نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه دولتی شهر تهران بود. برای سنجش روایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار متخصصان مربوطه قرار گرفت و بهمنظور تعیین پایایی، پرسشنامهها بهطور آزمایشی بین 30 نفر از نمونه آماری توزیع گردید و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد مدیران برخلاف شرکتکنندگان، میزان تحقق اهداف اصلی مطرحشده برای دورههای آموزش ضمن خدمت را در یک سطح ارزیابی کردهاند و از نظر شرکتکنندگان، مؤلفه کیفیت فعالیتها با میانگین (3.20) بیشترین و مؤلفه انگیزش با میانگین (2.82)، کمترین میزان رشد را داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Extent of Goal Achieving of In-service Training Courses in the Libraries of Tehran State Universities
نویسندگان [English]
- Fateme Zandian 1
- Zainab Vafai 2
- Mohammad Hassanzadeh 3
1 Associate Professor, Knowledge and Information Science Dept,, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Master of Knowledge and Information Science , Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Knowledge and Information Science Dept, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim is "to assess the extent to which the objectives of in-service training courses are met in central libraries of Tehran public universities". The used method is surveying. Three researcher-made questionnaires were used to collect data and descriptive and analytical methods were used to answer questions and test hypotheses. The research population is the central libraries of 13 public universities in Tehran. To assess the validity of the questionnaire, the questionnaire was given to the relevant experts. In order to determine the reliability of the questionnaires, the questionnaires were distributed among 30 participants as a trial. Using SPSS software, the confidence coefficient was calculated with Cronbach's alpha. The results showed that the managers, unlike the participants, evaluated the level of achievement of the main goals set for in-service training courses at a single level. From the viewpoint of the participants, the quality of activities component with the highest (3.20) and the motivation component with the mean (2.82) had the lowest growth.
کلیدواژهها [English]
- In-service training
- State Academic Libraries. Tehran City