نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانشجو ی دکتر ی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیا م نور مشهد، مشهد، ایرا ن
3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، اداره کل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل رفتار استنادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در پایاننامهها از سال1393 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای تحلیل استنادی و مقطعی و براساس شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیۀ پایاننامههای دفاع شده دانشجویان دانشگاه رازی در سالهای 1393 تا 1398 که جمعاً 3854 پایاننامه بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران 349 پایاننامه محاسبه شد. برای جمعآوری دادهها از روش طبقهای- تصادفی استفاده شد و دادهها با کمک نرمافزار اکسل و اس. پی. اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. هر پایان نامه در دانشگاه رازی به طور متوسط دارای 58/93 منبع کتابشناختی (استناد) بود. بیشترین استناد مربوط به مقالات با میانگین 92/67 و کمترین استناد مربوط به وب سایتها با میانگین77/1 است. در بین مقالات بیشترین استناد به مقالات انگلیسی با میانگین 56/55 و کمترین استناد به مقالات عربی بود. همچنین بین دانشکده و استناد به مقالات علمی رابطه معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: استفاده از منابع جدید و غنی در پایان نامههای رشتههای مختلف امری ضروری به نظر میرسد و از آنجا که منابع انگلیسی در این زمینهها غنیتر هستند، استفاده از این منابع در پژوهشهای دانشگاهی نیز افزایش یافته است. لذا توجه به رشتههای مختلف دانشگاهی بر اساس نیاز اطلاعاتی آنان در زمان مجموعهسازی منابع کتابخانهای و هم چنین اشتراک گرفتن از پایگاههای اطلاعاتی معتبر برای دسترسی سریع و آسان به منابع انگلیسی امری ضروری و حائز اهمیت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Citation Behavior in Dissertations of Postgraduate Student in Razi University between 2014 - 2019
نویسندگان [English]
- Amin Zare 1
- Sara Bahrami Nia 2
- Soraya Zangene 3
1 Assistant Professor, Library and Information Science Dept, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Ph.D Student in Library and Information Science Dept, Payam Noor University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 M.A in Library and Information Science, General Department of Public Libraries Kermanshah Province, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The aim of this research was to analyze citation behavior in dissertations of postgraduate student in Razi University between 2014 2019
According to type, this study was citation analysis and based on data gathering was documentary (library) research. Community of this research included all dissertations between 2014 -2019. Sample size included 349 dissertations. Data were gathered by using of two step sampling method and data were analyzed by SPSS and MS Excel. Averagely, each dissertation has 93.58 cited sources. Research papers were the most cited resources by 67.92 and websites less than others by 1.77. According to the language of citations, English was the most and Arabic was the least. Findings showed that it was significant correlation between college type and citation behavior.Results of this research showed that Razi University postgraduate student are using English sources more than other language, thus acquiring English materials is important operation.
کلیدواژهها [English]
- Citation Behavior
- Dissertation
- Postgraduate
- Razi University