نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال، تهران، ایران

3 دانشیار دانشکده علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های اشاعه دانش با رویکرد تحول دیجیتال در کتابخانه های مراکز پژوهشی علوم تغذیه و صنایع غذایی صورت گرفت و یک مطالعه کاربردی می باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از روش های فراترکیب و دلفی صورت گرفته است. در مرحله اول از روش فراترکیب استفاده گردید که جمعا351 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و در نهایت 50 منبع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقوله ها به روش فراترکیب با روش دلفی و ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از 20 نفر از خبرگان موضوعی به اعتبار سنجی و ارائه شاخص های نهایی پرداخته شد. در این پژوهش با بررسی و دسته بندی کدهای توصیفی حاصل از متون، 75 مقوله فرعی شناسایی و با توجه به تشابه و قرابت معنایی در 29 مقوله اصلی و 9 بعد طبقه بندی گردید. نوآوری(ارزش) در این مطالعه شناسایی مولفه های اشاعه دانش با تلفیق رویکرد تحول دیجیتال است که می تواند درانواع کتابخانه ها نیز کاربرد داشته باشد. اشاعه دانش با تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها تنها با اتکا به فناوری محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند ترکیبی از زیرساخت‌های قوی، نیروی انسانی ماهر، و کاربرمحور، فرهنگ غنی ، امنیت اطلاعات و مدیریت دانش یکپارچه و ارتباطات موثر است. کتابخانه‌هایی که این راهکارها را به کار گیرند، می‌توانند به عنوان قطب‌های دانش دیجیتال درعصر اطلاعات و ارتباطات عمل کنند.
کلیدواژه ها: اشاعه دانش، اشاعه اطلاعات، انتقال دانش، تحول دیجیتال، شبکه های اجتماعی، کتابخانه های پژوهشی علوم و صنایع غذایی

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying Knowledge Dissemination Indicators with a Digital Transformation Approach in Research Libraries: A Meta-Synthesis Study

نویسندگان [English]

  • maryam rasi 1
  • Zohreh mirhosseini 2
  • Fatemeh Noshinfard 3

1 The Student Ph.D. Information Science and Knowledge Management - Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Knowledge & information Science, Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Communication and Knowledge Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

This Study Aimed to Identify the Components of Knowledge Dissemination with a Digital Transformation Approach in the Libraries of Research Centers of Nutrition Sciences and Food Industries and is an Applied Study. The Approach of the Present Research is Qualitative and was Conducted Using Meta-Synthesis and Delphi Methods. In the First Stage, The Meta-Synthesis Method was Used, which Found a Total of 351 Sources Related to the Research Topic, and Finally 50 Sources were Analyzed. After Identifying the Categories Using the Metasynthesis Method with the Delphi Method and Questionnaire and Survey Tools from 20 Experts, Validation and Presentation of Final Indicators were Carried out. In This Study, by Examining and Categorizing the Descriptive Codes Obtained from the Texts, 75 Subcategories were Identified and Classified into 29 Main Categories and 9 Dimensions According to Semantic Similarity and Affinity. Innovation (Value) in this Study Identifies the Components of Knowledge Dissemination in Libraries by Integrating a Digital Transformation Approach that is also Applicable to other Libraries. Digital Transformation in Libraries cannot be Achieved by Relying on Technology alone, But Requires a Combination of Strong Infrastructure, Skilled Human Resources, and User-Centered Strategies. Libraries that Implement these Solutions Can Act As Digital Knowledge Hubs in the Information & Communication Age.
Keywords: Knowledge Dissemination, Information Dissemination, Knowledge Transfer, Digital Transformation, Nutrition and Food Industry Research Libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge dissemination
  • knowledge transfer
  • digital transformation