رعنا کوارویی؛ عصمت مومنی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
چکیده پژوهش پیشرفتهای عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را میطلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش ...
بیشتر
چکیده پژوهش پیشرفتهای عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را میطلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است. نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع نمونهگیری احتمالی طبقهای است و از هر گروه از اعضای هیأت علمی که در یک موسسه مشغول به کار هستند، نمونهای انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردید: 1. پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه 2. پرسشنامه رفتار اطلاع جویی یافتهها: برای بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب همبستگی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی برابر با 065/0r= میباشد، که با توجه به مقدار 24/0 p= میتوان گفت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.بین راهبردهای فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی (128/0 r=، 02/0P=) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معناست که با افزایش راهبردهای فراشناختی اعضای هیأت علمی، رفتار اطلاعجویی آنها نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین پرسش اصلی پژوهش در شاخص راهبردهای شناختی رد میشود اما در شاخص راهبردهای فراشناختی تایید میشود. به عبارتی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد در حالی که بین راهبردهای فراشناختی و رفتار اطلاعجویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.