نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
الهه حسن زاده دیزجی؛ عصمت مومنی؛ سمانه نوذر؛ مریم پاکدامن نایینی؛ نسترن پورصالحی؛ زینب بیرانوند؛ فاطمه زرین کمر
چکیده
هدف: روند شکل گیری و توسعه ابزارهای فناوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میتواند به انتخابهای مناسب و دوراندیش بیانجامد. کتابخانهها به عنوان مکانی مرتبط با مردم، همواره با تغییرات نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب، نوع منابع ، امکانات و خدمات خود را تطبیق داده و به حیات خود ادامه می دهد. پژوهش حاضر به مطالعه سیر تحول و تکامل نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف: روند شکل گیری و توسعه ابزارهای فناوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میتواند به انتخابهای مناسب و دوراندیش بیانجامد. کتابخانهها به عنوان مکانی مرتبط با مردم، همواره با تغییرات نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب، نوع منابع ، امکانات و خدمات خود را تطبیق داده و به حیات خود ادامه می دهد. پژوهش حاضر به مطالعه سیر تحول و تکامل نرمافزارهای کتابخانهای به منظور رفع نیازهای مخاطب پرداخته است.روش پژوهش: این نوشتار از نوع کاربردی با رویکرد تاریخی به روش مرور روایتی و شواهد پژوهشی تلاش نموده است که مسیر طی شده را از دهه 1950 میلادی تا کنون در پژوهشهای داخلی و خارجی نشان دهد و نمونههای مناسب نرمافزارهای کتابخانهای را توصیف و تبیین نماید. یافتهها: اولین نشانههای خودکارسازی در کتابخانهها، تا شکلگیری نرمافزارهای دادههای کتابشناختی، سامانه یکپارچه، نرم-افزارهای تحت وب و تعاملی، اکنون به مرز مبدل ساختن نرمافزارهای کتابخانهای به پلتفرمهای ارتباطی بین ذینفعان مختلف رسیده است. معرفی و مرور ویژگیهای نرمافزارهای نسل جدید همچون دبلیو ام اس، آلما، فولیو، بلوکلاود، سییرا، اوپن اسکایس، فولت در این پژوهش صورت پذیرفته است.نتیجهگیری: بازنگری مسیر طی شده هر پدیدهای، افقهای پیشرو و گامهای بعدی را مستحکم مینماید. از این رو نسل جدید خدمات کتابخانه ای با استفاده از فناوری پلتفرمی با ویژگی های قابلیت سازگاری ، پیچیدگی، آزمایش پذیری، مشاهده پذیری و مزیت نسبی را تجربه خواهند داشت. پیشنهاد میشود بر اساس مرور نرمافزارهای پرمخاطب مندرج در یافتهها، شرکتهای بزرگ نرمافزارهای کتابخانهای در ایران، قابلیتهای این نرمافزارها را با امکانات فعلی نرمافزارهای خود سنجیده و با همراهی ذینفعان مسیری