مدیریت اطلاعات و دانش
صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری مورد استفاده تصادفی طبقهای متناسب بود. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی (1386)، خلاقیت سازمانی دورابجی و همکاران (1998) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و به ترتیب برابر با 81/0، 93/0 و 97/0 به دست آمد که نشان دهنده این است که پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردارند. سپس جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از شاخصهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون بوت استرپ در نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین خلاقیت سازمانی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت افزایش سواد اطلاعاتی در میان کتابداران باعث میشود آنها خلاقتر باشند و عملکرد شغلیشان افزایش یابد. در نتیجه مدیران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میتوانند با بهبود سواد اطلاعاتی کتابداران، خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی آنها را افزایش و عملکرد کتابخانههای عمومی تحت مدیریت خود را بهبود بخشند.