مریم سلیمی؛ منصور ترکیان تبار
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتمادبهنفس با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 398 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی - مورگان 196 نفر تعیین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتمادبهنفس با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 398 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی - مورگان 196 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد اعتمادبهنفس کوپر اسمیت (1967) با ضریب پایایی 88/0 و برای سنجش میزان سواد رسانهای معلمان در استفاده از شبکه اجتماعی شاد از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 81/0 استفاده شدهاست. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS24 تجزیهوتحلیل شدند. برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده شد که نتیجه این آزمون نشان از توزیع نرمال دادههای گردآوریشده داشت و به همین جهت نیز آزمون پیرسون برای بررسی فرضیههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان زن شهر دورود بین اعتمادبهنفس و هریک از ابعاد آن (اعتمادبهنفس عمومی، اعتمادبهنفس شغلی، اعتمادبهنفس اجتماعی و اعتمادبهنفس خانوادگی) با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار دارند. بر اساس یافتههای این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوان گفت داشتن اعتمادبهنفس و تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانهای میتواند باعث افزایش توانایی گروههای مختلف جامعه در استفاده از انواع فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود و این مهم در حوزه آموزشوپرورش بر توانمندی معلمان در بهرهگیری و استفاده بهینه از شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد) بسیار مؤثر خواهد بود.