وب معنایی و هستاننگاری (آنتولوژی)
لیلا عربگری؛ معصومه کربلاآقایی کامران؛ زویا آبام؛ عاطفه شریف
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در جهت سازماندهی ساختارمند اشیای یادگیری است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش مشاهده و پیمایش استفاده شده است و به مطابقت عناصر استاندارد فراداده شیء ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در جهت سازماندهی ساختارمند اشیای یادگیری است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش مشاهده و پیمایش استفاده شده است و به مطابقت عناصر استاندارد فراداده شیء یادگیری با عناصر فرادادهای اشیای یادگیری در مخازن سازمانی جامعه پژوهش پرداخته شد. سپس پرسشنامه محققساخته برای انجام فن دلفی جهت اصلاح و اعتبارسنجی عناصر شناساییشده در اختیار متخصصان قرار گرفت. در مرحله بعد مجموعهای تأییدشده از عناصر و موجودیتها برای اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران به دست آمد. درنهایت براساس موجودیتهای شناساییشده، هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران طراحی شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقساخته و چهارچوب استاندارد فراداده شیء یادگیری است. از نسخه 1.6.5 نرمافزار پروتژه برای رسمیسازی، استخراج ساختار مفهومی و رمزگذاری هستانشناسی استفاده شده است. یافتهها نشان داد هستانشناسی طراحیشده متشکل از 162 کلاس با مجموع 189 نوع رابطه و 2220 نمونه مستقر در کلاسها مصورسازی شد. نتایج پژوهش نشان داد، استاندارد فراداده شیء یادگیری بهعنوان استانداردی ترکیبی که انواع فرادادهها را شامل میشود، از جامعیت برخوردار است. بر مبنای موجودیتهای شناساییشده مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری، هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران طراحی شد. هستانشناسی طراحیشده از صحت کلی و همچنین صحت اجزای مختلف برخوردار است. نتیجه این هستانشناسی ارائه ساختار مفهومی متشکل از مفاهیم به شکل صریح در قالبی رسمی است. با بهکارگیری هستانشناسی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در ساختار مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، میتوان در رفع خطاهای احتمالی موجود در سطح معنایی دادهها ازجمله بهبود بازیابی، دسترسی بهتر و طراحی نظامهای هوشمند اقدام کرد.