نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی میانگین تمایل به پرداخت کاربران برای خدمات کتابخانههای علوم پزشکی کرمانشاه و عوامل مؤثر بر آن بوده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ارزشگذاری مشروط که بخشی از روش ترجیحات اظهارشده هست، به تعیین تمایل به پرداخت اقدام کرده است. جامعه پژوهش تمام کاربران کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی کرمانشاه با تعداد 7470 نفر بودند، نمونه پژوهش بر اساس فرمول میشل و کارسون تعداد 553 نفر محاسبه شد. همچنین برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه تمایل به پرداخت شامل 34 سؤال بود. برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (86/0) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری مانند، آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک رگرسیون لجستیک با روش ورود همزمان متغیرها استفاده شد. میانگین تمایل به پرداخت سالیانه استفادهکنندگان برای استفاده از خدمات کتابخانههای علوم پزشکی 20600 تومان بود. همچنین نتایج نشان داد که متغیر تحصیلات بر میزان تمایل به پرداخت کاربران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین از دیدگاه کاربران، در بین منابع و خدمات مختلف کتابخانههای علوم پزشکی، کتابها و نشریات، پایگاههای اطلاعاتی آنلاین، پایگاههای اطلاعاتی آفلاین و پایاننامه رتبههای نخست نسبت به خدمات دیگر قرار دارند، به صورتی که ارزش هزینه کردن خواهد داشت. نتایج این پژوهش نشان داد که استفادهکنندگان تمایل دارند برای حفظ خدمات کنونی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی مبالغی بهصورت سالیانه و یا ماهیانه پرداخت کنند، میتوان گفت اگر پرداخت پول منجر به بهبود خدمات و تغییر وضعیت کنونی کتابخانه باشد، بهطورقطع با توجه به دیدگاه استفادهکنندگان ارزش اقتصادی بالاتر و درنتیجه تمایل به پرداخت برای انواع منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Willingness to Pay for University Librarians' Services: Case Study of Kermanshah University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Sara Bahrami Nia 1
- Mahmoud Moradi 2
1 Ph.D Student of Information Management, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Department of Information Science and Science, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to identify the average willingness to pay for the services of Kermanshah Medical Libraries and its effective factors.
Methodology: The present study is based on a survey method and conditional valuation, which is part of the preferred method of reporting, to determine the willingness to pay. The research population of all users of Kermanshah University of Medical Sciences libraries was 7470 people. The sample was 553 people based on Michel and Carson's formula. A simple random sampling method was used to select the sample. The data gathering tool was a two-dimensional questionnaire. cronbach's alpha (0.86) was used to determine the reliability. Data analysis was done using statistical methods such as descriptive statistics and nonparametric logistic regression test using simultaneous input of variables.
Findings: The average annual willingness of users to use the services of medical science libraries was 20600 toman. Also, the results showed that the education variable had a positive and significant effect on the willingness to pay the users. From the perspective of users, among the various resources and services of medical libraries, books and publications, online databases, offline databases and theses of first rank are other services, which will be worth the cost.
Conclusion: The results of this study showed that users are willing to pay annual or monthly amounts to maintain the current services of medical university libraries. It can be said that if paying money would improve the services and change the current situation of the library, It is clear that according to the view of users, higher economic value and, consequently, the willingness to pay for a variety of resources and services of academic libraries will increase significantly.
کلیدواژهها [English]
- Willingness to Pay
- Conditional Valuation
- Library Services
- Academic Libraries
- Medical Sciences