ac.ir/article_719.html
رضائیان، علی، نظافتی، نوید، اوتارخانی، علی و المسوری، خالد. (1398). طراحی و تبیین مدل سنجش خرد سازمانی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی،11(1)،117-142. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204469.html
رزمی، زهرا و احمدی، شهلا. (1402). تأثیر مدیریت دانش از طریق یادگیری سازمانی بر نوآوری دیجیتال (مورد‌مطالعه بانک رفاه). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(4)،91-118. https://stim.qom.ac.ir/article_2488.html
رکنی‌جو، محمد، جعفری‌، محمدباقر، یزدانی‌، حمیدرضا و الوانی‌، سیدمهدی.‌ (١٣٩٦). واکاوی‌ موانع‌ پیاده‌سازی‌ موفق‌ مدیریت دانش‌ در دانشگاه‌ها. مدیریت‌ فرهنگ‌ سازمانی‌، ١٥(٢)، 445-464. https://jomc.ut.ac.ir/article_62527.html
زارعی‌، ابراهیم، حسن‌زاده، محمد و هلالیان، فاطمه.‌ (١٣٩٤). رابطه‌ تسهیم‌ دانش‌ با نوآوری‌ و نوآوری‌ در بین‌ کتابداران کتابخانه‌های‌ مرکزی‌ دانشگاه‌های‌ تربیت‌ مدرس، آزاد اسلامی‌ واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی‌ تهران. فصلنامه‌ نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی‌، ٤(٤)، 23-36. https://sid.ir/paper/521136/fa
ساعتچی‌، محمود، کامکاری‌، کامبیز و عسکریان، مهناز. (١٣٨٩). آزمون‌های‌ روان‌شناختی. تهران: نشر روان.
شوقی، بهزاد، زمانی مقدم، افسانه و جعفری، پریوش.(1396). تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1(7)، 155-186. https://www.sid.ir/paper/520743/fa
طهماسبی‌، زهره و اکبری‌، احمد.(١٣٨٩). سنجش‌ خرد سازمانی‌ کارکنان. فصلنامه‌ مدیریت‌ کسب‌وکار، ٥(٢)، ١٢٣-١٣٩.
غفاری‌، سعید، زنجیردار، مجید و حقدادی‌، مریم.‌ (١٣٨٨). مطالعه‌ راهبردی‌ مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ دانشگاهی‌ شهر اراک. ماهنامه‌ اطلاع‌یابی‌ و اطلاع‌رسانی، ٣ (٢٦)، 35-42. https://ensani.ir/file/download/article/20120327174542-3038-219.pdf
قادری‌ سیاه بیدی‌، ونوس، جعفری‌، مریم و فامیل‌ روحانی‌، علی‌اکبر. (١٣٩٥). بررسی‌ رابطه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ و مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ شهر کرمانشاه. فصلنامه‌ تحقیقات و اطلاع‌رسانی‌ و کتابخانه‌های‌ عمومی‌، ٢٢(١)، ٩٥-١٢٠. https://publij.ir/article-1-1268-fa.html
کیوان آرا، محمود، یزد خواسـتی، علـی، بهرامـی، سوسـن و مسـعودیان، یوسـف. (1390). بررسـی رابطة مؤلفه‌های مـدیریت دانـش و هـوش سـازمانی در دانشکده‌های دانشـگاه علـوم پزشـکی اصفهان. دوماهنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 8(5)، 673-681. https://www.sid.ir/paper/121761/fa
محمودی‌، حسن، دیانی‌، محمدحسین و پریرخ، مهری.‌ (١٣٩٢). تحلیل‌ وضعیت‌ مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ دانشگاهی‌ شهر اصفهان بر پایه‌ مدل بکوویتز و ویلیامز. پژوهشنامه‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی، ١(١)، 23-44. https://infosci.um.ac.ir/article_28412.html?lang=fa
ملک‌زاده، غلامرضا. (١٣٨٩). خرد سازمانی‌ ابزاری‌ قدرتمند در مدیریت‌ شرکت‌های‌ دانش‌محور. فصلنامه‌ تخصصی‌ پارک‌ها و مراکز رشد، ٦(٢٢)، 31-37.
مومیوند، حجت‌اله، نوری، جلال، اسکندری، احمدرضا و اخوان، پیمان. (1400). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری در یک سازمان نظامی. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی،19(45)،49-60. https://jtd.iranjournals.ir/article_247994.html?lang=fa
نوروزی، حسین، نصرت‌پناه، رسول و بارانی، صمد. (1401). تأثیر رهبری دیجیتال بر عملکرد شرکت‌ها در محیط‌های پویا: نقش قابلیت‌های پویا، نوآوری مدل کسب‌وکار و مزیت رقابتی پایدار. مدیریت بازرگانی، 14(3)،445-474. https://jibm.ut.ac.ir/article_89467.html
هلالیان مطلق، فاطمه‌. (١٣٩٣). نگرش نیروی انسانی‌ نسبت‌ به‌ مدیریت دانش. فصلنامه‌ نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی‌، ٤(١)، 87-105. file:///C:/Users/Masoud/Downloads/Article%20(3).pdf
یگانگی، سیدکامران و باباخانی، زهرا.(1403). مروری بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی و کارکنان دانشی. فصلنامه پژوهش‌های علوم مدیریت، 6(18)، 134 – 147. https://jomsr.ir/fa/showart-c5def452852bdd9ffce3d0fb63d35035
هرج حسن‌آبادی، فهیمه و مظفری، محمدمهدی. (1396). ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها و نقش آن در کسب مزیت رقابتی. اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران، کرج. https://civilica.com/doc/690740/
References
Albrecht, K. (2003). Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking Outside the Silos the Executive Perspective. https://karlalbrecht.com/readables/Albrecht-Organizational-Intelligence.pdf
Costa, V., & Monteiro, S. (2016). Key knowledge management processes for innovation: a systematic literature review. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 46 (3), 386–410. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/vjikms-02-2015-0017/full/html
Crupi, A., Del Sarto, N., Di Minin, A., Gregori, G.L., Lepore, D., Marinelli, L., & Spigarelli, F. (2020). The digital transformation of SMEs – a new knowledge broker called the digital innovation hub. Journal of Knowledge Management, 24(6), 1263-1288. https://doi.org/10.1108/JKM-11-2019-0623. https://www.researchgate.net/publication/342131261_The_digital_transformation_of_SMEs_a_new_knowledge_broker_called_the_digital_innovation_hub
Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A., & Kalisz, D. E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of Business Research, 123, 220-231. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.042. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296320306238
Gandhi, S. (2004). Knowledge management and reference services. The journal of academic librarianship, 30 (5), 368-381. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133304001077
Nazmul Islam, M.D., Shariful Islam, M.D., & Razzak, A. (2020). Problems of knowledge management practices in libraries and information centers of Bangladesh. Ifla journal, 20(10), 1-18. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0340035219894359
Nwankpa, J.K., Roumani, Y., & Datta, P. (2022). Process innovation in the digital age of business: the role of digital business intensity and knowledge management. Journal of Knowledge Management, 26(5), 1319-1341. https://www.researchgate.net/publication/353951785_Process_innovation_in_the_digital_age_of_business_the_role_of_digital_business_intensity_and_knowledge_management
Ojasalo, J. (2008). Management of innovation networks: a case study ofdifferent approaches. European Journal of Innovation Management, 11(1), 51-86. https://www.researchgate.net/publication/241726890_Management_of_Innovation_Networks_A_Case_Study_of_Different_Approaches
Shujahat, M., Sousa, M. J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., & Umer, M. (2019). Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. Journal of Business Research, 94, 442- 450. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S014829631730440X
References [In Persian]
Bakhtiari, M., KashaniPour, M., GholamiJamakrani, R., & Jahangirnia, H. (2020). Modeling Components and Dimensions of Organizational Performance Evaluation Adapted to Iranian Environmental Conditions. Management Accounting, 46(13),17-29. [In Persian]
Bakhtiari, M., Sharei, Z., & Rezania, H. (2025). Analysis of the role of motivations and organizational culture on the intention to share knowledge in the direction of Online knowledge sharing. Sciences and Techniques of Information Management11(1),1-20. [In Persian]
Esmaeilpor, H., Bazoband, Z., & Rastegar, A. (2021). Investigating the mediating role of social intelligence in the relationship between knowledge management and organizational wisdom in the staff of Payame Noor universities in Fars province. Applied Educational Leadership2(1), 65-76. [In Persian]
Ghaderi, V., Jafari, M., Familrouhani, A. A. (2016). A Survey of Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Kermanshah Province Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries, 22(1), 95-120. [In Persian]
Ghafari, S., Zanjirdar, M., & Hagdadi, M. (2009). The Strategic Study of Knowledge Management in Academic Libraries of Arak. Information seeking and information, 26(1), 22- 28. [In Persian]
Haghighat, H., Bakhtiary, M., & Beheshtipour, M. T. (2011). Setting the priority of the factors influencing the amount of accuracy of profit prediction of accepted companies in Tehran Stock Exchange in the time of capital growth. Accounting and Auditing Review18(65), 41-62. [In Persian]
Hariri, N., & Taromy, F. (2013). Evaluation of Organizational Intelligence of Iranian Research Institute for Information Science and Technology. Journal of Knowledge Studies, 19(1), 29-38. [In Persian]
Haraj Hassanabadi, F., & Mozaffari, M.M. (2017). The necessity of implementing knowledge management in organizations and its role in gaining competitive advantage. First National Conference on Modern Management Studies in Iran, Karaj. [In Persian]
Helalian Motlaq, F. (2014). Human Resources Attitudes Towards Knowledge Management. Quarterly Journal of Information Systems and Services, 4(1), 87-105. [In Persian]
Hosseini, S.Y., & Chellisseril, N. (2013). The Effect of Organizational Intelligence on Organizational Learning. Management Studies in Development and Evolution22(71), 131-159. [In Persian]
Keyvanara, M., Yazdekhasty, A., Bahrami, S., & Masodian, Y. (2011). The Relationship between Components of Knowledge Management and Organizational Intelligence in the Schools of Isfahan University of Medical Sciences. Health Information Management8(5), 673-681. [In Persian]
Mahmoudi, H., Dayani, M. H., & Parirokh, M. (2013). Analytical Study of Knowledge Management In Academic Libraries (Case Study: Libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad). Library and Information Science Research3(1), 91-112. [In Persian]
Malekzadeh, Gh.R. (2010). Organizational wisdom is a powerful tool in the management of knowledge-based companies. Specialized Quarterly Journal of Parks and Growth Centers, 6(22), 31-37. [In Persian]
Moomivand, H., Nouri, J., Eskandari, A., & Akhavan, P. (2021). Studying the relation between knowledge management and organizational creativity and innovation management (Case study: a military research organization). Quarterly journal of Industrial Technology Development19(45), 49-60. [In Persian]
Norouzi, H., Nosrat Panah, R., & Barani, S. (2022). The Influence of Digital Leadership on Firm Performance in Dynamic Environments: The Role of Dynamic Capabilities, Business Model Innovation, and Sustainable Competitive Advantage. Journal of Business Management, 14(3), 445-474. [In Persian]
Omidi, N., & Omidi, M.R. (2017). Surveying the Relationship between Knowledge Management and Creativity among Nurses Working In Hospitals of Ilam University of Medical Sciences. DSME, 4 (2), 27-38.
[In Persian]
Parhizgar, M.M., Azizi, I., & Nowruzi Ajirlo, R. (2017). The mediating role of organizational innovation and technological innovation ability in effective knowledge management practices on company performance. Journal of Development Evolution Management, 11(5), 53-63. [In Persian]
Rashidi, E., & Korani, A. (2016). Intelligence measurement of organizational public libraries in Kermanshah. Sciences and Techniques of Information Management2(2), 139-155. [In Persian]
Razmi, Z., & Ahmadi, S. (2023). The Impact of Knowledge Management Through Organizational Learning on Digital Innovation in Refah Bank. Sciences and Techniques of Information Management9(4), 91-118. [In Persian]
Rezaeian, A., Nezafati, N., Otarkhani, A., & almswary, K. (2019). Designing and Explaining Organizational Wisdom Model. Journal of Research in Human Resources Management11(1), 117-142. [In Persian]
Roknijo, S.M., Jafari, S. M. B., Yazdani, H. R., & Alvani, S. M. (2017). Study of Barriers for the Successful Implementation of Knowledge Management in Universities and Providing Guidelines. Organizational Culture Management15(2), 445-464. [In Persian]
Saatchi, M., Kamkari, K., & Askarian, M. (2010). Psychological Tests. Tehran: Rawan Publishing. [In Persian]
Shoghi, B., ZamaniMoghaddam, A., Jafari, P. (2017). The Impact of Knowledge Management on Organizational Wisdo with the Mediating Role of Emotional Intelligence (Case Study: Islamic Azad University of Tehran City). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 1(1),155-186. [In Persian]
Tahmasbi, Z., & Akbari, A. (2010). Measuring organizational micro-organization of employees. Business Management Quarterly, 5(2), 123-139. [In Persian]