محمدحسن عظیمی؛ شهناز خادمی زاده؛ معصومه حیدرزاده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، آزمون کولـموگروف- اسمـیرنوف استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین ساختار سازمانی (89/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود. در خصوص میانگین وضعیت فرهنگسازمانی (20/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان یافته نشان داد که میانگین اکتسابی بالاتر از حد متوسط بود. یافتهها نشان داد که میانگین وضعیت فناوری اطلاعات (23/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود درحالیکه میانگین وضعیت منابع انسانی (75/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود همچنین میانگین وضعیت رهبری (75/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود. تحلیل یافتهها و نتیجهگیری پژوهش نشان داد که از بین عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش پیادهسازی ساختار سازمانی و وضعیت منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار ندارند و نیاز است با برنامهریزی در این خصوص زمینه ارتقاء وضعیت این عوامل فراهم شود. مدیریت دانش پیاده شده در سازمان آب و برق استان خوزستان نیازمند ایجاد شبکهای مؤثر از عوامل ساختاری سازمان؛ فرهنگ؛ فناوری؛ مدیریت منابع انسانی و رهبری درزمینة مدیریت دانش پیاده شده در سازمان است و هر یک از این عوامل بهتنهایی نمیتوانند درزمینة مدیریت دانش توفیق حداکثری را کسب کنند.