نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدقشم، قشم، ایران
2 دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاههای داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان میدهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. لذا لازم است مدلی که طرح می گردد، مدلی بومی و متناسب با شرایط محیطی کشور ایران باشد تا به معنای دقیق کلمه، کاربردی شده و در سطح سازمانهای ایرانی عملیاتی گردد. این تحقیق بر آنست که با طراحی مدلی جامع و پرداختن به نقش عمده پژوهش های بنیادی، الگوریتمی مناسب با فضای تحقیقاتی در کشور و ناظر بر شرکت های نوآور(با تکیه ویژه بر نوآوری-های دانشگاهی) و بیشتر مناسب برای ایده های برآمده از دل تحقیقات دانشگاهی و مطلوب برای استفاده در شرکتهای دانشگاهی، انکوباتورها و مراکز رشد پیشنهاد دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Commercialization Model Design and Presentation of Proposed Algorithm of Knowledge Commercialization for the Higher Education
نویسندگان [English]
- Tahereh Salamati 1
- Ehsan Vaezi 2
- Mehdi Memarpour 2
- Ali Rajabzadeh 3
1 M.A. in Department of Management, Islamic Azad University, Qeshm Branch, Qeshm, Iran
2 Ph.D. Student in Industrial Engineering, Islamic Azad University, Science & Research Branch, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial & Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The growing importance of commercialization and special attention paid to this topic of discussion at global university level makes the study on this matter justifiable. On basis of this assumption the commercialization which has been named as the connection link between universities and industries or (market) must become operational in the frame work of a practical and effective model.The study and evaluation of the practical models widely used in the world reveals that, the environmental factors play an important role in the process of commercialization. Therefore, the model to be designed and chosen must be indigenous and suitable for domestic conditions of the country. In other words, it should applicable to and practical for the use in Iranian organizations. In this study, it has been tried to present a comprehensive model. By designing a comprehensive model in this connection, this significant matter has been fulfilled in this research. Also, in line with the nature of the design of this model the major roles of the fundamental researches has been examined and an algorithm suitable for the country research environment which can oversee the innovative activities of commercial firms (with special emphasis on academic innovation) has been prepared which is more appropriate for the ideas coming out from the heart of university researches that is most proper for the use in academic firms and institutes and also to can be used in incubators and development centers. Of course, this algorithm and procedure with slight changes can also have a general application.
کلیدواژهها [English]
- Commercialization
- Knowledge
- Innovation
- Models
- Entrepreneurship
- Iran
- Higher Education