حوریه صدیقی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت عناصر معماری مرجع مدیریت دانش در مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها: یافتهها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت عناصر معماری مرجع مدیریت دانش در مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها: یافتهها نشان داد از میان 3 عنصر معماری مرجع مدیریت دانش، کمترین میزان توجه به عنصر مدیریت دانش (میانگین=64/2) و سپس عنصر کسبوکار دانش (میانگین=88/2) و میزان توجه سازمان به عنصر فناوری اطلاعات (میانگین=05/3) در حد متوسط شد. در بین مؤلفههای عنصر مدیریت دانش کمترین توجه به ترتیب به مؤلفههای استخراج دانش فرآیندها و شناسایی دانش بوده و بیشترین توجه به ترتیب به مؤلفههای ذخیره و پردازش دانش و ساختار دانش سازمانی بوده است. میزان توجه به عناصر فناوری اطلاعات در حد متوسط بود. در عنصر کسبوکار دانش، دانش بهعنوان یک منبع راهبردی شناخته شد. میزان پیادهسازی عناصر مدیریت دانش (میانگین=56/2)، عناصر کسبوکار دانش (میانگین=79/2) و عناصر فناوری اطلاعات (میانگین= 74/2) نشان از وضعیت نامطلوب مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران داشت. اصالت/ ارزش: بیشتر پژوهشهای انجام گرفته در حوزه مدیریت دانش سازمانی در مراکز و سازمانهای آموزشی و در محیطهای صنعتی صورت گرفته است، بنابراین بررسی و اعتبارسنجی معماری مدیریت دانش در سازمانهای مالی ضروری بود و نتایج این پژوهش میتواند در پیادهسازی نظام مدیریت دانش و بهبود عملکرد دانش در مؤسسات مالی مفید باشد.