حمیدرضا محمودی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: تصویر ذهنی کاربران نسبت به کتابخانه های عمومی نشان دهنده تجربه زیسته آنها در این مکان هاست. فهم درست تصویر موجود می تواند به سیاستگذاری دقیق و اثربخش کمک کند. این پژوهش، به دنبال واکاوی تصویر کتابخانه عمومی از دیدگاه کاربران ایرانی بوده است.روش: تحقیق حاضر تحقیق کیفی است. جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده ...
بیشتر
هدف: تصویر ذهنی کاربران نسبت به کتابخانه های عمومی نشان دهنده تجربه زیسته آنها در این مکان هاست. فهم درست تصویر موجود می تواند به سیاستگذاری دقیق و اثربخش کمک کند. این پژوهش، به دنبال واکاوی تصویر کتابخانه عمومی از دیدگاه کاربران ایرانی بوده است.روش: تحقیق حاضر تحقیق کیفی است. جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. نظریه زمینه ای اساس کار تحلیل در این پژوهش بود و داده های حاصل از 106 مصاحبه با کاربران کتابخانه های عمومی 11 استان طی 3 مرحله کدگذاری شد. جهت کدگذاری داده ها نرم افزار مکس کیودا بکار گرفته شد. انتخاب مصاحبه شونده ها به گونه ای انجام شد که توازن جنسیتی، سنی و تحصیلی تا حد امکان رعایت شود. نمونه گیری تا زمان اشباع مفاهیم ادامه یافت و در نهایت پس از دریافت مصاحبه 106 ، نمونه گیری به پایان رسید.یافته ها: حاصل کنکاش در مصاحبه ها، 131 کد باز، 49 زیر طبقه، 20 طبقه و 10 طبقه محوری بود. از میان طبقات محوری، طبقه های مکان کسب دانش و نبود یکدستی بین کتابخانه ها به عنوان طبقه مرکزی انتخاب شد.اصالت/ارزش: با وجود اینکه تاکنون تحقیقات کمی قابل ملاحظه ای در خصوص کاربران کتابخانه های عمومی انجام شده است اما اتخاد رویکرد کیفی مورد غفلت واقع شده است. علاوه بر آن، تاکید بر فهم تصویر ذهنی کاربران، این پژوهش را از سایر پژوهش ها متمایز کرده است.