نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی؛ الهه مشرف قهفرخی؛ سمیه شاه بندری قوچانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت مقالات به 255 پژوهش کاهش پیدا کرد. دادهها با استفاده از مدل استراوس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که 555 مفهوم، 155 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی استخراج شد که عبارتاند از شرایط علی (عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل گروهی و عوامل دانشی)، شرایط زمینهای (ویژگیهای شخصیتی، عوامل کاری، عوامل فنی و محیطی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای عاطفی، ویژگیهای عاطفی و عوامل اجتماعی)، راهبردها (سبک رهبری، تقویت هوش، تقویت ارتباطات بین فردی، تقویت ارتباطات سازمانی، تقویت عملکرد، تقویت ارزشهای اسلامی، تقویت رفتارهای داوطلبانه و اجرای مدیریت دانش) و پیامدها (شغلی، گروهی، سازمانی و فردی).