فاطمه دکامینی؛ فریبا صلاحی؛ حسین نظری فرخی؛ ابراهیم نظری فرخی
چکیده
هدف: گسترش کسبوکارهای الکترونیک و نیاز به جلب رضایت مشتریان، درک مسائل اخلاقی مربوط به تجارت الکترونیک را دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر، استخراج معیارهای اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیک و اولویت بندی آنها با استفاده از یک رویکرد آمیخته است. روششناسی: روش پژوهش، در مرحلهی اول، کیفی و از نوع تئوری دادهبنیاد است و در ادامه ...
بیشتر
هدف: گسترش کسبوکارهای الکترونیک و نیاز به جلب رضایت مشتریان، درک مسائل اخلاقی مربوط به تجارت الکترونیک را دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر، استخراج معیارهای اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیک و اولویت بندی آنها با استفاده از یک رویکرد آمیخته است. روششناسی: روش پژوهش، در مرحلهی اول، کیفی و از نوع تئوری دادهبنیاد است و در ادامه نیز از روشهای مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) استفاده می گردد. در مرحلهی اول با 23 نفر از مدیران کسب و کارهای الکترونیک در سطح شهر تهران مصاحبه شد. همچنین پرسشنامهای بین 209 نفر از پرسنل شاغل در کسب و کارهای الکترونیک توزیع شد و جهت اولویتبندی معیارها نیز، پرسشنامهی مقایسات زوجی میان 15 تن از همان 23 خبرهی پیشین، توزیع گردید.یافتهها: 5 مؤلفهی امنیت اطلاعات مشتریان، حفظ حریم خصوصی مشتریان، کسب اعتماد مشتری، انجام تعهدات و بروزرسانی خدمات بهعنوان معیارهای اخلاقی مدیران کسب و کارهای الکترونیک استخراج گردید. تأثیر همهی مؤلفهها به جز، انجام تعهدات بر رشد بانکداری الکترونیک تأیید شد.نتیجهگیری: نهایتاً این نتیجه حاصل شد که رعایت معیارهای اخلاقی از جانب کسب و کارهای الکترونیک، تأثیر بالایی در پذیرش این کسب و کارها از جانب مشتریان و رشد کسب و کارها دارد.