بازیابی تعاملی
مهدی رحمانی؛ قاسم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامهها استخراج شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تمامی 25 کتابخانه مورد بررسی برنامه راهبردی مدون داشتند. اما برنامه راهبردی 4 کتابخانه دانشگاهی به روز نبود و 2 کتابخانه دانشگاهی نیز برنامه راهبردیشان بازه زمانی نداشت. تحلیل برنامه راهبردی کتابخانههای مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامهها متشکل از 11 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشمانداز، ارزشهای اصلی، هدف، راهبرد، اقدامها، اولویتهای استراتژیک، ارزیابی و زمانبندی بود. نتیجهگیری: نتایج بررسیها نشان داد که همه کتابخانههای دانشگاهی برتر برنامه راهبردی داشتند و این نشان از اهمیت وجود برنامه راهبردی دارد. بنابراین دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی ایران بود.
مهناز نامداری؛ محمود مرادی؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 63 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامۀ برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد است. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر: میانگین، مد (نما)، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و همچنین در بخش تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از ویرایش 22 نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاهی و وضعیت کتابداری مبتنی بر شواهد مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه، در سطح نسبتاً ضعیفی است، همچنین در رابطه باهدف اصلی پژوهش نیز مشخص شد که بین برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه برابر است با 525/0=r، همچنین از بین مؤلفههای کتابداری مبتنی بر شواهد، برنامهریزی راهبردی بیشترین رابطه را با ارزیابی نتایج با ضریب همبستگی 536/0 و کمترین رابطه را با ارزیابی شواهد با ضریب همبستگی 278/0 دارد. کتابخانههای دانشگاهی نسبت به اجرای برنامهریزی راهبردی و بهکارگیری کتابداری مبتنی بر شواهد عملکرد ضعیفی دارند، افزون بر این کتابداری مبتنی بر شواهد با داشتن رویکرد اطلاعجویی و گسترش دانش و برخوردار بودن از چارچوبی دقیق و تنظیمشده در پنج مرحله تدوین سؤال، کسب شواهد، ارزیابی شواهد، بهکارگیری شواهد و ارزیابی اثربخشی طرح عملیاتی، ظرفیت بالایی در اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی دارد. پنج مرحلهی ذکرشده در کتابداری مبتنی بر شواهد درواقع بسترهای مناسب و لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامهریزی راهبردی فراهم میآورد. فرایند برنامهریزی راهبردی نیز بهمنظور شناخت مسائل، تعیین اهداف، اتخاذ راهبرد و پیشبینی نتایج به رویکردهایی جهت گردآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل انتقادی و سازماندهی اطلاعات نیاز پیدا میکند، بنابراین کتابداری مبتنی بر شواهد با سرمایه دانشی گردآوریشده خود میتواند کانون توجه برنامهریزی راهبردی قرار گیرد.کلیدواژهها: برنامهریزی راهبردی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مدیران، کتابداران، کتابخانههای دانشگاه.