نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده
محیطهای پیچیده و ناپایدار امروزی مستلزم طراحی مدلهای کسبوکار متناسب با شرایط بحرانی است؛ مدل کسب و کار به عنوان منطق اصلی شرکت برای ایجاد و جذب ارزش درون یک شبکه ارزش است و عدم طراحی یک مدل مناسب، منجر به ناکامی سازمانها در دستیابی به اهداف آن میشود. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد کلیدی مدل کسبوکار متناسب با شرایط بحرانی با استفاده از شبکه معنایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی است و از تحلیل محتوای کمی و کیفی بهره میبرد. در این پژوهش 150 مقاله علمی منتشر شده در پایگاههای اسکوپوس، وب آف ساینس و جان وایلی در بازه زمانی 2020 تا 2025 بر اساس دستورالعمل PRISMAمورد بررسی قرار گرفته و پیشپردازش دو مرحلهای روی آنها انجام شد؛ تعاملات مفهومی بین اجزای مدل کسبوکار با بهرهگیری از نرمافزارهای نرمافزارهای VOSviewer و Gephi در قالب 37 اصطلاح کلیدی و هشت خوشه کلیدی شناسایی شدند. خوشههای «استراتژی و مدیریت بحران»، «نوآوری و انعطافپذیری»، «مدلهای مالی و درآمدی»، «ارتباط با مشتری و بازار»، «مدل کسب و کار»، «قابلیتهای کارآفرینی»، «منابع و ساختار سازمانی» و «اقدامات استراتژیک پیشگیرانه» به عنوان ابعاد کلیدی مدل کسبوکار متناسب شرایط بحرانی قابل تعریف هستند. از این بین مفاهیم «مدل کسبوکار»، «مدیریت بحران»، «نوآوری»، «تابآوری» و «انعطافپذیری» بهعنوان گرههای مرکزی و پراهمیت شناسایی شدند. تحلیل ساختار خوشهای نشان داد که خوشه مدل کسبوکار ارتباطات قویتری با سایر خوشهها دارد و خوشه نوآوری بیشترین پیوند دوجانبه را با خوشه قابلیتهای کارآفرینی برقرار میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the Semantic network of a Business model appropriate for critical conditions
نویسندگان [English]
- Farzad Karimi
- Mohsen Mohammadi Hassanloei
- Mohammad hossein Arman
Department of Management, Mo. C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Today's complex and unstable environments require the design of business models appropriate to critical conditions; the business model is the main logic of the company for creating and absorbing value within a value network, and failure to design an appropriate model leads to the failure of organizations to achieve their goals. This research aims to identify the key dimensions of a business model appropriate to critical conditions using a semantic network. The present study is applied in terms of purpose and mixed in terms of method and uses quantitative and qualitative content analysis. In this study, 150 scientific articles published in Scopus, Web of Science, and John Wiley databases between 2020 and 2025 were examined based on the PRISMA guidelines and two-stage preprocessing was performed on them; conceptual interactions between business model components were identified using VOSviewer and Gephi software in the form of 37 key terms and eight key clusters. The clusters of “strategy and crisis management”, “innovation and resilience”, “financial and revenue models”, “customer and market relations”, “business model”, “entrepreneurial capabilities”, “organizational resources and structure” and “preventive strategic actions” can be defined as key dimensions of a business model appropriate to crisis conditions. Among these, the concepts of “business model”, “crisis management”, “innovation”, “resilience” and “flexibility” were identified as central and important nodes. Cluster structure analysis showed that the business model cluster has stronger connections with other clusters and the innovation cluster establishes the most bilateral links with the entrepreneurial capabilities cluster.
کلیدواژهها [English]
- Business model
- Semantic network
- Crisis management
- Resilience
- Innovation