عباس دولانی؛ سهیلا زند؛ رویا برادر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان حضور و فعالیت اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و تأثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بر اساس شاخصهای دگرسنجی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر نوع پیمایشی و از منظر روش شناسی علمسنجی با رویکرد دگرسنجی بود. جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان حضور و فعالیت اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و تأثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بر اساس شاخصهای دگرسنجی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر نوع پیمایشی و از منظر روش شناسی علمسنجی با رویکرد دگرسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا بود که عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت بودند. برای تجزیهوتحلیل آماری نیز از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخصهای اندازه گیری شده در شبکه ریسرچ گیت، پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بود. از آمار استنباطی (آزمون های همبستگی پیرسون، کروسکال والیس و من ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود و یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای موردبررسی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند بیشترین میزان حضور و فعالیت مربوط به دانشکده فیزیک –شیمی است. دانشکده های هنر و ادبیات با میانگین نمره آر.جی صفر، فعالیت جدی نداشتند. همچنین همبستگی مثبت معنادار میان شاخصهای دگرسنجی در ریسرچ گیت با شاخصهای استنادی گوگل اسکولار و اسکوپوس وجود دارد. با افزایش به اشتراک گذاری دانش و فعالیت پژوهشگران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت، رویت پذیری آثار علمی آنان افزایش مییابد و این بهنوبه خود افزایش شاخصهای استنادی در پایگاههای اسکوپوس و گوگل اسکولار را نیز به دنبال دارد.