نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی ب و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشتراک گذاری محتواهای علمی است.
روش شناسی : پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی به روش مطالعه دلفی از طریق 15 سوال باز در بین 20 متخصص عضو یک گروه تخصصی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه، موزه، آرشیو، انجام گرفت.
یافته ها : یافته ها نشان داد که میزان آشنایی پاسخ دهندگان نسبت به برنامه فیسبوک 25% و برنامه LinkedIn. 22%، 20% Foursquare، ویکی ها 15%، یوتیوب 10%، تویتر 8%، است و هیچیک با دروازه پژوهشی که وب سایت اجتماعی مخصوص متخصصان است، آشنا نبودند و درصد صفر بود. متخصصان برای به روزرسانی منظم اطلاعات در اهداف کاری و بالابردن بهرهوری 100% از فیسبوک، در به دست آوردن اطلاعات 90% از فیسبوک و یوتیوب ، دبرقراری ملاقات و ارتباط شبکهای 90% فیسبوک و LinkedIn، در تبادل و اشتراک دانش 100% از LinkedIn و فیسبوک استفاده میکنند. 90% متخصصان انحراف فکری را در فیسب.ک و یوتیوب، 10درصد هم اتلاف زمان بهرهوری، بهرهوری پایین در یوتیوب و تویتر از معایب اسفاده از رسانههای اجتماعی در تحقیقات علمی بیان کردند. مزیت خود رئیس بودن(مدیریت زمان، دموکراسی) 100% در فیسبوک، LinkedIn ذکر شده است. از 7 بلوک مدل لانه زنبوری، به اشتراکگذاری 100% در فیسبوک و LinkedIn، حضور 90% در Foursquare، هویت، ارتباطات، گروهها و گفتگوها 90% در فیسبوک و LinkedIn و شهرت 90% در، LinkedIn ذکر شده است.
نتیجهگیری: نتایج ان بررسی نشان میدهد که اجزای کلیدی مدل لانه زنبوری رسانههای اجتماعی میتواند در تبادل دانش بین متخصان با شیوههای بدست آوردن اطلاعات، تبادل اطلاعات و اشتراک دانش، بروزرسانی اطلاعات، ملاقات و ارتباط شبکه در حوزههای مختلف علوم و نیز برای درک نیازهای تعاملی و نحوهی تغییر این نیازها در طول زمان به کار گرفته شود. رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی مورد بررسی در پژوهس حاضر، فیسبوک و LinkedIn در 7 شاخص کلیدی مدل لانه زنبوری بیشترین کاربرد را دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Social Media and Its Role in Knowledge Exchange between Digital Preservation Experts based on Honeycomb Model
نویسنده [English]
- Mitra samiei
Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept,,, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aims to identify the social media and their role in knowledge exchange between digital preservation experts based on the Honeycomb model for sharing scientific contents. Methodology: This was an analytical qualitative study that was conducted using the Delphi method through 15 open questions among 20 experts who were members of a professional digital preservation group with different cultural backgrounds including libraries, museums, and archives. Findings: The findings indicated that 25% of the experts used Facebook; 22% used LinkedIn; 20% used Foursquare ; 15% used WIKIs; 10% used YouTube; and 8% used Twitter, while no one (0%) was familiar with Research Gate, which is a social network dedicated to professionals. Hundred percent of experts used Facebook for regular information updates and efficiency enhancement, 90% used Facebook and YouTube for obtaining information, 90% used Facebook and LinkedIn for scheduling meetings and networking, and 100% of experts used LinkedIn and Facebook for knowledge exchange and sharing. Ninety percent of experts considered intellectual deviation on Facebook and YouTube as the disadvantages of social media in scientific research, while 10% regarded time waste and low efficiency in YouTube and Twitter as the disadvantage of social media. The advantages of being your own boss (time management, democracy) with 100% on Facebook, access to society with 90% on LinkedIn and Facebook, and data recovery with 90% on Facebook were reported by the experts. Of the 7 blocks of the Honeycomb model, sharing was 100% in Facebook and LinkedIn, presence was 90% in Foursquare, identity, communication, groups, and chats were 90% in Facebook and LinkedIn, and reputation was 90% in LinkedIn. Conclusion: Our results showed that key components of the Honeycomb model for social media can be used in knowledge exchange between experts through obtaining information, exchanging information, sharing knowledge, updating information, and meeting and networking practices in various fields of science. They can also be applied to understand the interactive needs and how these needs change over time. Social media form an essential part of daily professional communication in scientific research in Iran. Among the social media investigated in this study, Facebook and LinkedIn were most widely used in the 7 key components of the Honeycomb model.
کلیدواژهها [English]
- Social media/ Honeycomb model/Scientific researches/ Knowledge Exchange/Information experts/ sharing knowledge/ Librarians/On-line networks