مقاله پژوهشی
سید حامد هاشمی؛ احسان اکرادی؛ مینو یوسفی
چکیده
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد ...
بیشتر
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد مدیریت دانش میپردازد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه رؤسا و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS18 و نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد و همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر دارد و مدیریت دانش همچنین بر نوآوری سازمانی مؤثر است.مدیریت استراتژیک منابع انسانی، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
مقاله پژوهشی
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل داده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 120 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نظام اطلاعات مدیریت (با پایایی 89/0 = α)، پرسشنامهی حرفه گرایی (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (با پایایی 92/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (54/1= (114/1)F، 05/0<12/0=p) و انگیزش نسبت به شغل (73/0= (114/1)F، 05/0<73/0=p) کارکنان معنیدار نیست؛ اما تأثیر جداگانهی کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (90/3= (114/1)F، 01/0>00/0=p) و انگیزش شغلی (06/4= (114/1)F، 01/0>00/0=p) کارکنان معنیدار است؛ بنابراین کاربست نظام اطلاعات مدیریت بهعنوان یک شاخص مهم در سازمان، جهت توسعه تواناییهای کارکنان پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
علی ایمان زاده؛ کبری پلنگی
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز در سال ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز در سال 95-1394 بود که تعداد آنها 143 نفر است. کل اعضای جامعه بهصورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند که تعداد پرسشنامههای برگشتی برابر 136 معادل 95 درصد بود. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه 13 گویهای اشتراک دانش وانگ و وانگ و پرسشنامه 24 گویهای تعهّد سازمانی آلن و مییر بود. آلفای بهدستآمده از این آزمون برای هر یک از متغیّرهای اشتراک دانش و تعهّد سازمانی به ترتیب برابر 81/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای بررسی نرمال بودن متغیّرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، برای بررسی رابطه بین متغیّرها در متغیّرهای نرمال از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در متغیّرهای غیر نرمال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه متغیّر اشتراک دانش با سطح متوسط از آزمون t-تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: (1) رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیّر اشتراک دانش و ابعاد آن با تعهّد سازمانی وجود دارد. (2) میانگین نمره اشتراک دانش بالاتر از حدّ متوسط است
مقاله پژوهشی
طاهره سلامتی؛ احسان واعظی؛ مهدی معمارپور؛ علی رجب زاده
چکیده
اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاههای داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان میدهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. ...
بیشتر
اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاههای داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان میدهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. لذا لازم است مدلی که طرح می گردد، مدلی بومی و متناسب با شرایط محیطی کشور ایران باشد تا به معنای دقیق کلمه، کاربردی شده و در سطح سازمانهای ایرانی عملیاتی گردد. این تحقیق بر آنست که با طراحی مدلی جامع و پرداختن به نقش عمده پژوهش های بنیادی، الگوریتمی مناسب با فضای تحقیقاتی در کشور و ناظر بر شرکت های نوآور(با تکیه ویژه بر نوآوری-های دانشگاهی) و بیشتر مناسب برای ایده های برآمده از دل تحقیقات دانشگاهی و مطلوب برای استفاده در شرکتهای دانشگاهی، انکوباتورها و مراکز رشد پیشنهاد دهد.
مقاله پژوهشی
مریم امینی؛ سعید غفاری
چکیده
در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی ...
بیشتر
در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی انتشاریافته در دانشگاه تهران از آغاز تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 است. روش نمونهگیری از نوع سرشماری است و کل جامعه آماری را شامل میشود. مراحل گردآوری دادهها با روش مطالعات کتابخانهای و سیاهه برداری انجامشده و اطلاعات گردآوریشده در جدولی شامل عنوان، سال آغاز ]و پایان[ انتشار، دوره انتشار، موضوع، وابستگی، زبان، آدرس وبسایت، محل نمایه شدن و توضیحات دیگر قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS انجامگرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شده است. 256 نشریه دانشگاهی و 306 نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران شناسایی شد. از 185 عنوان نشریه در حال انتشار، 8/48 درصد با موضوع علوم انسانی است و حدود نیمی دیگر به سایر موضوعات اختصاص دارد. بیش از 52 درصد نشریات در حال انتشار دانشگاه رتبه علمی- پژوهشی دارد و 32/8 درصد نشریات علمی پژوهشی مصوب را تشکیل میدهد. زبان غالب، فارسی و دوره انتشار بهطور تقریبی نیمی از مجلات دو فصلنامه و نیم دیگر فصلنامه است. قدیمیترین نشریه دانشگاه، مجله دانشکده دامپزشکی است که اکنون با نام تحقیقات دامپزشکی منتشر میشود. طولانیترین عمر نشریات (بدون تغییر نام) از دهه 50 و حدود 30 سال است. 76
مقاله پژوهشی
جهانیار بامدادصوفی؛ سید رضا قدرت؛ سلیمان منصوری محمدآبادی؛ مصطفی رنجبر
چکیده
شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان ...
بیشتر
شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان بوده است. بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم
مقاله پژوهشی
معصومه محمدپور؛ عصمت مومنی؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف : هدف از این پژوهش تعیین میزان همخوانی میان برچسب های اختصاص یافته به مقالات کتابداری در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و توصیفگرهای اختصاص یافته به همان مقالات در پایگاه لیستا می باشد.روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 300 مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی می باشد که از میان مقالات مشترک از لحاظ اطلاعات کتابشناختی ( عنوان، ...
بیشتر
هدف : هدف از این پژوهش تعیین میزان همخوانی میان برچسب های اختصاص یافته به مقالات کتابداری در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و توصیفگرهای اختصاص یافته به همان مقالات در پایگاه لیستا می باشد.روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 300 مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی می باشد که از میان مقالات مشترک از لحاظ اطلاعات کتابشناختی ( عنوان، نام نویسنده، نام نشریه، سال انتشار و ... ) در میان پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و پایگاه لیستا در فاصله زمانی ابتدای سال 2010 تا 15 نوامبر سال 2011 به صورت تصادفی انتخاب شده است . این تحقیق به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از داده های گردآوری شده بر مبنای روش مشاهده انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار توصیفی و به کمک نرم افزار آماری اکسل انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که کمتر از 2 ٪ درصد از برچسب های اختصاص یافته به مقالات منتخب حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک با آنچه که به عنوان توصیفگر به همان مقالات در پایگاه لیستا اختصاص داده شده است همخوانی دارند. نتیجه گیری: این نتایج در کل نشان دهنده آن است که برچسب های مورد استفاده کاربران برای بازیابی و رده بندی مفاهیم در محیط وب با آنچه که متخصصان برای رده بندی و بازیابی همان مفاهیم به کار می برند تفاوت و فاصله زیادی دارد. د