امین زارع؛ سارا بهرامی نیا؛ ثریا زنگنه
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل رفتار استنادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در پایاننامهها از سال1393 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای تحلیل استنادی و مقطعی و براساس شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیۀ پایاننامههای دفاع شده دانشجویان دانشگاه رازی در سالهای 1393 تا 1398 که جمعاً 3854 پایاننامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل رفتار استنادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در پایاننامهها از سال1393 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای تحلیل استنادی و مقطعی و براساس شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیۀ پایاننامههای دفاع شده دانشجویان دانشگاه رازی در سالهای 1393 تا 1398 که جمعاً 3854 پایاننامه بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران 349 پایاننامه محاسبه شد. برای جمعآوری دادهها از روش طبقهای- تصادفی استفاده شد و دادهها با کمک نرمافزار اکسل و اس. پی. اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. هر پایان نامه در دانشگاه رازی به طور متوسط دارای 58/93 منبع کتابشناختی (استناد) بود. بیشترین استناد مربوط به مقالات با میانگین 92/67 و کمترین استناد مربوط به وب سایتها با میانگین77/1 است. در بین مقالات بیشترین استناد به مقالات انگلیسی با میانگین 56/55 و کمترین استناد به مقالات عربی بود. همچنین بین دانشکده و استناد به مقالات علمی رابطه معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: استفاده از منابع جدید و غنی در پایان نامههای رشتههای مختلف امری ضروری به نظر میرسد و از آنجا که منابع انگلیسی در این زمینهها غنیتر هستند، استفاده از این منابع در پژوهشهای دانشگاهی نیز افزایش یافته است. لذا توجه به رشتههای مختلف دانشگاهی بر اساس نیاز اطلاعاتی آنان در زمان مجموعهسازی منابع کتابخانهای و هم چنین اشتراک گرفتن از پایگاههای اطلاعاتی معتبر برای دسترسی سریع و آسان به منابع انگلیسی امری ضروری و حائز اهمیت است.