ستاره پاریان؛ محمد حسن زاده؛ عاطفه شریف
چکیده
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای ...
بیشتر
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای لیکرت و با بهرهگیری از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) تدوین شد که روایی آن توسط اساتید متخصص در این حوزه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (871/0) بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss و برای ارائه مدل مناسب از نرمافزار PLS و همچنین از روشهای آماری- توصیفی میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و آزمون ناپارامتریک اسمیرنف کولموگروف استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون پیرسون مشخص شد که سطح معناداری مزیت رقابتی با مولفههای مدیریت دانش (شامل خلق، کسب، ذخیره، اشاعه و کاربرد دانش) کمتر از 05/0 بوده، که نشاندهنده ارتباط معنادار میان آنها است. طبق یافتههای معادلات ساختاری نیز مشخص شد که مقدار t-value تمامی فرضیات بیشتر از 96/1 است و در نتیجه تمامی مولفههای مدیریت دانش با مزیت رقابتی دارای ارتباط معنادار هستند. علاوهبر آن طبق شاخصهای Q2 ، SRMR، NFI و GOF مدل بدست آمده دارای برازش مناسبی است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بیان شده به نظر میرسد مدیریت دانش و مولفههای آن، بهعنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن مورد توجه قرار گرفتهاند.