نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی
چکیده
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقای دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. ...
بیشتر
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقای دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه بروندادهای پژوهشی (مقالات بینالمللی، کتابها، پایاننامهها/رسالهها، مقالات مجلات داخلی و طرحهای پژوهشی) دانشگاه علامه طباطبائی بین سالهای 1353 تا 1403، به تعداد 69420 عنوان بودند. این بروندادها بیشتر به زبان فارسی و انگلیسی و تعدادی نیز در دیگر زبانها همانند فرانسوی، عربی، اسپانیایی و جز آنها تدوین شدهاند. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از ابزارهای تحلیلی پایگاههای استنادی، گزارشهای سامانههای پژوهشی دانشگاه و ابزارهای علمسنجی استفاده شد. برای ترسیم جداول از نرمافزار اکسل و برای تحلیل شاخصهای مرکزیت و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای یوسیآینت و وی.اُ.اِس. ویور استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، از 3227 مقاله بررسیشده، تعداد 1091 مقاله (6/18 درصد) در حوزه علوم اجتماعی، 666 مقاله (4/11 درصد) در حوزه پزشکی و 493 مقاله (4/8 درصد) در حوزه علوم رایانه منتشر شدهاند. درزمینة انتشار کتاب، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با 1170 کتاب در رده نخست قرار داشت. دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی با 835 کتاب و مدیریت و حسابداری با 656 کتاب در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند. بررسی پایاننامهها/رسالههای دانشگاه نشان داد کلیدواژههای ایران، آموزش، یادگیری، کیفیت زندگی، رشد اقتصادی، رضایت شغلی و جز آنها بیشتر بهکاررفتهاند. بررسی مقالات در مجلات داخلی و خارجی فاقد نمایه بینالمللی دانشگاه نشان داد، کلیدواژههای ایران، اثربخشی، دانشجویان و ارزیابی کیفیت بسامد بالایی داشتند. بیشتر طرحهای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در موضوعات رضایت تحصیلی، وضعیت اشتغال، فعالیتهای اجتماعی دانشجویان تدوین شدهاند. درمجموع میتوان بیان داشت، ترسیم نقشههای علمی میتواند در افزایش اعتبار و شفافیت نتایج پژوهشها، توسعه و پیشرفت درزمینة پژوهشی و افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی نقش بسزایی ایفا نماید.