ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
سعید غفاری؛ مسعود بختیاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است. پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، دادهها از طریق سه پرسشنامه استاندارد (پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی آلبرخت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است. پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، دادهها از طریق سه پرسشنامه استاندارد (پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی آلبرخت و نوآوری شغلی جزنی) گردآوری گردید. جامعه آماری شامل ١١٢ کتابدار کتابخانههای عمومی استان قم بود که تعداد ٨٦ نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج نشان داد که نمره شرکتکنندگان مطالعه در سه متغیر مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری بهصورت معناداری متفاوت و بیشتر از حد متوسط است. همچنین، خرد سازمانی و نوآوری بهصورت مجزا بهصورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش هستند. یافتهها حاکی از همبستگی مثبت معناداری بین خرد سازمانی و نوآوری و اینکه خرد سازمانی بهصورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش و نوآوری است درحالیکه نوآوری نقش واسطهای در ارتباط بین خرد سازمانی و مدیریت دانش نداشت. دیگر یافتهها نشان دادند که جنسیت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی تأثیری بر میانگین نمرات مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری نداشت.