مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ محمدابراهیم سمیع؛ علی اکبر آقاجانی افروزی؛ سیدعلی قریشیان
چکیده
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی به بررسی تأثیر حافظه سازمانی برچابکی سازمانی پرداخته است. در این پژوهش نقش میانجی متغیرهای ضد دانش و کاربست دانش مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزیی در نرم افزار Smart PLS استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شاغل در پارک علم و ...
بیشتر
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی به بررسی تأثیر حافظه سازمانی برچابکی سازمانی پرداخته است. در این پژوهش نقش میانجی متغیرهای ضد دانش و کاربست دانش مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزیی در نرم افزار Smart PLS استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شاغل در پارک علم و فناوری استان البرز(مراکز رشد و واحدهای فناور) در سال 1403 بودند. تعداد کل این افراد 178 نفر بود. حجم نمونه با کمک فرمول کوکران، 122 نفر محاسبه گردید. به منظور گردآوری دادههای اولیه از پرسشنامه کگررا-ناوارو و مارتلو-لندروگز(۲۰۲۰) استفاده شد. در این پرسشنامه ترکیبی برای اندازهگیری متغیر حافظه سازمانی از پرسشنامه چو، چنگ، چنگ، و تسای(۲۰۰۷)، برای اندازهگیری متغیر چابکی سازمانی از پرسشنامه لو و رامامرتحی(۲۰۱۱)، برای اندازهگیری متغیر ضد دانش از پرسشنامه چاپمن و فرفولجا(۲۰۰۱) و برای اندازهگیری متغیر کاربست دانش از پرسشنامه گلد، مالهوترا، و سگارس(۲۰۰۱) استفاده گردید.