نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665، تهران: ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در فرایند کسب دانش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و راهکارهای غلبه بر چالشها بود. از پارادایم انتقادی رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی کلایزی بهره برده شد. میدان پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. گردآوری دادهها با مصاحبهی نیمهساختاریافته صورت گرفت. در مجموع با 32 دانشجو با انتخاب هدفمند و ملاکمحور و با معیار اشباعیافتگی در دادهها، مصاحبه به عمل آمد. تحلیل یافتهها با تحلیل استقرایی متن نوشتاری صورت گرفت. یافتهها در دو بخش، چالشهای استفاده از هوش مصنوعی برای کسب دانش دانشجویان و راهکارهای غلبه بر چالشها، ارائه شد. بخش چالشهای در دو زمینه، ایجاد چالش برای جایگاه کسب دانش و بازیابی اطلاعات علمی و ایجاد چالش در کیفیت و کمیت کسب و بازیابی دانش ارائه شد. همچنین به راهکارهای غلبه بر این چالشها در دو حیطهی راهکارهایی در مقام فرد و راهکارهای مبتنی بر محیط سازمانی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان پرداخته شد. تحلیل یافتهها نشان داد، هوش مصنوعی در کنار مزایای متعدد برای کسب و بازیابی دانش، میتواند ذهنیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را نسبت به جایگاه آن، متزلزل کند و تواناییهای علمی و مهارتی آنان را کاهش دهد؛ لذا نحوهی استفاده از این ابزار، نیاز به مدیریت، فرهنگسازی و زمینهسازی دارد. در این راستا با ایجاد تغییراتی همچون جایگزینی ارزشیابی نتیجهمحور با گونهی فرایندمحور آن در دانشگاه فرهنگیان و آموزش نحوهی استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت استفاده از آن به دانشجویان، میتوان زمینهی مناسب استفاده از هوش مصنوعی در کسب دانش در این دانشگاه را فراهم نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Challenges of using artificial intelligence in the knowledge acquisition process of students at Farhangian University of Kurdistan Province and their solutions
نویسندگان [English]
- Mazhar Babaee 1
- Parastoo Salehi 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 Master’s student in psychology and education of exceptional children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the study was to identify the challenges of using artificial intelligence in the process of knowledge acquisition of students at Farhangian University of Kurdistan Province and the solutions to overcome the challenges. The critical paradigm of the qualitative approach and the Colaizzi phenomenological were used. The research field included students at Farhangian University. Data collection was carried out through semi-structured interviews. A total of 32 students were interviewed through purposeful and criterion-based selection and with the criterion of data saturation. The findings were analyzed through inductive analysis of written text. The findings were presented in two sections: challenges of using artificial intelligence for students' knowledge acquisition and solutions to overcome the challenges. The challenges section was presented in two areas: creating challenges for the position of knowledge acquisition and retrieval of scientific information and creating challenges in the quality and quantity of knowledge acquisition and retrieval. Also, solutions to overcome these challenges were addressed in two areas: solutions at the individual level and solutions based on the organizational and educational environment of Farhangian University. Analysis of the findings showed that, along with numerous benefits for acquiring and retrieving knowledge, artificial intelligence can shake the mindset of Farhangian University students regarding its status and reduce their scientific and skill abilities; therefore, the way to use this tool requires management, culture building, and grounding. In this regard, , a suitable ground can be provided for the use of artificial intelligence in acquiring knowledge at this university.
کلیدواژهها [English]
- knowledge acquisition and retrieval
- artificial intelligence
- Farhangian University students
- challenges
- solutions