مقاله پژوهشی
شهاب بهرامی؛ مهتاب مشتاقی؛ مریم رک رک
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت متغیر وضعیت متغیرهای تسهیم دانش و نوآوری در خدمات و فرآیندها از حد متوسط بیشتر است. همچنین نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد رفتارهای تسهیم دانش بر نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها تأثیر مثبتی دارد. جهت بهبود تسهیم دانش در فدراسیونهای ورزشی نیاز به ارتقا نوآوری در خدمات و فرایندها وجود دارد. به عبارتی نوآوری در خدمات و فرایندها سبب ایجاد بستری جهت بهبود رفتارهای تسهیم دانش میگردد.
مقاله پژوهشی
مصطفی جعفری؛ پیمان اخوان؛ سید حجت الله اسحقی
چکیده
موضوع اشتراک دانش یکی از چالشهای مدیریت دانش است. با توجه به نظریه باندورا عوامل فردی و محیطی و رفتار در ارتباط متقابل با یکدیگر هستند، تأثیر عوامل محیطی و فردی بر نگرش اشتراک دانش و همچنین، تأثیر متغیر تحصیلات بهعنوان تعدیل گر بین نگرش اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش سنجیده شده است. از نوع کاربردی به روش پیمایشی- همبستگی است. ...
بیشتر
موضوع اشتراک دانش یکی از چالشهای مدیریت دانش است. با توجه به نظریه باندورا عوامل فردی و محیطی و رفتار در ارتباط متقابل با یکدیگر هستند، تأثیر عوامل محیطی و فردی بر نگرش اشتراک دانش و همچنین، تأثیر متغیر تحصیلات بهعنوان تعدیل گر بین نگرش اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش سنجیده شده است. از نوع کاربردی به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش، کارکنان شرکت مهندسین مشاور اتحاد، 83 نفر بهعنوان نمونه برحسب نمونهگیری ساده با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است، روایی همبستگی سازه با شاخصهای پژوهش از مدل روایی همگرا و واگرا با پایایی شاخصها از بارهای عاملی با مقدار 0.8، ضرایب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیب با مقدار 0.7 به دست آمده است. یافتهها نشان میدهد سازههای مستقل (عوامل محیطی و فردی) با مقادیر آمارهی t بالاتر از 1.96 بر روی سازه وابسته (نگرش اشتراک دانش) تأثیرگذار است؛ متغیر تعدیل گر تحصیلات به مقدار 0.408 GOF= نگرش اشتراک دانش با رفتار اشتراک دانش تأثیر معکوس داشته است. نگرش اشتراک دانش بر روی رفتار اشتراک دانش تأثیرگذار است و متغیر تحصیلات با توجه به علامت بارهای عاملی آن بهطور معکوس به تعدیل رفتار میپردازد و نشان میدهد هر چه افراد تحصیلات بالاتری داشته باشند تمایل کمتری به اشتراک دانش دارند.
مقاله پژوهشی
عمر محمودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از خبرگان و به طریق محتوایی و پایایی آنها از طرق آزمون آماری آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با مقادیر 0.071RMSEA=؛. 2.78 = / Df و 511.98 Chi-square = بهصورت مناسب برازش شده است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش و میزان روابط متغیرهای پژوهشی از قسمت t-value خروجی لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش (5.17) و هوش عاطفی (3.27) مثبت و معنادار و رابطه مدیریت دانش با یادگیری سازمانی (9.49) رابطه هوش هیجانی با یادگیری سازمانی (5.25) معنادار و مثبت ولی رابطه سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی (0.75-) غیر معنادار بود و تائید نشد. بهعلاوه نتایج پژوهش بیانگر آن بود سرمایه اجتماعی بهصورت مستقیم باعث ایجاد یادگیری سازمانی نمیشود ولی با دخالت متغیرهای مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه میان آنها بهصورت مثبت تعدیلشده است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که سرمایه اجتماعی با بهرهگیری از مدیریت دانش و هوش اجتماعی منجر به یادگیری سازمانی میشود.
مقاله پژوهشی
سید مهدی طاهری؛ سارا ذوالقدر؛ نجلا حریری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین عملکرد موتورهای کاوش وب در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد بهصورت تطبیقی و با روش تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را 100 پیشینه فرادادهای (مربوط به کتابهای الکترونیکی) مبتنی بر زبان نشانهگذاری فرامتن (اچتیامال) در قالب یک گروه آزمون، دارای 50 پیشینه به زبان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین عملکرد موتورهای کاوش وب در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد بهصورت تطبیقی و با روش تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را 100 پیشینه فرادادهای (مربوط به کتابهای الکترونیکی) مبتنی بر زبان نشانهگذاری فرامتن (اچتیامال) در قالب یک گروه آزمون، دارای 50 پیشینه به زبان فارسی و 50 پیشینه به زبان انگلیسی که بر اساس روش دادههای خرد ایجاد شده بودند و یک گروه گواه، دارای یکصد پیشینه فارسی و انگلیسی با ساختار معمولی، تشکیل میدادند. این پیشینهها با روش نمونهگیری تصادفی از میان پیشینههای فرادادهای کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب گردیدند. پیشینههای فرادادهای موردمطالعه بر روی یک وبسایت مستقل با نشانی http://www.szolghadr.ir منتشر و بر اساس بهترین روشهای معرفیشده به موتورهای کاوش گوگل، یاهو و بینگ معرفی شدند. سپس با استفاده از سیاهه وارسی، عملکرد موتورهای کاوش موردمطالعه در نمایهسازی و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای هر دو گروه موردبررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که موتور کاوش گوگل پیشینههای فرادادهای هر دو گروه آزمون و گواه را نمایهسازی و پیشینههای گروه آزمون را بهصورت معنادار در نتایج جستجو پدیدار نمود. اما موتورهای کاوش یاهو و بینگ، پیشینههای هر دو گروه را فقط نمایهسازی نموده و قادر به پیدانمایی معنادار پیشینههای گروه آزمون نبودند. بنابراین با وجود اعلام موتورهای کاوش معتبر وب، بهعنوان طراحان فرانمای تولید دادههای ساختارمند (schema.org)، مبنی بر نمایهسازی و نمایش معنادار پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش دادههای خرد، تنها موتور کاوش گوگل پیدانمایی معنادار آنها (بهصورت خردههای غنی) را پشتیبانی نمود.
مقاله پژوهشی
ثریا ضیایی؛ سارا بهرامی؛ اعظم موسی چمنی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین نوآوری در خدمات و مؤلفههای رشد سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه (58 نفر) بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشت از ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین نوآوری در خدمات و مؤلفههای رشد سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه (58 نفر) بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشت از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که نوآوری در خدمات با میانگین 40/3 و رشد سازمانی با میانگین 51/3 در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. همچنین در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. سطح معناداری آزمون همبستگی پیرسون بین دو متغیر نوآوری و رشد و توسعه سازمانی برابر 002/0 بود که بیانگر رابطه مثبت و مستقیم میان این دو متغیر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری در خدمات با رشد و توسعه سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت و مستقیمی دارد، بنابراین توجه به مؤلفههای اثرگذار رشد سازمانی و تقویت آنها مانند هدف، پاداش، روابط، مکانیسمهای سودمند و نگرش نسبت به تغییر شرایط را برای افزایش نوآوری کتابداران فراهم نمود.
مقاله پژوهشی
فاطمه زندیان؛ زینب وفایی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. روش از نوع پیمایشی بود و برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه محقق ساخته و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشها و آزمون فرضیهها استفاده شد. جامعه پژوهش، کتابخانههای مرکزی 13 دانشگاه دولتی شهر تهران بود. برای سنجش روایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار متخصصان مربوطه قرار گرفت و بهمنظور تعیین پایایی، پرسشنامهها بهطور آزمایشی بین 30 نفر از نمونه آماری توزیع گردید و به کمک نرمافزار SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد مدیران برخلاف شرکتکنندگان، میزان تحقق اهداف اصلی مطرحشده برای دورههای آموزش ضمن خدمت را در یک سطح ارزیابی کردهاند و از نظر شرکتکنندگان، مؤلفه کیفیت فعالیتها با میانگین (3.20) بیشترین و مؤلفه انگیزش با میانگین (2.82)، کمترین میزان رشد را داشتهاند.