نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی
چکیده
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه ...
بیشتر
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش همه بروندادهای پژوهشی دانشگاه (مقالات بینالمللی، کتابها، پایاننامهها/رسالهها، مقالات مجلات داخلی و طرحهای پژوهشی) دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 1353 تا 1403، به تعداد 69420 عنوان بودند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از ابزارهای تحلیلی پایگاههای استنادی، گزارشهای سامانههای پژوهشی دانشگاه و ابزارهای علمسنجی استفاده شد. برای ترسیم جداول از نرمافزار اکسل و برای تحلیل شاخصهای مرکزیت و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای یوسیآینت و ویاُاِس ویوور استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، از 3227 مقاله بررسیشده، تعداد 1091 مقاله (18.6 درصد) در حوزه علوم اجتماعی، 666 مقاله (11.4 درصد) در حوزه پزشکی و 493 مقاله (8.4 درصد) در حوزه علوم رایانه منتشر شدهاند. در زمینه انتشار کتاب، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با 1170 کتاب در رده نخست بود. دانشکدههای روانشناسی و علومتربیتی با 835 کتاب و مدیریت و حسابداری با 656 کتاب در ردههای دوم و سوم بودند. بررسی پایاننامهها/رسالههای دانشگاه نشان داد کلیدواژههای ایران، آموزش، یادگیری، کیفیت زندگی، رشد اقتصادی، رضایت شغلی، و جز آنها به کار رفتهاند. در مجموع میتوان بیان داشت، ترسیم نقشههای علمی میتواند در افزایش اعتبار و شفافیت نتایج پژوهشها، توسعه و پیشرفت در زمینه پژوهشی و افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی مؤثر باشد.