نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشیارگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،ایران

3 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،ایران

چکیده

هدف: این پژوهش به بررسی رفتار اطلاع‌یابی پژوهشگران حوزه هنر در فرآیند جستجوی اطلاعات در محیط وب پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه تجربی است. با استفاده از روش‌های مشاهده، مصاحبه و تحلیل آماری انجام شده است. جامعه آماری شامل ۴۸ پژوهشگر حوزه هنر بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق نرم‌افزارکمتازیو برای ضبط فرآیند جستجو، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته برای بررسی راهبردهای شناختی، و پرسشنامه استاندارد رفتار اطلاع‌یابی برای سنجش متغیرهای مرتبط گردآوری شد. دو وظیفه جستجوی آسان (یافتن مقاله لاتین درباره هنر ایران) و دشوار (یافتن فرصت شغلی مرتبط در خارج از کشور) به شرکت‌کنندگان اختصاص یافت و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کای‌اسکوئر انجام شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در جستجوهای آسان، شرکت‌کنندگان عمدتاً از راهبردهای سریع‌تر و سطحی‌تری نظیر استفاده گسترده از موتور جستجوی گوگل (با فراوانی ۹۷۶) و تدوین عبارات جستجو به‌صورت عام به خاص بهره بردند. در مقابل، در جستجوهای دشوار، پژوهشگران به روش‌های تحلیلی و پیشرفته‌تری نظیر اصلاح مکرر عبارات جستجو، استفاده از عملگرهای بولی، و مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی روی آوردند. بررسی داده‌های آماری نشان داد که مجموع راهبردهای اتخاذشده در وظیفه دوم در سبک آسان ۹۷۶ و در سبک دشوار ۹۵۹ بوده که در مجموع ۱۹۳۵ راهبرد را شامل نشان می‌دهد که سطح پیچیدگی وظایف جستجو تأثیر مستقیمی بر راهبردهای مورداستفاده پژوهشگران دارد. این امر ضرورت بهینه‌سازی سیستم‌های جستجوی اطلاعات را بر اساس نیازهای کاربران برجسته می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the information-seeking behavior of researchers in the field of art

نویسندگان [English]

  • NAHID SAFARI 1
  • ZOHERR MORHOSSINI 2
  • ZAHRA ABAZARI 3

1 Doctoral student of information science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Information Science and Knowledge, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: This study investigated the information seeking behavior of art researchers in the process of searching for information on the web. Research Method: This study is semi-experimental. It was conducted using observation, interview, and statistical analysis methods. The statistical population consisted of 48 art researchers who were selected through purposive sampling. Data were collected through Comtasio software to record the search process, semi-structured interviews to examine cognitive strategies, and a standard information seeking behavior questionnaire to measure related variables. Two search tasks were assigned to the participants: easy (finding a Latin article about Iranian art) and difficult (finding a related job opportunity abroad), and data analysis was performed using the Chi-square test. Findings: The findings showed that in easy searches, participants mainly used faster and more superficial strategies such as extensive use of the Google search engine (with a frequency of 976) and formulating search terms from general to specific. In contrast, in difficult searches, researchers resorted to more advanced analytical methods such as repeated modification of search terms, use of Boolean operators, and reference to specialized databases. The statistical data analysis showed that the total number of strategies adopted in the second task was 976 in the easy style and 959 in the difficult style, for a total of 1935 strategies, indicating that the level of complexity of the search tasks has a direct impact on the strategies used by researchers. This highlights the need to optimize information retrieval systems based on the needs of users .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information seeking behavior
  • search strategies
  • formation retrieval
  • art researchers
  • information analysis