سمیه فتاحیان؛ فاطمه مکی زاده؛ افسانه حاضری
چکیده
تسهیم دانش یکی از فرایندهای دانشی است که چرخه حیات دانش درون سازمان بهویژه توزیع دانش را در سراسر دانشگاه شکل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد پیرامون تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش از روش توصیفی و پیمایشی بهره برده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه ...
بیشتر
تسهیم دانش یکی از فرایندهای دانشی است که چرخه حیات دانش درون سازمان بهویژه توزیع دانش را در سراسر دانشگاه شکل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد پیرامون تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش از روش توصیفی و پیمایشی بهره برده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد بود. که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 115 نفر تعیین گردید. در تبیین عوامل مرتبط با نگرش اعضای هیئتعلمی پیرامون تسهیم دانش، ویژگیهای فردی شامل جنسیت، سن، سابقه کاری و مرتبه علمی موردتوجه قرار گرفت. همچنین رابطه نگرش با آگاهی، رفتار، ابزارها، ترغیب کننده ها، و موانع تسهیم دانش در بین پاسخگویان بررسی شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 21 استفاده شد. یافته ها نشان داد رابطه معناداری (05/0p˃) بین جنسیت، مرتبه علمی، سابقه کاری و سن پاسخگویان از نظر سه متغیر رفتار، نگرش و آگاهی وجود ندارد. اما، رابطه بین نگرش اعضای هیئتعلمی و متغیرهای رفتار، آگاهی، ابزارها و عوامل ترغیب کننده و محدودکننده (001/0P˂) معنادار بود. با توجه به وجود رابطه مثبت و معنیدار بین عوامل مؤثر بر تسهیم دانش و نگرش پیرامون تسهیم دانش، میتوان گفت که وجود فرهنگسازمانی قوی منجر به افزایش تمایل به تسهیم دانش در افراد و موفقیت هر چه بیشتر آنها در انجام این مهم با همکاران میشود.