میترا صمیعی؛ عصمت مومنی؛ شیرین فکری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تحلیل و ترسیم ممیزی اطلاعات مرکز اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو بر اساس مدل هنزل انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. شیوه گرداوری اطلاعات، پرسشنامه نیمه ساختاریافته مبتنی بر مدل ممیزی اطلاعات هنزل است. جامعه آماری پژوهش 28 نفر از کارکنان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تحلیل و ترسیم ممیزی اطلاعات مرکز اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو بر اساس مدل هنزل انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. شیوه گرداوری اطلاعات، پرسشنامه نیمه ساختاریافته مبتنی بر مدل ممیزی اطلاعات هنزل است. جامعه آماری پژوهش 28 نفر از کارکنان کتابخانه مرکزی، بخش آرشیو فنی و بخش کنترل مدارک است که از این تعداد 22 نفر پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل یافته ها با نرم افزار آماری spss براساس شاخصهای آماری مرکزی (میانگین)، شاخصهای پراکندگی (انحراف معیار، واریانس، کمینه و بیشینه) براساس دو معیار« بلی» ، «خیر»، و سنجش 1 تا 10 انجام شده است. پایایی پرسشنامههای مذکور در این پژوهش با ضریب 976/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد در مرحله برنامهریزی ممیزی اطلاعات مدل هنزل، «درک شفافی از ماموریت سازمان توسط کارکنان شرکت» در گام اول، «تخصیص منابع فنی اعم ازسخت افزار، اسکنرها،چاپگرهاو...» در گام دوم، «ارائه پیشنهادات در اجرای نتایج » در گام سوم، «توسعه یک راهبرد ارتباطی با استفاده از بازخورد ذینفعان و مشارکت گنندگان» در گام چهارم و«جلب حمایت مدیریت با پشتیبانی از طرح فرایند» درگام پنجم)؛ مرحله گردآوری داده، «ایجاد بانک منابع اطلاعاتی برای گردآوری دادهها» ؛ مرحله تحلیل داده ها،« برنامهای برای ترسیم جریان اطلاعات»؛ مرحله ارزیابی دادهها، «برنامهای در ارزیابی دادهها برای بیان مشکلات و شناسایی فرصتها»؛ مرحله ارائه پیشنهادات «اعلام نتایج و ارائه پیشنهادات همراه با بازخورد فردی ذینفعان و شرکتکنندگان» ؛ مرحله اجرای پیشنهادات، «تشریح اهداف برای توسعه یک برنامه اجرایی»؛ مرحله ممیزی اطلاعات به عنوان فرایند مستمر، «برنامهریزی برای انطباق ممیزی فرایند کاری به صورت مستمر»، در ممیزی اطلاعات اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی ایران خودرو از نظر کارکنان دارای اهمیت است و در فرآیند ممیزی اطلاعات در مرکز اثر گذاری بیشتری دارند. ممیزی اطلاعات فرایندهای کاری و جریان اطلاعات در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو بر اساس مراحل هفت گانه مدل هنزل در حد مطلوب نیست.