نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 کارشناس، کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
3 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-تحقیق در عملیات، گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،
4 . دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان بوده است. بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Performance Evaluation of Library of Accounting and Management Faculty of Allameh Tabataba’i University, Using Importance-Performance Analysis (IPA) Approach
نویسندگان [English]
- Jahanyar Bamdadsoofi 1
- Mostafa Ranjbar Kaboutar Khani 4
1 Assistant Professor, Department of Industrial Management,, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 . Expert, Faculty of Management & Accounting Library, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
3 . Ph.D. Student in Industrial Management- Operations Research, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran,
4 Ph.D. Student in Governmental Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Technique of importance- performance is an essential step in defining quality improvement programs, defining clients' perceptions and expectations and institutions performance analysis. The purpose of this research is to evaluate faculty of management and accountings' performance in Allameh Tabataba’i University with analysis of importance-performance approach. The reason of libraries' existence is to live up to their stakeholder's satisfaction and expectations; therefore, it should be evaluated how this institute has acted to achieve that goal. This research is Applied and survey. So a questionnaire with 30 indexes is designed to evaluate libraries performance by using defined 3 dimensions of Libqual model. In this questionnaire, opinions of teachers and authorities in this field are considered (face and content reliability). Therefore, Alfa Cronbakh test is used to measure the reliability. LISREL software is used to measure each index, also average number is considered for evaluation of performance. Results show 21 of 30 indexes are placed in the second quarter. This represents good performance of library in relation to clients. On the other hand, we can claim the performance of this library has been high because it has fulfilled 70% of Client’s expectation and needs. On the basis of results, we fulfilled managers promote their performance about indexes that are considered important by clients but library has overlooked.
کلیدواژهها [English]
- Allameh Tabatabaei university
- Importance-Performance Analysis
- Library