حسن اشرفی ریزی؛ زهرا کاظم پور
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهتها، تفاوتها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریههای حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانششناسی نگریسته شود. یافته ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاعرسانی با علوم ارتباطات پیوستگی ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهتها، تفاوتها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریههای حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانششناسی نگریسته شود. یافته ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاعرسانی با علوم ارتباطات پیوستگی اجتنابناپذیری دارد. برخی از نظریههای حوزه ارتباطات ازجمله نظریه کاربری و اقناع، نظریه بینامتنیت، نظریه اجتماعی شدن، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه شناخت اجتماعی، نظریه دروازهبانی، نظریه اشاعه نوآوری و نظریه برجستهسازی قابلیت کاربرد در بافت علم اطلاعات و دانششناسی را دارند. نتیجه گیری: نظریههای ارتباطات در همه ارکان چهارگانه علم اطلاعات و دانششناسی (مجموعهسازی، سازماندهی، اشاعه اطلاعات و مدیریت) کاربرد دارند. به نظر میرسد با انجام پژوهشهای مفصلتر، میتوان کاربرد سایر نظریههای حوزه ارتباطات را در علم اطلاعات و دانششناسی موردبررسی قرارداد.