علی اصغر بذرافشان؛ محمدرضا اباذری؛ فرنوش عظیمی خبازان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد و ابعاد آن در کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان بوده است. روش: نوع پژوهش، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بود. کل جامعه آماری 158 نفر از کتابداران در 57 کتابخانه عمومی بودند که 113 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مدیریت سرمایه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد و ابعاد آن در کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان بوده است. روش: نوع پژوهش، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بود. کل جامعه آماری 158 نفر از کتابداران در 57 کتابخانه عمومی بودند که 113 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مدیریت سرمایه فکری بونتیس و پرسشنامه عملکرد اچیو، موردسنجش قرار گرفتند. تحلیل یافتهها با آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد میانگین سرمایه فکری کارکنان، با میانگین 21/3 در حد متوسط به بالا بوده و بین مدیریت سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی با عملکرد کارکنان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد هفتگانه عملکرد، بُعد انگیزه بهعنوان نخستین عامل، تأثیر مثبتی بر بهرهوری عملکرد کارکنان داشت. اصالت اثر: اگر سرمایه فکری در سازمان بهطور دائم در جریان باشد، میتوان عملکرد بالای سازمان را انتظار داشت و بهتبع آن رضایت کارکنان و مراجعان را. برای تولید ارزش در سازمان، داراییهای نامشهود که بهطور بالقوه وجود دارد باید به فعل درآیند. سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی بهعنوان مؤلفههای سرمایه فکری میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان کتابخانه داشته باشد. کارکنان در کتابخانه با تولید دانش به اشاعه آن میپردازند (سرمایه انسانی)، با ارتباطاتی که با یکدیگر برقرار کرده، در ارتقای خدمات کتابخانه تلاش میکنند (سرمایه ساختاری) و ارتباطات بیرونی کتابخانه را از طریق درک بهتر مراجعان و استفادهکنندگان بهبود میبخشند (سرمایه ارتباطی).
قباد رمضانی؛ جمال سلیمی
چکیده
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت ...
بیشتر
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت پیادهسازی آنها در دانشگاه کردستان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی بوده است. جامعه آماری اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1393-94 بودند. از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با شاخصهای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با مؤلفههای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد.